Disset municipis tindran un sistema d'aparcament individual per a bicicletes

L'Entitat Metropolitana del Transport proposa que els ciclistes aparquin els vehicles de manera segura per 35 euros anuals

El president de l'EMT, Antoni Poveda, va presentar ahir els dos prototipus de l'anomenat Bicibox. Tots dos, construïts amb metall foradat per assegurar una ventilació correcta, tenen una longitud de prop de 5 metres. El primer model té una capacitat per a catorze bicicletes, que s'ancoren a l'interior en posició vertical. El segon permet guardar-hi set vehicles en posició horitzontal i està pensat per a espais més reduïts, com ara els carrers estrets. En tots dos casos caldrà una targeta magnètica, amb les dades de l'usuari, per poder obrir i tancar la porta de cada compartiment, ja que cada bicicleta es guardarà de manera individual. Per poder accedir als aparcaments caldrà haver pagat una quota de 35 euros anuals. En principi no es preveuen abonaments mensuals o diaris. Per aquest preu es tindrà dret a deixar-hi la bicicleta dotze hores al dia. Si se supera aquest temps, caldrà pagar un suplement, que podrà ser de 10 cèntims cada hora. «No volem que l'aparcament es converteixi en un traster, sinó que hi hagi rotació», va explicar Poveda, que hi va afegir que el sistema serà «antivandàlic», tot i que no es descarta estudiar assegurances per cobrir desperfectes de les bicicletes, sobretot dels vehicles més cars.

L'EMT ha dissenyat el model, que ara s'haurà de construir, instal·lar i gestionar. Per això l'entitat metropolitana convocarà un concurs per a la fabricació i gestió del sistema, que podrien assumir dues empreses diferents. Si es compleixen les previsions dels promotors del Bicibox, els aparcaments podrien estar instal·lats a finals d'any. Segons Poveda, s'ha pactat amb els ajuntaments de disset municipis i amb les entitats que promouen la bicicleta la implantació del sistema, que preveu 131 estacions per a prop de dos mil vehicles. «El pacte d'alcaldes s'ha compromès a reduir el 20% d'emissions de CO2 per al 2020, i amb aquest sistema pensem que hi podem contribuir», va assenyalar Poveda.

La voluntat és afavorir el trànsit amb bicicleta dins dels municipis i entre les ciutats. Els blocs es col·locaran davant de poliesportius, centres cívics, escoles i fins i tot a la platja, ja que el seu format permet traslladar-los a les zones on hi hagi demanda, com ara la zona costanera els mesos d'estiu. Bona part dels aparcaments es col·locaran al costat d'estacions de tren, metro, autobús i tramvia. «El sistema permetrà que els usuaris facin una reserva prèvia i se'ls guardi una plaça, durant 20 minuts, al costat de l'estació de tren», va posar Poveda com a exemple. Aquesta complementarietat amb el transport públic ha fet que el Departament de Política Territorial i Obres Públiques s'impliqui en el finançament. Per posar en marxa 1.500 places d'aparcament caldran un milió d'euros, mentre que el manteniment d'aquest nombre de places costarà uns 250.000 euros anuals. El cost se sufragarà amb les quotes dels usuaris i amb subvencions de diverses administracions.

Badalona
10 estacions per a 14 bicicletes
140 places
Castelldefels
10 estacions
140 places
Cornellà de Llobregat
11 estacions 154 places
El Prat de Llobregat
10 estacions
140 places
Esplugues
7 estacions
98 places
Gavà
9 estacions
126 places
L'Hospitalet de Llobregat
14 estacions 196 places
Montcada i Reixac
2 estacions
28 places
Montgat
2 estacions
28 places
Sant Adrià de Besòs
2 estacions
28 places
Sant Boi de Llobregat
11 estacions
154 places
Sant Feliu de Llobregat
9 estacions
126 places
Sant Joan Despí
8 estacions
112 places
Sant Just Desvern
8 estacions
112 places
Santa Coloma de Gramenet
6 estacions
84 places
Tiana
2 estacions
28 places
Viladecans
10 estacions
140 places

Dues empreses concursen per l'Àrea Bicing

R.M.B.

Els aparcaments per a bicicletes privades no són incompatibles amb la implantació del servei públic de lloguer de bicicletes als municipis metropolitans, l'Àrea Bicing, que s'està endarrerint respecte de les previsions inicials però que continua endavant. Dilluns es va tancar el termini perquè les empreses interessades a explotar el servei presentessin les seves propostes, i se n'hi han presentat dues: la catalana Pedalant Mous el Món i la unió temporal de les empreses Publi Bike System, amb seu a Montreal, i Marfina Bus, instal·lada a Cerdanyola del Vallès. La canadenca ha entrat a Europa amb la gestió del sistema públic de bicicletes de Londres. Poveda va explicar que les pliques amb les ofertes econòmiques de cada empresa s'obriran d'aquí a vint dies.

Serà llavors quan es coneixeran les condicions tècniques del servei que proposen, i se sabrà si els ancoratges i les bicicletes seran compatibles amb el Bicing de Barcelona. Al concurs no s'hi ha presentat Clear Channel, la companyia que explota el servei barceloní, ni tampoc JC Decaux, que gestiona el de ciutats com ara Sevilla i Lió. Quan es va presentar el Bicing metropolità es va explicar que si les bicicletes de l'àrea metropolitana no eren compatibles amb les de Barcelona s'instal·larien estacions de tots dos sistemes a les zones frontereres per garantir que els usuaris poguessin continuar fent servir les bicicletes en canviar de ciutat.

El sistema d'aparcaments per a bicicletes privades no és, en cap cas, incompatible amb el Bicing, segons Poveda, sinó complementari. Sí que és, però, força més barat, ja que explotar un sistema amb poc més de dues mil bicicletes públiques costa 7,5 milions d'euros a l'any i oferir aparcament per a 3.000 bicicletes privades val mig milió. Per aquest motiu no caldrà recórrer a la publicitat per sufragar el Bicibox, mentre que és la fórmula que s'ha adoptat per finançar el Bicing metropolità.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.