Infraestructures i serveis

Infraestructures

La desconnexió de l'Ebre

Un documental reivindica la importància del corredor mediterrani per a les Terres de l'Ebre i el conjunt del país

Les línies R-15 i R-16 tenen una fiabilitat del 28%, el que implica retards en la majoria de combois

El tren connecta. El tren fa país. No perdem el tren. Aquest és el triple lema del documental Desconnectats, que impulsen un equip de professionals ebrencs, dirigits per Toni Royo, i que té com a fil conductor una conferència de l'expert en infraestructures i professor d'economia de la UB Germà Bel. “El transport en ferrocarril no millora a les Terres de l'Ebre i és evident que la baula més feble del corredor mediterrani és en aquest tram: som a l'epicentre de la desconnexió”, ha explicat el director del documental, que recorda el col·lapse que implica el tram de via única entre Vandellòs i Tarragona. També participen en el documental usuaris, treballadors i membres de la Plataforma Trens Dignes. “Reivindiquem l'ús social del tren”, ha comentat Royo.

Quines raons econòmiques i polítiques hi ha al darrere de la desconnexió en infraestructures ferroviàries entre Catalunya i el País Valencià? L'eix mediterrani connectat entre si i amb Europa pot disputar a Madrid i Castella el lideratge econòmic de l'Estat? Aquestes són algunes de les qüestions que intenta respondre Desconnectats. Així, a partir de les línies de tren de les Terres de l'Ebre el documental recupera la història del ferrocarril per reivindicar-ne els diferents usos i plantejar els reptes del corredor mediterrani. “S'han privilegiat altres línies en detriment de la línia del Mediterrani”, ha comentat el director del documental. El treball encara està en fase de producció i l'objectiu dels promotors és estrenar-lo el 2017, quan farà 90 anys del primer viatge del carrilet de Tortosa a la Cava (Deltebre) i 150 anys de l'arribada del ferrocarril a Tortosa. “En aquell moment es va fer pressió a Madrid perquè el tren passés per Tortosa, ara cal fer pressió perquè l'estació de l'Aldea sigui central”, ha dit Royo. Fa anys que, sense èxit, els polítics i la societat civil ebrenca reclamen l'aturada de l'Euromed en aquesta estació, on els trens de llarg recorregut passen de llarg.

Les línies de mitjana distància que travessen les Terres de l'Ebre, l'R-15 i l'R-16, tenen una fiabilitat de només del 28%, és a dir, que més d'un 70% dels combois són impuntuals. De fet, són les línies que acumulen més retards de tot el país i on es localitzen 35 limitacions temporals de velocitat, d'un total de 126 que hi ha al país, que contribueixen a alentir el servei. Una situació que s'ha agreujat per l'avaria elèctrica que va tenir lloc a l'estació de Mont-roig fa vint dies. “La Generalitat ja fa sis anys que té les competències delegades, cal que millore els combois, les freqüències i les tarifes”, ha assenyalat Royo. Els promotors del documental han llançat una campanya de micromecenatge a través de Verkami per poder assumir les despeses d'elaboració i s'hi pot col·laborar fins aquest divendres (www.vkm.is/desconnectats). També hi col·laboren la Diputació i diversos ajuntaments ebrencs.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.