Cultura

Vaquero, l'alquimista

L'artista presenta escultures i dibuixos a Santa Mònica i a la nova sala Trama

L'obra de Vaquero obre
el nou espai
de la sala Trama, situat al primer pis de la Parés

El pintor Julio Vaquero (Barcelona, 1958) es va passar sis mesos tancat en un taller per aconseguir trobar un material especial. Volia aconseguir una pintura que fos modelable per realitzar escultures i que li permetés que els objectes s'aguantessin drets. Volia construir escultures de pintura, que semblessin modelades en or. No va ser fàcil: “Vaig entrar en un estat febril i obsessiu. Me n'anava a dormir cada nit esgotat, després de treure bosses i bosses d'escombraries, amb totes les deixalles resultat dels meus experiments”.

Finalment (eureka!), l'alquímia es va produir. L'artista va trobar una combinació de pintura amb resines i fibra de vidre que aconseguia l'efecte desitjat. I va posar mà a l'obra, de nou, per realitzar les escultures. Dos anys més en una nau, cedida per la Fundació Sorigué, de la qual és director artístic, va necessitar Vaquero per construir un conjunt de mobiliari delirant i postapocalíptic, que, efectivament, sembla d'or. Entremig, la insuficient protecció contra les resines li va provocar una intoxicació, que el va fer emmalaltir durant un any. Vaja, entrega total en cos i ànima.

Feliçment aquestes escultures, un xic diabòliques, es presenten per primer cop al públic en una de les millors exposicions de l'actual etapa de l'Arts Santa Mònica. Els mobles daurats (armaris, taules, cadires, escriptoris, llits i fins i tot una rentadora...) “sagnen quitrà” i es presenten destrossats. En canvi, el seu acabat daurat els dóna una aparença llustrosa. A primera vista semblen mobles de debò pintats de pa d'or, però res més lluny de la realitat: són pures escultures buides per dins. D'aquí ve el títol de l'exposició, La fi de les aparences.

Vaquero parla d'una “falta de concessió a la bellesa” que al·ludeix, “a l'horror del temps que vivim, a aquest nou barroc arxidramàtic”. Acompanyen a aquests mobles una sèrie de dibuixos de gran format, en blanc i negre, que representen aquestes escenografies.

Els dibuixos s'han repartit entre Santa Mònica i la galeria Trama, des d'ahir traslladada des del mateix carrer Petritxol al primer pis de la sala Parés. Si fins ara aquest espai es dedicava als artistes més joves de la Parés, ara seran els artistes de la Trama els que l'ocuparan, segons ha explicat el propietari de totes dues sales, Joan Anton Maragall.

Julio Vaquero. La fi de les aparences.

Arts santa Mònica/trama. rambla santa mònica/petritxol, 5. barcelona. fins al 25/9

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Publicat a