Es busquen carreteres
La Diputació presenta als alcaldes del Maresme una proposta per millorar els camins municipals que tenen funcionalitat de carreteres
La comarca n'haurà de consensuar tres, que seran aquelles sobre les quals s'intervindrà
La Diputació vol posar-se mans a l'obra per garantir la seguretat en certs camins municipals de la comarca que, pel seu volum de trànsit o d'ús, tenen funcionalitat de carretera però que no compleixen les característiques tècniques per ser-ho. Per això, ha traslladat als alcaldes de la comarca una proposta de setze camins municipals –escollits arran d'una diagnosi– perquè el Maresme en triï tres, que serà on es faran les millores.
“Un cop la comarca ens traslladi la seva proposta, s'analitzarà seguint criteris socials i econòmics per veure quines es poden executar”, va explicar el responsable d'Infraestructures Viàries i Mobilitat de la Diputació, Jordi Fàbrega (ERC). El diputat s'ha marcat, com a mínim, que es pugui enllestir una de les tres propostes abans que acabi aquest mandat. “El Maresme és la comarca on hi ha l'índex més alt de mobilitat per aquests camins, amb entre 3.000 i 4.000 vehicles diaris”, va subratllar Fàbrega. En total es tracta de 40 quilòmetres d'aquest tipus de vials, que seran susceptibles de ser millorats perquè passin a ser carreteres. Entre aquests, en destaca el Camí del Crist, entre Vilassar de Mar i Vilassar de Dalt; el Camí del Cros, a Argentona; la carretera de Valldeix, a Mataró, i la carretera de Can Carreres, a Pineda de Mar i Calella. La Diputació preveu destinar prop de 3,5 milions d'euros a aquestes actuacions.
D'altra banda, l'ens preveu dotar de més amplada quatre trams de tres carreteres actuals de la xarxa local que no compleixen els mínims de seguretat exigibles. En aquest cas, la Diputació actuarà de mutu propi, i es tracta de la BV-5031 entre Mataró i Arenys; la BV-5106 en dos trams d'Òrrius, i la BV-5128 a Sant Cebrià de Vallalta.
El president del Consell Comarcal del Maresme, Miquel Àngel Martínez (CiU), va qualificar la mesura de “gran notícia” i es va mostrar predisposat a buscar el consens per fer la tria de les vies. “Ara hem de ser generosos i les propostes escollides hauran d'estar plenament justificades”, va subratllar.
Paral·lelament, des de la Diputació també s'ha fet arribar a la comarca un programa de millora i manteniment de camins municipals. Aquests camins han de ser d'ús públic i cada consistori podrà rebre 50.000 euros com a màxim.
El túnel de Parpers
D'altra banda, la Generalitat ha posat a licitació les obres de millora de la seguretat viària al túnel de Parpers, entre Argentona i Granollers. Els treballs, amb un pressupost de 887.000 euros, permetran adequar el túnel als criteris europeus, més exigents en matèria de seguretat. S'hi instal·laran, per exemple, més punts de socors, dipòsits d'aigua i un nou grup aerogenerador. Es preveu que les obres comencin a la tardor i durin uns sis mesos. Aquestes obres al túnel, construït el 1995, s'afegeixen a les dues actuacions de millora que la Generalitat va fer els anys 2009 i 2010.