Sense notícies de les noves obres de l'N-II
Les tres obres que la ministra va anunciar que s'iniciarien al gener ni tan sols estan adjudicades
Es tracta del desdoblament Orriols-Vilademuls i dels enllaços de Pontós, Garrigàs i Tordera
Anteriorment la ministra havia promès aquestes obres pel 2014
Els incompliments i retards continuen a l'N-II. Estem a principis de febrer i seguim sense notícies de cap de les tres obres que la ministra de Foment, Ana Pastor, va prometre que s'iniciarien al gener. De fet, ni tan sols estan adjudicades. Tot i que, des del govern, el conseller Vila no pari de lloar Pastor per haver posat “fil a l'agulla” en el desdoblament i “s'estigui fent més que mai fins ara”, el cert és que no s'estan complint ni molt menys les promeses de la ministra i el ritme està sent molt més lent del promès.
Concretament, Pastor va anunciar el 22 de desembre –en la inauguració del desdoblament del tram Caldes-Sils i la col·locació de la primera pedra del Sils-Maçanet– que al gener començarien les obres de tres projectes més del Plan N-II del ministeri: el desdoblament del tram Orriols-Vilademuls –anomenat oficialment Orriols-Medinyà pel traçat inicial ara modificat–; els nous enllaços de Pontós i Garrigàs, a l'Alt Empordà, i la remodelació de dos enllaços a Tordera, al Maresme. De fet, es tracta de tres projectes que anteriorment la ministra havia promès pel 2014 i que l'1 de juliol, en la inauguració del peatge de Vilademuls de l'AP-7, va arribar a assegurar que s'adjudicarien aquell mes mateix. I al desembre, a Sils, quan va anunciar-los pel gener, va afirmar que ja estaven adjudicats. De moment, però, l'única adjudicació que s'ha publicat al BOE és la del tram Sils-Maçanet. Ni rastre per ara de cap dels altres tres projectes, que es van posar a licitació ja fa més d'un any, el gener del 2013.
Els projectes
El projecte més destacat d'aquells en què ja s'haurien d'haver iniciat les obres és el desdoblament del tram Orriols-Vilademuls –antic Orriols-Medinyà–, que es va posar a licitació per 16,86 milions. És un tram que està empantanegat des del 2010, quan va resultar afectat per la retallada en infraestructures del ministre socialista José Blanco. El traçat actual té 3,29 km i inclou l'entrada a l'enllaç a l'AP-7 a Vilademuls, que ja ha fet Abertis. El termini d'execució, segons l'anunci de posada a licitació publicat al BOE, serà de 32 mesos. El tram Orriols-Vilademuls obrirà el desdoblament al nord de Girona i, per tant, serà el primer que es farà en duplicació de la calçada actual i no fent una autovia, com s'ha fet al sud. A més de la diferència en el nom –seguirà sent N-II un cop desdoblat i no A-2–, el fet de no ser autovia suposarà a tot el nord, entre altres coses, que la velocitat màxima serà de 100 i no de 120, que s'hi podran incloure rotondes i que els vorals no caldrà que tinguin tants metres.
També havien de començar al gener les obres dels nous enllaços de Pontós i Garrigàs. El projecte, licitat per 9,76 milions, suposarà la substitució de les interseccions actuals amb la GiV-5125 a Pontós i la GIV-6226 a Garrigàs per rotondes elevades als costats i connectades per un pont per sota del qual passarà l'N-II. El temps d'execució serà de 22 mesos.
Per últim, s'havien d'iniciar les obres per remodelar dos enllaços de Tordera. Amb un pressupost de licitació de 7,03 milions, també està previst un termini d'execució de 22 mesos.
LES XIFRES
Els camions tornen al sud avui
L'única obra que s'està realitzant oficialment a l'N-II actualment és la construcció de l'últim tram sud de l'autovia A-2 –l'N-II desdoblada–, el Sils-Maçanet, que va des del final dels trams d'autovia ja inaugurats i fins a l'enllaç amb la C-35 que serveix també d'entrada a l'autopista AP-7 a Maçanet, que és on el Ministeri de Foment del PP va decidir que acabés el desdoblament.
Actualment, s'hi està a punt de començar l'obra en si mateixa, els moviments de terres, després d'un mes dedicat als treballs previs. La ministra de Foment, Ana Pastor, va posar la primera pedra de les obres el 22 de desembre, just abans de les festes de Nadal. La constructora Rubau, l'adjudicatària de l'obra, va començar el 7 de gener –just passat festes– els treballs previs, que durant aquest mes s'han estat centrant a realitzar aixecaments topogràfics i prospeccions de terra. Les previsions de la constructora són començar els pròxims dies els moviments de terres i l'obra en si mateixa.
Les obres del desdoblament del tram Sils-Maçanet, de 2,7 km de llargada, es van adjudicar a Rubau per 21,29 milions d'euros, més de 10 milions per sota del pressupost que s'havia previst quan es va treure a licitació. Segons les condicions de licitació, el termini d'execució màxim dels treballs és de 40 mesos.
El projecte inclou dues calçades –una per sentit– de dos carrils de 3 metres i mig, amb vorals exteriors de 2 metres i mig i interiors d'un metre. A banda de l'enllaç amb la C-35 –que té projecte propi, recentment aprovat–, al tram hi ha també l'enllaç amb la C-63 –el gran giratori elevat que permet anar cap a Sils i Vidreres–, que es mantindrà amb la seva tipologia actual, si bé se'n milloraran els ramals. D'altra banda, es construiran tres viaductes per superar les rieres dels Pins, rec Clar i rec Sorrer, a més d'un pas inferior i tres murs.
Cal destacar que el Sils-Maçanet es tracta d'un tram de l'N-II en què les obres de desdoblament estaven encallades des de l'octubre del 2008, quan la UTE adjudicatària de les obres va renunciar a fer-les després que unes modificacions fessin encarir el cost dels treballs més d'un 20%.