El Pallars dóna l'alerta pel mal estat dels camins
Una esllavissada a l'única carretera que porta a Baiasca (Pallars Sobirà) deixa aïllats els veïns
El Consell Comarcal adverteix que no hi ha prou diners per mantenir els 300 quilòmetres de vials
L'esllavissada a la carretera d'accés al nucli de Baiasca, al municipi de Llavorsí (Pallars Sobirà), ha posat sobre la taula el mal estat d'algunes carreteres i camins del Pirineu. L'incident va passar dilluns a la tarda, després de dies de neu i pluges, en un tram geològicament inestable, segons va explicar ahir a aquest diari el president del Consell Comarcal del Pallars Sobirà i alcalde de Sort, Llàtzer Sibis. L'aigua i el fang van arrossegar l'escullera i van deixar la plataforma de la carretera sense base, fet que hi impedeix el pas de vehicles.
Durant unes hores es va valorar ahir la possibilitat d'evacuar els quinze veïns del nucli de Baiasca. Per poder portar la mainada a escola, per exemple, els nens baixaven del cotxe en el punt de l'esvoranc, creuaven caminant i un altre cotxe els conduïa fins a l'escola a Llavorsí. Finalment, l'Ajuntament de Llavorsí (titular de la carretera), el Consell Comarcal (responsable del manteniment) i els veïns van acordar que no seria necessari i que s'aplicaria una solució provisional: aplanar el talús situat al costat de l'esvoranc i fer passar els cotxes per allà. Són dos dies de treballs.
Els problemes, però, vindran a continuació. Arreglar la carretera costarà uns 100.000 euros, segons va valorar Sibis de manera provisional. Està previst que avui dimecres s'hi desplacin tècnics de la Diputació de Lleida per fer-ne una valoració acurada. Si es confirma aquesta xifra, l'Ajuntament de Llavorsí no disposa de prou pressupost per dur a terme en solitari una actuació així. El president de la Diputació, Joan Reñé, va emetre ahir un comunicat en què oferia el suport de l'ens provincial per als estudis tècnics necessaris.
Sense el pla de camins
Des del Consell Comarcal, però, Llàtzer Sibis va lamentar que hagin desaparegut els plans de camins, que ajudaven les zones com el Pirineu, amb molts nuclis dispersos en un territori gran, per mantenir els vials en bones condicions. “El darrer pla és del 2012 i ja llavors es va reduir a un terç per la falta de crèdit”, explica Sibis. El Consell Comarcal del Pallars Sobirà gasta 100.000 euros en circulació hivernal (posar sal i netejar neu), i per fer un manteniment general de l'estat de les carreteres necessitaria 400.000 euros, segons Sibis. Però només hi ha convenis per valor de 130.000 euros. Al Pallars Sobirà hi ha 300 quilòmetres de carreteres i 125 nuclis habitats.