Traient l'entrellat a les vegueries
La nova llei d'organització territorial de Catalunya genera molts interrogants que, amb l'ajut de dos juristes, intentem resoldre
Què és una vegueria?
Intent durant la República
Als anys 30, en ple debat per recuperar una organització territorial pròpia de Catalunya, el geògraf tarragoní Antoni M. Rovira i Virgili va proposar recuperar aquest nom històric i genuí per als nous ens territorials que proposava crear a mig camí entre el Principat i les comarques. En principi, quan es va aprovar el 1936, se'ls va anomenar regions –n'hi havia nou–, però el 1937 un decret del govern els passaria a anomenar vegueries, que el règim franquista va abolir acabada la Guerra Civil espanyola, sense donar-los temps ni tan sols a implantar-se. Ara, la idea és la mateixa, en el mateix marc de reorganització: que hi hagi una administració intermèdia entre la Generalitat i els consells comarcals que apropi i millori certs serveis als ciutadans i alhora s'adigui més a la realitat territorial de Catalunya. L'articulat de la nova llei defineix la vegueria com «una entitat local amb personalitat jurídica pròpia, determinada per l'agrupació de municipis».
La vegueria substituirà la província?
La recuperació de la vegueria no suposarà la creació d'un altre nivell administratiu?
Ja es poden suprimir les diputacions?
Quina funció tindran les vegueries?
Quines atribucions tindran els consells de vegueria?
L'articulat de la llei, en tot cas, deixa la porta oberta perquè els consells de vegueria rebin competències, per delegació o encàrrec de gestió, de la Generalitat o l'Estat, de la mateixa manera que poden acordar de cedir-ne «a favor de les comarques i entitats metropolitanes». Els consells de vegueria, a més, tenen potestat normativa general en els afers de la seva competència a través de la carta i les normes veguerials.
Si una organització –la vegueria– és paral·lela i pot conviure amb l'altra –la província–, cal que l'aprovi l'Estat?
Vegueria... provincial
Un altre ponent d'aquell treball, Jordi Jaria, fa en canvi alguns matisos. De fet, admet que sí que seria possible desplegar les vegueries sense alterar els límits provincials, però els consells de vegueria sí que s'haurien d'adaptar sempre a aquests límits, ja que la Constitució marca l'existència d'òrgans de govern intraprovincials i, per tant, no permet un mateix ens de govern que actuï alhora en dues províncies diferents. Abans s'han de canviar els límits, si cal, i per això aquí ha d'intervenir l'Estat (en el cas de la Catalunya central, per exemple, o bé es modifica el límit perquè el Solsonès, ara a la província de Lleida, passi abans a la de Barcelona, o bé no es toca i la Catalunya central es constitueix sense el Solsonès, incorporant-se aquest a la vegueria de Lleida o a la de l'Alt Pirineu-Aran). «En definitiva, si els límits provincials no s'alteren, els consells de vegueria, siguin un o dos per província, s'han de constituir en territoris que pertanyin a una sola província», resumeix. Els canvis de límits només es poden aprovar per mitjà de lleis orgàniques estatals, que requereixen la majoria absoluta (un mínim de 176 diputats) al Congrés.
Per què diuen que també hi ha problemes a Tarragona si les vegueries no retoquen el límit provincial?
De tota manera, Font discrepa també en aquest punt. «Crec que no és imprescindible canviar la LOREG, perquè la Generalitat té plenes competències per a les institucions que li són pròpies, i no cal modificar la planta judicial», considera. Font, així, admet que «ara es donaven les competències a la junta electoral provincial, que és la que feia la distribució cap a les juntes electorals de zona, que depenen del jutjat de primera instància». En canvi, segons ell, si s'aprova la llei electoral catalana es podria fixar un règim propi sense retocar cap llei estatal, com a mínim si es parla de partits judicials d'una mateixa província, com és el cas tarragoní. «Acceptar que depens de la LOREG és renunciar a la teva llei», diu.
Com es triaran els consells de vegueria?
Les diputacions forals basques s'escullen amb un procediment específic, diuJaria. En el cas de l'Ebre, com que no hi ha circumscripció electoral pròpia, les disposicions transitòries de la nova llei de vegueries ja deixaran clar que la tria del seu consell queda en espera de la llei electoral. Com ara les diputacions, els consells de vegueria es constituiran 30 dies després que ho hagin fet els ajuntaments, tindran un president o veguer en cap i diversos consellers o veguers; podrà tenir els seus òrgans dependents i crear comissions.
I el finançament?
I els consells comarcals?
Capitals o seus institucionals?
Tindran funcionaris els consells de vegueria?
Com es farà el «traspàs» de diputació a vegueria?