L'A-27 obre fins a Valls sense data d'arribada a Montblanc
La ministra Ana Pastor destaca l'esforç inversor al tram, però no concreta el calendari per arribar a Montblanc
El conseller Vila lamenta que no s'accepti una fórmula mixta per al tram pendent
La ministra de Foment, Ana Pastor, va inaugurar ahir el tram entre el Morell i Valls de l'autovia A-27, que permet connectar directament el port de Tarragona amb la capital de l'Alt Camp. Una obra que la ministra va qualificar de “vital per a la província de Tarragona i el conjunt de Catalunya”.
La inauguració va anar acompanyada del ja previst anunci que al desembre s'obrirà el tram que funcionarà com a variant de Valls però que, al capdavall, farà morir la infraestructura cinc quilòmetres més al nord, als peus de la petita pedania de Fontscaldes. Sobre l'anunci més esperat, referent a la continuïtat fins a Montblanc, no hi va haver sorpreses i la ministra es va limitar a dir que l'any vinent s'intentarà reactivar l'obra, un cop s'hagin resolt “els problemes geològics” del túnel de Lilla. També va esmentar la futura posada a licitació del que serà la connexió de xarxes entre la carretera N-240, l'autopista AP-2 i la futura autovia A-7 a l'altura de Montblanc.
El concepte d'obra incompleta amb què molts es miren l'A-27 el va apuntar el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila. Sense deixar de mostrar la seva satisfacció per haver sortit del “forat negre” que va suposar que l'Estat paralitzés l'obra, Vila també es va referir “a la sensació agredolça que es podria haver anat més enllà”. D'aquesta manera, el conseller va lamentar que des de l'Estat es desestimés la possibilitat que un acord de col·laboració pública i privada pogués assumir la construcció del tram pendent de Valls i Montblanc.
La mateixa sensació agredolça era la que mostraven els alcaldes de Valls, Albert Batet, i Montblanc, Josep Andreu. El primer, perquè bona part del trànsit de l'A-27 anirà a parar al seu nucli urbà i, en concret, a la zona del Portal Nou. El segon, pel retard del projecte. I tots dos, perquè l'entrada en servei complicarà encara més la situació del pas de la Riba o obligarà a passar pel coll de Lilla.
En la seva intervenció, Pastor va reclamar indirectament un reconeixement a l'esforç per desencallar les obres i, en aquest sentit, va recordar que, quan va arribar al ministeri, va trobar “més de vuitanta obres aturades a tot l'Estat” que s'han anat resolent. I, tot seguit, va fer un ràpid inventari de les actuacions executades i previstes per l'Estat a la demarcació que no va fer més extensiu perquè amenaçava pluja. “Tot no es pot fer a la vegada”, va argumentar.
El tram entre el Morell i Valls inaugurat ahir transcorre en paral·lel a l'N-240 pels termes municipals del Morell, Vilallonga del Camp, el Rourell, la Masó i Valls. La via disposa dels enllaços al Rourell, la Masó i Valls, on connecta amb la carretera C-37, que uneix Alcover i la capital de l'Alt Camp. El projecte inclou sis viaductes, un dels quals sobre el riu Francolí de 252 metres de llargada, i la instal·lació de tres quilòmetres de pantalles per reduir el soroll.
Pel que fa al tercer tram de l'autovia que s'està a punt d'enllestir i que s'inaugurarà al desembre, un cop passades les eleccions generals, té una inversió de 86,4 milions. En total, entre el primer tram entre Tarragona i el Morell, el que es va inaugurar ahir i el de la futura variant de Valls, s'han construït 22,3 quilòmetres d'autovia amb una inversió total de 211,7 milions.
D'altra banda, la ministra va dir que “aquesta setmana o la que ve” es farà una reunió amb responsables de la Generalitat per analitzar la situació de l'N-340. Pastor va assenyalar que “totes les opcions són sobre la taula” per trobar alternatives.
Queixes, també, d'Unió de Pagesos
Unió de Pagesos ha demanat al Ministeri de Foment, coincidint amb la inauguració del tram del Morell a Valls de l'A-27, que l'acabament dels accessos i altres obres secundàries relacionades amb la carretera es faci amb la màxima diligència i que no es repeteixi la situació generada després de l'obra del primer tram. Tot i que fa un any que aquest va entrar en funcionament, queden pendents d'acabar treballs com ara accessos a finques, pous, canonades i instal·lacions de regadius. El sindicat denuncia que aquesta situació dificulta la feina de la pagesia.
Unió de Pagesos ja va denunciar la paralització de les obres del primer tram de l'A-27, entre Tarragona i el Morell, fa tres anys, ja que va comportar molts camins malmesos i drenatges mal conduïts que van dificultar les feines a les zones de reg. A més, recorda que la pagesia afectada per les expropiacions de les obres no ha cobrat els interessos pendents. Per això, el sindicat exigeix a Foment que aquest deute es faci efectiu com més aviat millor.