El RACC proposa que el trànsit pesant passi per vies segures
L'informe recomana el transvasament de vehicles pesants de les vies convencionals cap a autopistes o autovies en 24 trams de la RCE
El RACC ha proposat el transvasament de vehicles pesants de les vies convencionals cap a autopistes o autovies en 24 trams de la Red de Carreteras del Estado (RCE), aplicant un descompte del 50% en els peatges per a aquests vehicles. L'informe Concentració del trànsit pesant a les vies més segures proposa aquesta mesura atenent els bons resultats que aquesta iniciativa ha tingut a l'N-II i amplia en 8 carreteres la llista inicial del Ministeri de Foment (16 carreteres) fins a arribar a un total de 24 carreteres (1.838 Km de vies convencionals i 2.050 d'autopistes i autovies paral·leles).
Aquest estudi pren forma arran de la proposta del Ministeri de Foment de desviar el trànsit de vehicles pesants de les carreteres convencionals de la RCE, cap a autopistes amb un traçat paral·lel. La mesura podria ajudar a reduir en xifres fins a 79 morts i 214 ferits greus a l'any en accidents de vies convencionals. A Catalunya, l'estudi assegura que es podrien evitar els 10 morts i 35 ferits greus que hi ha a l'N-340.
Durant el mes de juliol, el Ministeri de Foment ha posat en marxa una prova pilot voluntària d'una durada de cinc mesos que afecta sis trams de carretera. S'ha comptabilitzat que el nombre d'accidents i víctimes mortals amb vehicles de gran pes implicats és alt: 91 accidents a l'any amb 35 morts i 96 ferit greus. El 83% dels morts en aquesta mena d'accidents es produeixen en vies convencionals.
L'informe del RACC, que calcula la reducció de l'accidentalitat sobre aquests trams on es podria aplicar la mesura, també assegura que el benefici social net es podria situar entre els 140 i els 241 milions d'euros a l'any. A les carreteres catalanes aquest benefici podria arribar als 50 milions d'euros, amb un impacte positiu de 27 milions per als transportistes en estalvi de temps i combustible.
El Ministeri de Foment ha analitzat un llistat de 16 carreteres convencionals, on els vehicles pesants serien desviats cap a autopistes de traçat paral·lel. L'anàlisi dels 24 trams que ha fet el RACC inclou la reducció suposada de l'accidentalitat sobre el tram d'aplicació i el benefici social net generat pel transvasament. A més, considera els costos i beneficis de la proposta sobre els transportistes i contempla la compensació que hauria de satisfer l'administració a les concessionàries de les autopistes per una eventual reducció dels seus ingressos, derivat dels descomptes del 50% del peatge per als vehicles pesants.
Cal recordar l'alta sinistralitat de l'N-240 al seu pas per les comarques de Lleida, que provoca una demanda constant de solucions per part dels municipis afectats.
24 TRAMS
L'informe del RACC prosa un trasvasament de vehicelDADES QUE CAL TENIR EN COMPTE
L'antecedent de l'N-II a Girona
L'abril de 2013, el Ministeri de Foment i el Departament de Territori i Sostenibilitat van assolir un acord per a desviar els vehicles pesants que circulaven per l'N-II a Girona cap a l'autopista AP-7, en un tram de 100 quilòmetres amb una mitjana de 15 morts anuals entre 2008 i 2012. Els resultats han estat satisfactoris: fins al 2014 hi ha hagut 3 morts a l'N-II (1,5 morts anuals enfront dels 15 registrats abans de la mesura) i l'accidentalitat a l'AP-7 no ha augmentat. La mesura no ha tingut cost per a les administracions, ja que la reducció del preu dels peatges s'ha vist compensada per un augment del trànsit, que ha fet que els ingressos de les concessionàries no es vegin afectats. El temps de trajecte i consum de combustible dels camions s'ha vist reduït notablement. Els pobles pels quals transita l'N-II han guanyat en qualitat de vida.