Front comú contra el canvi de pistes al Prat
Alcaldes de sis municipis propers a l'aeroport alerten que l'entrada de capital privat pot fer que tornin els sorolls
El procés de privatització parcial d'Aena, que preveu l'entrada de fins a un 49% de capital privat, ha encès l'alarma entre els ajuntaments situats a prop de l'aeroport, que temen que l'entrada d'agents privats pugui comportar un canvi en el funcionament de les pistes que retorni els sorolls a l'entorn. Els ajuntament de Gavà, Begues, el Prat, Sant Boi, Sitges i Viladecans han signat un manifest conjunt –no s'hi ha afegit Castelldefels, malgrat la defensa que sempre ha fet del descans veïnal– on reclamen que es mantinguin les restriccions mediambientals entorn de l'aeroport.
El 2004, la posada en marxa de la tercera pista va modificar totalment la manera d'operar de l'aeroport i va obrir una època de malson per als veïns, que van veure com els avions els sobrevolaven a pocs metres quan aterraven per la tercera pista. Una sèrie d'obres i modificacions van permetre que els avions s'enlairessin per la nova pista tot fent un gir al mar. Ara, en la majoria d'ocasions la pista més propera al mar queda per als enlairaments i la principal, per als aterratges dels avions que baixen per la Zona Franca i no pas per Gavà i Castelldefels. És el que es coneix com a pistes segregades, perquè cadascuna té una funció diferent.
Però els ajuntaments de l'entorn pateixen perquè l'entrada de capital privat forci Aena a canviar aquest sistema i s'opti pel que es coneix com a pises independents, en què totes dues servirien perquè els avions aterrin i s'enlairin, el que a priori –o almenys això ha defensat en el passat Aena– permetria més operacions per hora. Però provocaria que els avions tornessin a sobrevolar els municipis de l'entorn, el que faria retornar els sorolls que han quedat en bona part eradicats.
Per aquest motiu, els sis alcaldes es mostren preocupats “que puguin canviar els criteris de gestió actuals, tot prioritzant interessos privats i economicistes”. Recorden que el sistema de pistes segregades “permet desenvolupar el futur immediat de la infraestructura i alhora minimitza l'impacte acústic i té l'aprovació de tots els ajuntaments implicats”.
Conèixer els plans
Els batlles –Raquel Sánchez, Mercè Esteve, Lluís Tejedor, Lluïsa Moret, Miquel Forns i Carles Ruiz– reclamen al manifest “la necessitat de disposar de la planificació” del desenvolupament del Prat a mitjà i llarg termini per conèixer els plans per a l'aeroport, especialment pel que fa a la capacitat operativa i l'impacte territorial. La intenció és “evitar i preveure situacions sobrevingudes que es poden generar”. I, sobretot, el que hi ha és “preocupació” per garantir “el compliment estricte de les configuracions preferents amb el traspàs d'informació adequat que justifiqui els canvis de configuració tant si són meteorològics com d'una altra índole”. El motiu esgrimit per Aena quan els avions ara han d'aterrar per la tercera pista és en l'actualitat estrictament meteorològic.
I, a banda d'informació sobre el futur del Prat, els alcaldes volen especialment que es blindin, com a pas previ a la privatització parcial d'Aena, els acords a què el gestor de l'aeroport va arribar amb els consistoris en el si de la Comissió de Seguiment Ambiental per obres d'Ampliació de l'Aeroport de Barcelona. Que es garanteixi “escrupolosament” els compromisos pel que fa al manteniment i millora dels espais naturals protegits que es troben al Prat i a Viladecans.