Educació

Warhol en el Museu de Ciències Naturals de València

Andy a mans d'alumnes de cinc anys o l'ensenyament convertit en art

El Museu de Ciències Naturals de València acollirà, des del proper dimarts, 20 de novembre, i fins al mes de febrer de 2013, l'exposició Natura Warhol. L'art, imitació de la vida, que té com a protagonistes a xiquets i xiquetes de cinc anys, alumnes del CEIP Villar Palasí. Ells són els autors de l'obra exposada.

Es tracta de la culminació d'un projecte didàctic, desenvolupat al llarg del curs passat, per la professora Julia Oliva en col·laboració amb pares i mares dels alumnes que hi han aportat els seus coneixements d'art, enginyeria, fotografia i filosofia, i que porta per títol “Produir per a entendre”.

El projecte té com a objectiu potenciar en edats primerenques la capacitat de creació i interpretació dels alumnes alhora que es posen en valor els processos creatius de l'artista i la seua obra. L'alumne es converteix en protagonista del seu propi aprenentatge i experimenta la creativitat en la pròpia producció i arriba així al coneixement.

El repte era experimentar els principis de l'obra abstracta de Warhol potser la faceta més desconeguda d'Andy perquè aquest no pretén fer art abstracte sinó una parodia d'aquesta tendència a través de diferents tallers, amb els més diversos suports i tècniques, adaptades a les aptituds dels xiquets.

Resultat sorprenent

El resultat, didàctic i artístic, va ser tant sorprenent i satisfactori que la mestra i els pares dels artistes van decidir mostrar públicament tot eixe treball. Es va pensar en l'espai del Museu de Ciències Naturals per la seua proximitat al centre educatiu i la seua mateixa ubicació, en els Jardins de Vivers.

El dossier presentat va captivar la seua directora que va decidir cedir-hi una sala, amb una única condició: la vinculació de tot el projecte amb la natura.

Aparentment semblava impossible establir una relació entre la producció d'Andy Warhol i l'entorn natural, cosa probablement aliena a la intenció del propi Warhol. Però es va aconseguir.

En l'exposició es descobreix com el principi natural de la replicació genètica, la seriació amb petites variacions, i les simetries fractals estan presents en el fons de l'obra d'aquest artista.

Un complement

Aquesta revelació complementa, sens dubte, l'exposició de la Fundació Bancaixa, Andy Warhol superstar, actualment oberta al públic. Per aquest motiu, els seus responsables han estat convidats a la inauguració de l'exposició. També s'espera la presència de Ricard Huerta, director de l'Institut de Creativitat i Innovacions Educatives de la Universitat de València.

“Aquest projecte persegueix una reflexió entorn del procés creatiu, la seua estimulació i apropament, que transcendeix el mer àmbit de la pedagogia i s'endinsa en l'axioma que l'art no és patrimoni d'una elit privilegiada”, explica Julia Oliva, mestra d'educació infantil responsable també d'altres experiències educatives com és la utilització de les noves tecnologies com a element innovador en el procés d'aprenentatge.

A través del portal web interactiu Mirades menudes, creat per Marta Portalés, Oliva ha posat en marxa el projecte Aprendre a llegir amb Internet en edats primerenques, basat en la metodologia de Glenn Doman i que implica les famílies en el procés d'ensenyament-aprenentatge.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.