Carretera a l'urna
Els veïns de Blanes i Lloret majors de 16 anys poden votar avui sobre el ramal de la C-32
La consulta no és vinculant, ja que el projecte es va pactar fa mesos
Vostè està a favor o en contra de la prolongació de la C-32 entre Blanes i Lloret? Aquesta és la pregunta que els ciutadans de Blanes i Lloret tenen ocasió de contestar avui en la consulta ciutadana organitzada per l'Ajuntament de Blanes i entitats de Lloret de Mar. El projecte, molt criticat per associacions i partits polítics del territori, també té molts defensors, entre ells els gremis relacionats amb el turisme, i de fet, segons l'acord entre els ajuntaments del territori afectat (Blanes, Lloret, Tossa i Tordera) i la Generalitat, hauria de començar el mes vinent, digui el que digui la consulta.
Els principals defensors del projecte han estat els governs dels municipis (amb alguna veu discordant), tant del mandat actual com dels anteriors, i tot i que el mes vinent haurien de començar les obres, no sembla gaire probable, atès que encara no s'ha aprovat definitivament ni s'han resolt les al·legacions.
La perspectiva de votar per un projecte que ja està dat i beneït és el que fa témer a moltes entitats contràries que acabarà desmotivant els ciutadans a l'hora de pronunciar-se avui. Els organitzadors de la consulta, però, confien en una participació prou significativa perquè la Generalitat es replantegi el projecte, tot i que admeten que veuen complicat una participació alta. Jordi Palaudelmàs, portaveu de la plataforma Aturem la C-32, explica que calculen que hi ha censats a Lloret unes 20.500 persones majors de 18 anys. Poden votar els majors de 16 anys, fet que amplia encara més el ventall de gent que pot pronunciar-se avui, però l'objectiu de les plataformes és que a Lloret votin entre 1.000 i 2.000 persones. “En les eleccions l'abstenció és del 45%, i el nostre objectiu és tenir el mateix nombre de vots que podria tenir un hipotètic alcalde de Lloret”, explica Palaudelmàs.
En el cas de Blanes, la consulta és organitzada per l'Ajuntament, mentre que a Lloret se'n fan càrrec diverses associacions, ja que l'Ajuntament va renunciar a organitzar-la, en un gir polèmic, quan es va pactar amb el Departament de Territori i Sostenibilitat que al ramal s'hi afegiria posteriorment un nou tram fins a Canyelles.
La recent enquesta que va fer l'empresa que organitza el procés, The Watsons, un cop més, evidencia que hi ha una clara divisió d'opinions sobre el projecte. De les 387 persones enquestades a peu de carrer, 170 preveien votar-hi a favor, 163 en contra, i la resta no pensaven anar a votar. Entre els que no tenen cap intenció de votar hi ha l'alcalde de Lloret de Mar, Jaume Dulsat, que a més no creu que fos un error fer-se enrere en la decisió de celebrar una consulta popular (es va aprovar en un ple i posteriorment es va revocar la decisió). “Crec que no hi ha una demanda social per la consulta, és la meva percepció. És un debat que n'hem parlat molt, en campanya electoral vaig dir que si hi havia una gran majoria social que demanava la consulta ens ho repensaríem, però que creia que no era necessari fer-la”, va defensar. Per la seva banda, Miquel Lupiáñez té intenció d'anar aquest matí a votar, i creu que el procés participatiu haurà servit almenys per informar millor la ciutadania del projecte. “És enriquidor que obrim la caixa de Pandora i donem tota la informació perquè la gent valori també alternatives.” Tot i que no és vinculant, l'alcalde creu que si hi hagués una participació molt alta i contrària al projecte, “s'hauria de secundar el que vol la ciutadania”.
LES XIFRES
Un projecte de fa més de vint anys que mai no ha acabat d'arrencar
Quan els polítics diuen que aquest és un debat que fa temps que dura, no ho diuen en va: el projecte de fer arribar l'autopista a Lloret de Mar és vell, com a mínim de fa més de vint anys. El febrer del 1996 la llavors direcció general de Carreteres ja va anunciar que feia un nou traçat de l'A-19 (és el que ara es coneix com a C-32) a Lloret, “amb menys impacte a la zona agrícola”. Llavors la nova proposta, redactada seguint les al·legacions presentades per l'Ajuntament i particulars, “eliminava el nus que afectava el paratge de les Alegries”. La Generalitat preveia llavors adjudicar el tram en els primers quatre mesos del 1996, termini que, evidentment, no es va complir, com tampoc s'han acabat complint els últims. Les obres, quan es va fer la darrera presentació del projecte, l'any passat, havien de començar al setembre. Els governs de Lloret han defensat sempre la proposta –ICV-EUiA sempre s'hi ha mostrat contrari– i en el primer projecte es preveia tenir la via construïda el 1998. Amb els anys, les promeses per fer arribar l'autopista i els incompliments s'han anat succeint. Sempre hi ha hagut un sector de la població oposat al projecte, però mai no havia fet veure la seva oposició públicament d'una manera tan rotunda com ara. La darrera vegada que es va presentar el projecte va ser just abans de les eleccions municipals del 2015. Amb la participació ciutadana en boca de tots, molts partits van posar als seus programes la necessitat de fer consultes en temes transcendentals per a la ciutadania, i les associacions contràries es van constituir en la Plataforma Aturem la C-32, que ha impulsat moltes accions de protesta.