Infraestructures

Marta Felip: “Tenim corredor de la mort fins a l'any 2020”

L'alcaldessa de Figueres diu que “es confirmen els pitjors temors” en la inversió a l'N-II

Veray anuncia que els enllaços de Pontós i Garrigàs s'iniciaran al setembre i l'Orriols-Medinyà, a la tardor

L'alcaldessa de Figueres, Marta Felip, va carregar ahir contra l'Estat per les “mínimes” inversions que ha previst a les comarques gironines en el pressupost del 2016. I en aquest sentit, va fer una especial referència al cinturó de ronda de Figueres, un punt conflictiu on hi ha hagut molts accidents. Tot i que va admetre que des que no hi poden passar els camions de gran tonatge la situació ha millorat, també va recordar que la perillositat d'aquest punt encara es manté, sobretot en la temporada d'estiu per l'increment del trànsit. En aquest sentit, sentenciava: “El tristament anomenat corredor de la mort, el tindrem fins al 2020.”

A nivell més general, sobre els 64,57 milions d'euros d'inversió que l'Estat preveu a les comarques gironines, va dir: “Es confirmen els nostres pitjors temors. La inversió estatal al territori gironí és mínima, mínima, mínima.”

L'alcaldessa va ser especialment dura amb les partides previstes per al desdoblament de l'N-II, que sumen 11,52 milions, un 22,26% menys. En aquest sentit, va valorar: “Preveiem que fins al 2020 se seguirà amb aquest estat absolutament deficitari de la principal via de connexió de la Península amb França. Realment és totalment decebedor. Confirma la voluntat del Ministeri de Foment de fer la mínima inversió a Catalunya i en concret a les comarques gironines.”

Les explicacions del PP

Per la seva banda, la diputada del PP per Girona a Madrid, Concepció Veray, va defensar ahir “la priorització de les obres de l'N-II” que ha fet el seu partit des que és el govern de l'Estat. Veray va destacar que es destinaran 2,8 milions als quatre trams del nord que es desdoblaran duplicant la calçada actual –entre els quals s'inclou el cinturó de ronda de Figueres– i que Foment ha promès que començaran a finals de l'any que ve. En la línia del ministeri, Veray va dir que el descens en la inversió global per a l'N-II no afectarà ni les obres ja adjudicades ni l'inici dels trams del nord que es pagaran a partir del 2017. “Una cosa és que se subhastin, s'adjudiquin i comencin les obres, i una altra és com es paga”, va dir Veray, que va explicar que amb algunes empreses “es pacten terminis per pagar a partir del 2017”.

Veray va aprofitar la roda de premsa per anunciar que els nous enllaços de Pontós i Garrigàs es començaran finalment al setembre. Es tracta d'un projecte adjudicat al novembre i amb el contracte formalitzat al març. Pel que fa a l'altra obra de
l'N-II ja adjudicada i amb contracte formalitzat –al maig–, el desdoblament entre Vilademuls i Orriols –tram conegut com Medinyà-Orriols per l'antic traçat ara modificat–, Veray no va saber dir la data exacta de l'inici de les obres, però va assegurar que serà “en un període breu després del retorn de vacances i segur que abans de finals d'any”. Aquest és el tram que ha d'obrir el desdoblament al nord de Girona, i l'obra hi està aturada des del 2010. Pastor havia promès totes aquestes obres pel gener passat.

Veray, que va justificar que la priorització de l'N-II ha fet ajornar altres obres en vies com l'N-260 o l'N-152, va defensar el pressupost, perquè suposa “un increment de la inversió, sobretot de Foment”. L'augment prové sobretot de l'apartat ferroviari.

LES FRASES

Una via d'un sol carril en la principal connexió amb França el segle XXI és sorprenent
Marta Felip
alcaldessa de figueres (CiU)
Seguim invertint en l'N-II. Ha estat el PP qui ha tornat a posar Girona i l'N-II en el mapa de prioritats
Concepció Veray
diputada al congrés (PP)

Veray eleva la inversió total fins a 76,3 milions

Concepció Veray va elevar a 76,3 milions la inversió de l'Estat a Girona per al 2016, ja que als 64,57 milions previstos en inversions reals va afegir-hi 11,8 milions d'una partida d'un altre capítol sobre manteniment de la xarxa de tren convencional. Va dir que és un 24% més que el 2015.

Les obres de la rotonda de la plaça del Sol de Figueres, per Nadal

L'alcaldessa de Figueres va parlar també de la rotonda que està prevista a la plaça del Sol (entre l'avinguda Dalí i la carretera d'Olot) i va avançar que les obres podrien començar passades les festes de Nadal. “Preveiem un estiu del 2016 amb un espai urbà completament rehabilitat”, va dir. Marta Felip va afegir-hi: “En aquest cas sí que voldria fer un apart i dir que l'Estat ha complert el que m'havia promès mesos abans amb la rotonda de la plaça del Sol que es farà entre el 2015 i el 2016 i que se subhastarà al setembre.” També es va felicitar per la inclusió al pressupost del giratori d'accés a l'estació del TAV a Vilafant.

La construcció de l'arxiu històric de Girona començarà l'any que ve

Una de les partides incloses en el pressupost del 2016 que la diputada del PP per Girona al Congrés va voler destacar ahir va ser la que permetrà desencallar la nova seu de l'arxiu històric de Girona, “una obra molt demanada i pendent des de l'època de Zapatero”, segons va subratllar Veray. La líder del PP va assegurar que els 1.150.000 euros que s'hi destinaran el 2016 permetran començar la construcció el mateix any que ve. “Fins ara havíem estat centrats en la biblioteca. Un cop està acabada i ja està oberta, ara ens centrem en l'altra infraestructura cultural tan reivindicada”, va voler remarcar Veray.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.