La Girocleta de Girona es posa en funcionament avui, amb 175 abonats
El servei de lloguer públic de bicicletes arrenca amb vuit estacions, 160 bicis i 200 aparcaments repartits per la ciutat
Des d'avui al matí els ciutadans que ja disposin de la targeta d'abonat poden utilitzar la Girocleta, servei amb el qual es pretén impulsar l'ús de la bicicleta com a transport urbà a la ciutat. La regidora de Mobilitat, Isabel Salamaña, ha explicat en diverses ocasions que aquest sistema «ha de ser complementari a la resta de transport urbà i en cap cas ha de substituir l'ús de les bicicletes privades». Al contrari, l'equip de govern deixa clar que no vol perjudicar les empreses del sector de la bicicleta i espera que el nou servei suposi en un futur un increment de les bicicletes particulars a la ciutat i es presenta la Girocleta amb un ús més puntual.
La recollida de les bicicletes es podrà fer entre dos quarts de set del matí i dos quarts d'onze de la nit els dies feiners. A partir d'aquesta hora no es podran retirar bicicletes i només es podran tornar a qualsevol de les estacions corresponents. Els caps de setmana el sistema estarà operatiu a partir de les vuit del matí. El servei està tenint una bona resposta dels ciutadans i en poques setmanes ja s'hi han abonat 175 ciutadans. Salamaña reconeix que aquesta implantació és una prova pilot i que es farà un seguiment en aquestes primeres setmanes per si cal fer canvis d'emplaçament o traslladar alguns dels aparcaments. No poden accedir a la Girocleta els menors de 16 anys, mentre que els de 16 i 17 anys han de formalitzar l'abonament a les oficines de la Girocleta, a l'estació d'autobusos de Girona, i amb el pare o mare o tutor legal per fer-se responsable de l'ús del servei.
Queixes d'entitats
L'entrada en servei del sistema públic de lloguer de bicicletes a Girona no ha estat exempta de crítiques. Des de l'entitat Mou-te en Bici i des de la CUP consideren que la implantació de la Girocleta es fa de manera massa tímida i deixant fora alguns barris i zones importants de la ciutat. Des de Mou-te en Bici s'ha afirmat en diverses ocasions que la implantació tímida pot suposar el fracàs de l'experiència i que facin falta més estacions repartides arreu de la ciutat i més bicicletes. L'entitat també considera que el servei hauria de tenir estacions a municipis veïns com Sarrià o Salt per donar sentit a la proposta. Per la seva banda, la CUP critica que l'equip de govern hagi decidit cedir la gestió d'aquest servei públic a dues entitats privades que s'encarregaran del sistema de funcionament i del subministrament de les bicicletes.
Franges de seguretat en els semàfors
L'Ajuntament de Girona està creant aquests dies franges de seguretat al davant de tot dels semàfors per donar més garanties als ciclistes. L'objectiu és que les bicicletes es puguin situar així davant dels cotxes i arrencar amb més seguretat quan el semàfor es posa verd. La mesura s'emmarca en el seguit de propostes del consistori per millorar la convivència a la ciutat entre vehicles i bicicletes. Aquestes franges de seguretat se sumen a la implantació de zones 30, on els cotxes han de circular a aquesta velocitat, perquè els ciclistes guanyin seguretat. En sentit contrari, també s'ha iniciat una campanya de sensibilització entre els ciclistes perquè tinguin un comportament cívic al damunt de la bicicleta. Per això, s'han editat 1.500 DVD on es posa èmfasi en com s'ha de circular en bicicleta per la ciutat. Es recorda que cal aturar-se en els semàfors, que no es pot circular per la vorera o que en els llocs amb més presència de ciutadans és recomanable baixar de la bicicleta i circular a peu. La implantació de la Girocleta ha tingut una subvenció de l'Institut Català d'Energia de la Generalitat de 197.000 euros. L'equip de govern calcula que la inversió per cada bicicleta és de 3.000 euros. El sistema operatiu permetrà en un futur fer més abonaments mensuals, setmanals o diaris, així com fer-lo compatible amb serveis de municipis de l'àrea metropolitana.