Tebi suport veïnal als vuit talls simultanis de l'N-340
Agents polítics i associacions no aconsegueixen mobilitzar els veïns de l'Ebre i sumen poc més de 300 assistents per reclamar la gratuïtat dels peatges de l'AP-7 a tota la demarcació de Tarragona
La que s'havia plantejat com la mobilització més ambiciosa a l'Ebre per reclamar la gratuïtat de l'AP-7 va quedar ahir deslluïda per la fluixa afluència de gent als vuit pobles de l'N-340 on s'havien previst els talls de carretera. Només unes 40 persones de mitjana per localitat, unes 300 en total, es van sumar a les mobilitzacions simultànies per tot el territori, una crida a la unitat que pràcticament només va rebre el suport dels organitzadors. És a dir, agents polítics, associacions i transportistes es van deixar veure al llarg de les vuit protestes, però en la reivindicació es va trobar a faltar l'assistència de veïns a títol individual.
De fet, va ser el darrer sector implicat, el dels transportistes, el que més va mostrar el compromís amb la lluita contra els peatges. Un centenar de conductors de camions, principalment, van dur a terme marxes lentes per l'N-340 i l'AP-7, al mateix temps que feien sonar els clàxons en diversos punts del recorregut. També va ser aquest sector el que va anunciar mesures més agressives per aconseguir que s'alcen les barreres de l'autopista.
En declaracions a aquest mitjà, el president de la Federació Empresarial d'Auto-Transport de Tarragona, José Luis Aymat, va dir que “no es descarta promoure una protesta encara més gran, que arribe fins i tot a Vilafranca del Penedès, i acabe afectant els accessos a l'àrea metropolitana de Barcelona”. En la mateixa línia es va manifestar l'alcalde d'Altafulla, Fèlix Alonso, que va assegurar: “Ja no hi ha Pacte de Berà ni protestes de l'Ebre, ara hi ha una acció conjunta contra els peatges de l'AP-7 a tota la província.” Amb la presència d'aquest i altres mandataris de la zona nord de Tarragona, la mobilització d'ahir va escenificar la unitat de tots els agents polítics de la carretera en defensa de l'obertura dels peatges com a mesura més adient per reduir l'accidentalitat.
En contra del que s'havia previst, la iniciativa no va acabar col·lapsant per complet les vies implicades. De mitjana, i segons van confirmar fonts oficials, hi va haver uns quatre quilòmetres de retencions pel nord i uns set pel sud, tot i que al tram fins a Alcanar es van arribar a acumular caravanes de fins a deu quilòmetres en alguns moments. Els mossos desplaçats van restablir la normalitat del trànsit cap a les sis de la tarda, tres hores després de l'inici dels talls.
Balanç positiu
Tot i l'escassa afluència de gent, els organitzadors van valorar positivament l'acte. El president de la Federació d'Associacions de Veïns de Tortosa, Josep Baubí, va destacar que el més important no és el nombre, sinó la contundència de l'acció. A més, Baubí va aprofitar per fer una crida al vot responsable a l'Ebre, demanant als assistents que no donen suport “a aquelles formacions que no han fet res pel territori mentre han estat governant”.
LES FRASES
Dures crítiques a les mesures impulsades per Foment
La tèbia afluència de gent en la protesta d'ahir va afavorir que en l'acte es valoressin detingudament les escasses actuacions que Foment ha dut a terme per reduir l'accidentalitat a l'N-340. En concret, els alcaldes d'aquesta via van fer referència a la construcció de les rotondes als termes municipals de l'Ebre, una mesura que avança substancialment. Després de finalitzar les obres de la glorieta del Perelló, aquesta setmana han començat les obres de la de l'Ametlla. “Aquests projectes no suposen una solució als problemes que hem anat criticant en els darrers mesos”, en paraules de l'alcalde de l'Aldea, Dani Andreu.
El mandatari va recordar durant la mobilització d'ahir que el territori és contrari a la majoria d'obres impulsades en els darrers mesos. “Algunes glorietes eren demanades pels veïns dels pobles, però d'altres no tenen el suport dels veïns i els ajuntaments”, va afirmar Andreu. També Jordi Gaseni, alcalde de l'Ametlla, va criticar durament les rotondes, sobretot tenint en compte que les obres de la segona ja han començat al seu municipi.
El primer edil va recordar que “les rotondes no serveixen per donar resposta a les reivindicacions del territori, que continua demanant una xarxa digna d'infraestructures, com ja tenen altres zones de Catalunya i de l'Estat”.
Segons ha previst l'Estat, les obres de les rotondes restants es reactivaran de cara a l'any que ve. Cal recordar que la decisió podria quedar afectada pels resultats de les eleccions generals de diumenge vinent.