Infraestructures

Millorar l'eix pirinenc a Bianya ja no és prioritari

Al govern espanyol ja li va bé fer primer el seu tram de la variant nord d'Olot i deixar per després l'enllaç amb els túnels del Capsacosta

Els 6.000 vehicles diaris que hi passen no ho justifiquen

El govern espanyol no renuncia a millorar el traçat de l'eix pirinenc al pas per la Vall de Bianya i l'enllaç amb la futura variant nord d'Olot, però no ho considera prioritari. Sí, el tram que li correspon de la variant olotina. Aquest extrem que ha estat confirmat per la portaveu del PP a l'oposició de l'Ajuntament d'Olot, Júlia Sala. És una decisió que dóna aire als ajuntaments de la zona, sobretot al de la Vall de Bianya, al Consell Comarcal de la Garrotxa i a entitats que hi han pres partit en contra, com la Unió de Pagesos de Catalunya i molts veïns a títol particular.

Els 6.000 vehicles de mitjana que circulen per l'eix del Capsacosta és un dels principals arguments que esgrimeixen els opositors. Segons ells, i amb això també hi estan d'acord els representants polítics, no cal millorar el traçat perquè l'actual engoleix suficientment bé el trànsit i perquè no augmentarà gaire durant en els propers anys.

Espai agrari

L'altre gran argument dels qui s'hi posen és que la Vall de Bianya té un dels més extensos i pocs espais agrícoles de la comarca de la Garrotxa i que les alternatives que proposa el Ministeri de Foment per millorar l'actual pas pel municipi bianyenc d'aquesta infraestructura viària n'afecten una part substancial. Tots plegats també coincideixen que el paisatge privilegiat de la zona és un pol d'atracció de visitants actiu i poderós.

L'enllaç de la futura variant nord d'Olot amb el tram de la Vall de Bianya de l'eix pirinenc (accés als túnels del Capsacosta) que el Ministeri de Foment ha sotmès a estudi preveu un únic traçat fins abans de Capsec i tres a partir d'aquest nucli. Al primer tram, inclou un túnel a l'inici de la serra de Sant Valentí, a tocar de la Canya, i la sortida és entre la urbanització de la Roureda i Capsec, sempre per la banda esquerra de la carretera actual en direcció al Ripollès.

A partir de Capsec, Foment sotmet a estudi tres opcions, totes per la mateixa banda esquerra. N'hi ha una, no obstant això, que la travessa abans del nucli d'Hostalnou i que el voreja per la banda oposada i segueix fins havent passat Ca l'Enric, amb dos viaductes.

Les altres dues, són força semblants. Descriuen un traçat cap a la vall de Sant Pere Despuig, des d'on van a trobar la recta on hi ha la cruïlla de la vall de Farró. En una d'aquestes, s'hi preveu fer un fals túnel.

LES XIFRES

6.000
vehicles
diaris són els que passen pel sistema de túnels del Capsacosta, al tram de la Vall de Bianya.
3
propostes
de traçat són els redactats pel Ministeri de Foment per al tram de la Vall de Bianya de l'eix pirinenc.

Un túnel massa agressiu sota Sant Julià del Món

Una de les zones més afectades és entre la boca del túnel que es proposa i l'enllaç amb el nou traçat proposada als estudis del Ministeri de Foment. Si s'acaba construint, es malmetran unes terres de conreu de molt de valor i l'impacte paisatgístic serà greu.

Front comú polític al territori per prioritzar la variant d'Olot

Tots els partits polítics amb més representació als ajuntaments d'Olot i de la Vall de Bianya –CiU, Rcat, ERC, PSC, PP, i la PxC– i el Consell Comarcal de la Garrotxa han fet front comú per reclamar al Ministeri de Foment que se segregui la millora de l'eix pirinenc al tram de la Vall de Bianya de la variant nord d'Olot. Fa dues setmanes van escenificar aquest front comú garrotxí en un acte a la sala Gussinyer de l'Ajuntament d'Olot, en què van insistir en la urgència de la construcció de la variant nord de la ciutat. L'altre tram ja van deixar clar que no era prioritari.

El conseller Santi Vila no veu malament l'opció zero

El Conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, també es va manifestar a favor de segregar els dos trams del traçat de Foment i de prioritzar el de la variant nord d'Olot. Ho va dir en el marc de la Fira del Farro i abans que es fes pública la plataforma política garrotxina. Vila reconeixia que els traçats proposats a la vall de Bianya per Foment afectaven un territori d'un alt valor agrícola i ambiental i va dir que veia amb bons ulls l'alternativa zero, és a dir, no fer res. El Centre per a la Sostenibilitat ha reclamat un debat previ sobre el projecte partit de zero.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.