Comença la urbanització del nou port de Premià de Mar
El projecte inclou, entre d'altres, 18.000 m² de zona comercial, 15.000 m² de passeig marítim, 1.000 places d'aparcament i un nou pas subterrani per a vianants
Les obres duraran 18 mesos i costaran prop de 20 milions
Premià de Mar va viure ahir un dia històric amb el tret de sortida de les obres d'urbanització del nou port. Els treballs –que serviran per canviar de dalt a baix la fesomia marítima del municipi– està previst que tinguin una durada de 18 mesos i que costin uns 20 milions d'euros, a càrrec de l'empresa concessionària Marina Port Premià SL. El projecte de l'espai –amb una superfície total de 82.000 m²– preveu construir una àrea comercial de 18.000 m², la qual estarà integrada per nou edificacions o illes d'una sola planta que es vol que facilitin el desenvolupament d'activitats relacionades amb l'esport, la cultura, la restauració, el lleure –diürn i nocturn– i els establiments dedicats al comerç.
Dins d'aquesta oferta també hi haurà dos locals d'uns 1.300 m² de superfície, un dels quals es destinarà a l'àrea alimentària. Aquesta zona es comunicarà amb carrers que en facilitaran el passeig. Pel que fa al passeig marítim, aquest esdevindrà un gran espai verd de 15.000 m² que servirà per relligar el port amb el municipi. A més, l'àmbit de terra també disposarà de quasi 1.000 places d'aparcament, algunes de les quals seran subterrànies. El dic de ponent serà un passeig que servirà per allotjar una benzinera i finalitzarà amb un mirador. La transformació d'aquesta zona també significarà el trasllat del Club Nàutic. La torre del club es mantindrà a l'indret actual i es convertirà en un espai d'àmbit municipal. L'edifici del Club Nàutic i les seves infraestructures, que ocuparan fins a un total de 5.300 m², se situaran davant del futur pàrquing. Finalment, les obres també suposaran la construcció d'un nou pas subterrani per a vianants que unirà el passeig marítim i el carrer Santiago Rusiñol passant per sota l'N-II i la via del tren. A diferència dels dos passos existents, aquest estarà adaptat per a persones amb mobilitat reduïda. Segons l'Ajuntament i la concessionària, està previst que amb les obres i la posterior activitat el port pugui crear uns 450 llocs de treball directes o indirectes. En l'acte de col·locació de la primera pedra, el director general de Marina Port Premià, Joan Conde, va destacar la importància del projecte, mentre que el regidor de Promoció Econòmica, David Gutiérrez (PSC), va definir el port com a “projecte de ciutat”. Finalment l'alcalde de Premià de Mar, Miquel Buch (CiU), va ressaltar que la nova infraestructura “serà una bombolla d'oxigen per al municipi”.
La nova cara de l'espai portuari
A grans trets, aquesta serà la nova fesomia del port de Premià de Mar un cop hagin acabat les obres. La imatge, facilitada per l'empresa concessionària, mostra l'aparcament i la zona comercial. A la dreta hi ha una part del futur passeig marítim presentada a manera d'esbós perquè encara no s'hi han inclòs algunes de les aportacions que s'hi van fer mitjançant el procés participatiu amb la ciutadania. Entre d'altres, al nou passeig s'hi inclourà un espai per patinar que com a gran atracció tindrà una banyera per fer-hi piruetes i salts. A més, està previst que també tingui una àrea de jocs infantils i un espai perquè qui ho desitgi hi pugui anar a fer pícnics.
El projecte, pendent dels operadors comercials
Un altre dels interrogants que queden per resoldre és el nom de l'operador alimentari que ocuparà una de les dues superfícies de venda de 1.300 m². En aquest sentit, el director general de Marina Port Premià SL va assegurar que això “no se sabrà fins d'aquí a un parell de mesos”. Pel que fa a la resta de locals, Conde tampoc va poder confirmar quants se n'hi establiran. “Creiem que la majoria d'aquests establiments tindran entre 100 i 125 m², però a les cantonades també s'hi podrien instal·lar locals que poden tenir entre 40 i 60 m²”, va explicar.
La plataforma, contrària al model del port
Un dels portaveus de la Plataforma Premià Port, Raúl Barea, va expressar el seu desacord amb el model del port. “És un model fallit que no ha funcionat a d'altres llocs”, va comentar Barea, que també va criticar que es comencin les obres “quan encara falta saber on anirà el giratori”.
Reunió amb la Generalitat pel futur giratori
Una de les principals incògnites que queden per definir és l'emplaçament de la rotonda d'accés al nou port. En aquest sentit, l'alcalde de Premià de Mar va avançar que hi ha programada per a finals d'aquest mes una reunió amb la Generalitat per parlar d'aquest assumpte.