Què passa amb la C-31?
La carretera nova entre la Tallada d'Empordà i Torroella de Fluvià ha provocat una forta polèmica
Detractors i defensors del projecte viari s'han llançat acusacions en els últims mesos
Les obres avancen ràpidament i podrien estar acabades entre Setmana Santa i l'estiu de l'any que ve
Les obres de la C-31 van començar a principi d'any i comporten la creació d'una carretera més ampla que l'actual, en un tram de més de setze quilòmetres entre Torroella de Fluvià i la Tallada d'Empordà. L'objectiu del projecte, valorat en seixanta milions d'euros, és millorar la seguretat de la via, on s'ha produït un gran nombre d'accidents en els últims anys. Segons dades del Departament de Política Territorial i Obres Públiques, la reforma avança a molt bon ritme, la majoria d'estructures estan fetes i en algun tram ja s'hi posa la primera capa d'asfalt. De fet, el conseller, Joaquim Nadal, confia que les obres estaran acabades entre Setmana Santa i l'estiu de l'any que ve, quan inicialment estava previst que la carretera entrés en servei d'aquí a un any. «Com a molt abans de l'estiu ha d'estar», va avançar.
Al mateix ritme que les obres, en els últims mesos també ha crescut la polèmica sobre la infraestructura, que ha provocat moltes crítiques al territori, però també elogis per part dels alcaldes afectats, tots vinculats al PSC, que defensen la necessitat de la carretera nova. L'oposició al projecte va començar a principi d'estiu, amb la visita del conseller Nadal a les obres, però les declaracions públiques, els articles d'opinió i les cartes al director es van intensificar a partir del mes de setembre. Va ser llavors que artistes, ecologistes i veïns van qualificar d'«exagerada», «sobredimensionada» i «innecessària» la carretera. I a partir de llavors l'espiral d'acusacions dels uns i els altres ha anat creixent.
Ponts i talussos
Entre els arguments que usen els detractors, hi ha l'impacte visual que asseguren que provocarà la nova via, amb els tretze ponts que s'hi construeixen, però també l'afectació als camps de cultiu. Tampoc no ha agradat que la via passi alçada amb un talús en algun tram. I això ha portat fins i tot cinc entitats ecologistes de la zona a presentar una denúncia per fer aturar les obres.
El Departament de Política Territorial i Obres Públiques respon a aquestes qüestions tècniques que la solució que s'ha trobat és la més adequada. El conseller Nadal afirma que la declaració d'impacte ambiental deia que era preferible que el traçat passés baix, i es va rebaixar el talús previst entre dos i nou metres, segons el tram. «El que era impossible és que anés arran de terra, perquè s'ha de deixar un espai per als desguassos i també per als passos de fauna», explica Joaquim Nadal.
El conseller insisteix, a més, que el fet de rebaixar la carretera per reduir-ne l'impacte va fer que s'optés per fer els enllaços amb els accessos als municipis amb ponts. Nadal assegura que les característiques de la carretera no permetien solucionar els encreuaments amb giratoris, com defensaven alguns sectors, tot i que recorda que s'ha fet en algun punt. «Ningú mira enrere però a Viladamat la carretera de l'Escala ja passa més elevada i en altres trams de la C-31 també es va aixecar una mica la carretera», recorda.
Deu anys d'espera
També s'han decantat a favor de la via els ajuntaments afectats, que afirmen que els han concedit totes les peticions que han fet i que feia deu anys que esperaven l'obra. De fet, els alcaldes van fer a principi de mes un acte conjunt en defensa del projecte que va acabar amb crítiques molt dures als ecologistes i als artistes contraris a l'obra. Aquesta declaració pública va provocar més manifestacions dels opositors a l'obra, que han acusat els alcaldes de posar-se al costat del seu partit polític, el PSC, i no dels veïns del'Empordà.