Caldes d'Estrac acusa l'empresa de la brossa de cobrar-li tones d'altres pobles
S'han detectat increments del 100%, i que es facturaven escombraries fins i tot de Barcelona ciutat
El govern de Caldes d'Estrac està ultimant les investigacions que han posat de manifest presumptes irregularitats en la gestió del servei de recollida de brossa, neteja viària i de platges, que executava l'empresa Mare Nostrum SA, concessionària del servei des de l'any 1994. Fins ara s'havien detectat més de trenta deficiències susceptibles d'esdevenir incompliments del contracte. Arran d'aquest seguiment, s'ha pogut constatar l'increment desmesurat del nombre de tones de brossa aportades a la planta de tractament de residus del Maresme, on a les de Caldes se n'hi afegien moltes més, recollides a altres llocs, fins i tot a Barcelona ciutat. Totes, però, s'han facturat com si fossin de Caldes. Cal recordar que el cost del servei a la planta de residus depèn del nombre de tones que es porten a tractar.
Increments del 100%
Feia temps que se sospitava de les variacions injustificades del nombre de tones facturades i també de l'excés en relació amb mesuraments anteriors. En alguns casos s'han detectat increments de quasi el 100%, el doble del que es pot considerar normal, segons el consistori. L'equip de govern, que des de fa temps recopila informació, sospita que aquesta mecànica s'ha dut a terme durant molt de temps i espera contrastar les dades de què disposa amb les que faciliten la planta de tractament de residus i altres fonts. Davant l'evidència dels fets, s'ha obert un expedient informatiu que pot convertir-se en sancionador a l'empresa Mare Nostrum, i, des del 10 de setembre passat, l'ha retirat de tots els serveis. Des de llavors, la brigada de neteja municipal s'encarrega de la neteja viària, sota la supervisió directa de la regidoria de Via Pública, mentre que l'empresa Cespa s'encarrega de la recollida de la brossa i de la neteja de les platges.
La voluntat, a més d'aclarir els fets i recuperar tot el que es pugui de les irregularitat detectades, és començar tan aviat com sigui possible la tramitació d'un nou concurs per tornar a adjudicar el servei.
Soterrats i precintats
El PSC de Caldes d'Estrac, a l'oposició, però que governava quan es va contractar l'empresa Mare Nostrum, assegura que l'expedient s'ha de mirar amb calma i acabar de contrastar la informació. A més, la portaveu del grup, Rosabel Cantenys, denuncia que el canvi d'empresa s'ha fet de manera «precipitada i barroera» ja que la nova empresa no té la maquinària per fer la recollida dels contenidors soterrats que hi ha al municipi, que finalment s'han precintat, i s'hi han posat contenidors normals al davant. «Durant uns dies l'empresa no va buidar ni netejar els contenidors, i amb l'acumulació de deixalles va ser horrible, la pudor», lamentava.