El jutge dóna la raó a Maçanet i Sils perquè puguin cobrar l'IBI de l'autopista
Obliga l'Estat a pagar 1,1 milions i podria establir jurisprudència en un cas reclamat per altres ajuntaments
La polèmica fa anys que dura, i aquesta sentència dictada pel tribunal madrileny significa per primera vegada un gir a favor de les demandes dels ajuntaments. L'origen del conflicte és la llei d'autopistes, aprovada el 1972, que fixa una bonificació del 95% a la base imposable de l'impost de béns i immobles (IBI) per a la concessionària de la via, de manera que només ha de pagar el 5% del total que haurien de rebre els ajuntaments. Gran part de les reclamacions que han fet els ajuntaments han anat en la línia de reclamar l'import total de l'IBI sobre la base de la llei d'hisendes locals que es va aprovar el 1990, que especifica que els ajuntaments poden cobrar tot l'IBI que els correspongui de l'autopista. Segons les sentències, aquesta norma no és retroactiva, de manera que les concessions anteriors al 1990 en queden excloses. La concessió a Acesa de l'AP-7 és anterior a aquest any, i no s'acaba fins al 2017. La prolongació fins al 2021, arran de les obres d'ampliació del tercer carril, farà que el període d'aquests cinc anys ja s'inclogui en la nova normativa, i per tant Acesa haurà de fer-se càrrec de tot l'IBI. Això mateix passarà en l'ampliació de l'autopista del Maresme, la C-32, fins a Tordera i Blanes, de la qual ara s'executen les obres.
Nova via judicial
Arran del fracàs d'aquesta via, el Consell Comarcal de la Selva –que té delegat el servei de gestió tributària d'uns quants municipis, com ara Sils i Maçanet– va encetar el 2007 un altre camí en les reclamacions, emparant-se en la llei d'hisendes locals del 1988, que dictamina que «les lleis per les quals s'estableixin beneficis fiscals en matèria de tributs locals determinaran les fórmules de compensació». La sentència recorda també que la legislació respon al principi que, «en nom de preservar la suficiència financera dels ens locals, en cas que l'Estat estableixi un benefici fiscal sobre tributs locals, l'import d'aquest benefici ha de ser compensat per l'Estat a l'ens local corresponent». A més, especifica que la llei de 1999 de pressupost general de l'Estat per al 2000 ja preveia explícitament la compensació de la bonificació de què gaudeixen les concessionàries d'autopistes.
Cautela i satisfacció
Segons la sentència, l'Estat haurà d'abonar uns 346.000 euros a l'Ajuntament de Sils i uns 767.000 al de Maçanet, en concepte del 95% de l'IBI corresponent al període entre els anys 2003 i 2007. El motiu és que les reclamacions a Hisenda prescriuen si són superiors a 4 anys. A més, descarta afegir-hi els interessos, perquè abans de la sentència no hi havia cap obligació de pagar.
L'alcalde de Maçanet, Alfons Soms, es va mostrar satisfet però cautelós respecte a la sentència, ja que tem que l'Estat la recorrerà en contra al Tribunal Suprem: «Encara n'hi ha per temps, perquè segur que hi presentaran recurs, i crec que serà difícil, amb la situació de crisi actual.» En canvi, l'alcalde de Sils, Martí Nogué, és molt més optimista respecte a la resolució final: «l'Estat bonifica una cosa que no li pertany, i fer això és molt fàcil.» «Quan rebem els diners, serà una alenada d'aire fresc, perquè tenim les arques municipals buides», va afegir-hi Nogué.
Reclamació general
El Consell Comarcal de la Selva també espera dues sentències més, corresponents als casos de Vilobí i Riudellots de la Selva, que reclamen 100.000 i 183.000 euros, respectivament, quantitats corresponents al període 2003-2007. En els anys posteriors, l'Estat també hauria de pagar la bonificació, i n'hauria d'anar fent un pagament anual. Però aquests no són els únics casos, ja que cobrar l'IBI de l'autopista és una reclamació general i històrica dels municipis afectats. El 2004 ho van reclamar els 25 ajuntaments de les comarques gironines per on passa l'AP-7, i també ho han fet altres municipis com ara Fogars de la Selva i Palafolls.