Infraestructures

L'A-27, encallada entre la falta de pressupost i la gratuïtat de l'AP-2

Valls i Montblanc exigeixen que no s'obri el tram en obres fins que no s'enllesteixi el túnel de Lilla per por d'un “caos circulatori”

Nova proposta de Lleida i el govern per desdoblar l'N-240, paral·lela a l'AP-2

L'anunci d'un acord entre Foment i la Generalitat per treure els camions de l'N-240 entre Montblanc i Lleida sols ha convençut les plataformes ciutadanes defensores de la gratuïtat de l'AP-2. La fórmula, calcada a la feta per a l'N-II i l'AP-7, preveu bonificacions de fins al 50% i pretén donar sortida a un projecte inacabat: l'autovia A-27. La via ha d'unir Lleida amb Tarragona i l'ha d'executar Foment, titular de l'autovia. No obstant això, les obres han quedat aturades diverses vegades i sols se n'ha construït el 30%. Actualment, l'A-27 es construeix entre el Morell i Valls. Quan s'enllesteixi aquest tram, l'estiu vinent, l'A-27 encara haurà de salvar un escull important fins a arribar a Montblanc: la serra de Miramar. Separa la plana del Camp de la Conca de Barberà i les comarques de Ponent. Sota la serra, s'hi ha de construir un costós túnel.

Els alcaldes de Valls i Montblanc han exigit a Foment que no obri el nou tram fins que no es faci el túnel previst sota la serra, al coll de Lilla. Fa cinc anys, estava pressupostat en 100 milions, però el projecte va quedar en l'aire, quan Acciona en va rescindir el contracte. “Sense túnel, l'A-27 no té sentit i pot comportar un caos circulatori”, afirmen els dos alcaldes. L'autovia quedaria en via morta i el trànsit s'hauria de desviar per carreteres amb poca capacitat de trànsit, per Valls fins a trobar la C-14 a Alcover. Els alcaldes demanaran una entrevista amb la ministra Ana Pastor per exigir que compleixi el compromís de fer el túnel. Foment es va negar, fa uns mesos, a la proposta de la Generalitat que Abertis pagués l'obra a canvi d'allargar la concessió de l'AP-2, que acaba el 2021. La proposta va aixecar la indignació al Camp de Tarragona. I és que, a partir de Montblanc i fins a Lleida, el traçat de l'A-27 hauria de discórrer en paral·lel al de l'autovia. “Ens és igual com es financi, però tenim clar que no ha de ser de peatge”, reiteren els ajuntaments de Valls i Montblanc.

En els darrers cinc anys, les institucions i els agents econòmics i socials del Camp i Ponent han acordat –a través de les declaracions de Montblanc i les Borges Blanques– demanar el rescat de l'autopista com a alternativa més barata, immediata i sostenible a l'A-27, entre Montblanc i Lleida. Però l'acord de Foment i la Generalitat per desviar els camions de l'N-240 ha estat qualificat de “pedaç” pels ajuntaments de Valls i Montblanc. També per diversos municipis de les Garrigues, el Segrià i el Pla d'Urgell, i la Cambra de Comerç de Lleida. Per la seva banda, la federació tarragonina de transportistes ha anunciat mobilitzacions si els obliguen a passar per l'autopista.

Els alcaldes lleidatans fan ara una nova proposta: exigeixen al Ministeri de Foment la redacció d'un projecte de desdoblament per l'N-240, entre Lleida i Montblanc, que inclogui una variant a Juneda. El conseller Santi Vila ha expressat el seu suport a la idea, sempre que vagi “en paral·lel” a la desviació dels camions per l'AP2. Els alcaldes consideren que el desdoblament no és incompatible amb la gratuïtat de l'AP-2.

LES XIFRES

10.000
vehicles diaris
passen per l'N-240 entre Montblanc i Lleida. Amb els camions desviats a l'AP-2, n'hi passarien la meitat.
1,5
quilòmetres
de llargària ha de tenir el túnel sota el coll de Lilla de l'A-27, pressupostat en 100 milions per Foment.

La meitat de trànsit sense camions

Els alcaldes lleidatans asseguren que treure els camions de l'N-240 entre Montblanc i Lleida no en rebaixaria l'alta sinistralitat. Però els col·lectius Ateneu Popular Garriguenc i Conca 22, també impulsors dels acords per demanar l'alliberament del peatge, estimen que el trànsit quedaria reduït a la meitat. “Passaria a nivells de finals dels anys vuitanta, uns 5.000 vehicles diaris. Per tant, de càrrega inestable a fluïdesa. És perfectament assumible per a l'N-240 i seria més segura”, diu Ramon Queralt, portaveu dels col·lectius. Aplaudeixen la decisió de desviar els camions a l'autopista, que “ara té un trànsit quatre cops per sota de la seva capacitat”. Malgrat això, creuen que la bonificació per als camioners hauria de ser com a mínim del 50% i anar progressivament cap al 100%. “És il·lògic demanar ara un desdoblament de l'N-240, perquè ja tenim una via d'alta capacitat en paral·lel, l'autopista”, assegura Queralt.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.