transports
L'estació de FGC a Monistrol, la més usada a la regió central
L'estació bagenca de Ferrocarrils de la Generalitat és la que registra més trànsit, amb 211.868 usuaris el 2015, seguida d'Igualada i de Piera
Més de 2,5 milions d'usuaris a la línia que uneix Barcelona amb l'Anoia i el Bages
L'estació de tren de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) més usada l'any passat a la Catalunya Central va ser la de Monistrol de Montserrat, amb 211.868 viatgers que van tenir-la com a estació d'origen. La població del Bages se situa per davant de capitals de comarca, com ara Manresa o Igualada, segurament influïda per la gran quantitat de turistes que l'usen com a enllaç amb el cremallera de la muntanya de Montserrat. De fet, si a aquests viatgers s'hi sumen els de l'estació que connecta amb l'aeri de Montserrat, la xifra ascendeix a 339.000 persones l'any.
Així es desprèn de les xifres del 2015 de FGC, que apareixeran aviat a la memòria que cada any la companyia penja al seu web i que també recull que més de 2,5 milions d'usuaris van fer servir el servei de rodalies de la línia Llobregat-Anoia. És a dir, la que uneix Barcelona amb Manresa (R5) i amb Igualada (R6). A banda de Monistrol, entre les estacions més usades hi ha Igualada, Piera i Manresa, en aquest ordre. En canvi, Castellbell i el Vilar és la que menys viatgers registra, tot i que alhora és la que té un repunt més important de viatgers l'últim any, un 29,45% més respecte a l'any 2014.
En el cas de Manresa –passa el mateix amb Masquefa–, la ciutat té tres estacions en el terme municipal, i sumant els resultats de totes tres, la xifra arriba a les 252.000 persones. La més utilitzada és Manresa Baixador. En el cas de la població de l'Anoia, la suma és de 117.000 usuaris, i la que té més trànsit és la del centre de Masquefa.
Tenint en compte l'evolució que ha tingut aquesta línia de Ferrocarrils de la Generalitat en els últims cinc anys, el nombre d'usuaris ha rondat sempre els dos milions i mig de viatgers, si bé durant el 2015 l'ús ha baixat en un 2,1% en comparació amb fa cinc anys. Respecte a l'any passat, en canvi, ha pujat un 1,43%. Monistrol de Montserrat ha estat l'estació més usada en els últims tres anys, mentre que del 2010 al 2012 era Igualada la que se situava al capdavant del rànquing. En tot cas, Monistrol, Igualada i Piera han estat les estacions amb més gent des de fa cinc anys.
Sobre l'evolució del nombre de passatgers, la davallada més important en l'últim any l'ha tingut l'estació de Can Parellada (urbanització de Masquefa), amb una reducció de més del 8% dels viatgers. La segueix Vallbona d'Anoia, amb gairebé un 7% menys de trànsit. Castellbell i el Vilar és la que ha millorat més, seguida de l'aeri de Montserrat i Manresa Viladordis.
El transport de la sal
Pel que fa a les dades de FGC sobre les mercaderies, el 2015 es van transportar 700.360 tones de material a la línia Llobregat-Anoia, que connecta la capital catalana amb Manresa i Igualada. Sobretot es van carregar als trens sal i cotxes de la Seat. En el cas de la sal que prové de les mines del Bages, l'any passat es van moure 429.432 tones de sals potàssiques i 128.790 més de sal.
11.172 usuaris cada dia a les estacions de Renfe
Pel que fa al servei de Renfe , un total d'11.172 usuaris usen diàriament les estacions situades a la Catalunya Central de les línies R3 (Vic-Puigcerdà), l'R4 (Manresa) i l'R12 (Lleida-Pirineu). Les últimes dades de Renfe –que són del 2014 perquè s'actualitzen cada dos anys– corresponen a la mitjana de viatgers en dia laborable. Segons això, l'estació més usada a la regió central és Vic (3.615 viatgers cada dia), seguida de Manresa (3.286 usuaris). Centelles i Sant Vicenç de Castellet també estan entre les més concorregudes, amb 1.142 i 803 persones que passen cada dia per aquestes estacions, respectivament. A l'altra cara de la moneda hi ha estacions de Renfe com ara Aguilar de Segarra, Castellbell i el Vilar, Rajadell o Sant Pere Sallavinera, que registren entre cap i un usuari en dies laborables. Totes elles corresponen a l'R12, que té un ús molt reduït en el seu pas per la regió central. Sí que són més usades l'R3 i l'R4, sobretot a les capitals de comarca i a les seves principals poblacions.