El Bicing metropolità inclou la possibilitat de reservar bicicletes amb antelació
S'oferiran abonaments anuals, setmanals i diaris, i es proposarà la possibilitat de tenir la bicicleta durant tota la jornada laboral
En el projecte d'establiment del servei de lloguer de bicicletes a l'àmbit metropolità s'estableix que des del principi hi haurà un abonament anual d'un cost mínim de 30 euros. Com el servei barceloní, la primera mitja hora serà gratuïta, i a partir dels 30 minuts i fins a les dues hores, el preu serà de 50 cèntims cada fracció de mitja hora. L'Entitat Metropolitana del Transport (EMT), promotora del servei, considera necessari també implantar abonaments setmanals, perquè puguin ser utilitzats durant set dies a partir de l'expedició, i diaris. A diferència de l'abonament anual, que s'haurà de demanar a les oficines d'atenció a l'usuari o a través del web, els abonaments setmanals i diaris es podran aconseguir a les mateixes estacions.
A banda d'aquests, l'EMT veu convenient que l'empresa que resulti adjudicatària del servei ofereixi altres abonaments. El primer seria el laboral, pensat per a usuaris que treballin en polígons industrials. Durant la jornada laboral, les bicicletes es guardarien al centre de treball de l'usuari, i els vehicles es podrien agafar a determinades estacions que estarien situades a prop d'altres transports públics. La segona modalitat proposada és l'abonament amb garantia de disponibilitat. És a dir, que l'usuari pugui reservar una bicicleta amb una anticipació mínima a través del web. D'aquesta manera es podrà assegurar una bicicleta disponible en una certa franja horària i en una estació determinada, ja sigui durant un dia, una setmana, un mes o en dies laborables. També es pot reservar l'ancoratge en la destinació. Tant en aquest cas com en l'abonament laboral, encara s'han de definir les limitacions d'horari, les tarifes i la infraestructura específica.
El gruix, de la publicitat
L'Àrea Bicing es començarà a implantar a Cornellà, Esplugues, Gavà, l'Hospitalet, Viladecans, Castelldefels, Sant Boi, Sant Feliu, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern i el Prat. Inicialment es dotarà aquests municipis de 269 estacions i 2.152 bicicletes. El servei es podrà ampliar a la resta de municipis que formen part de l'EMT fins a un màxim de 440 estacions i 3.520 bicicletes a curt termini. S'estima que la primera fase tindrà un cost de 6,4 milions d'euros, a raó de 3.000 euros anuals per bicicleta. El 60% dels ingressos han de provenir de la publicitat, motiu pel qual cada estació tindrà dos suports publicitaris. Les bicicletes podrien incorporar també publicitat. Un 25% del cost se sufragarà amb els abonaments i el 15% restant vindrà de l'aportació pública. L'empresa que en resulti l'adjudicatària explotarà el servei durant dotze anys, ampliables a tres anys més.
Perquè surtin els números, caldrà tenir d'entrada 53.867 abonats, una xifra que es considera factible d'assolir, ja que a Barcelona, on el servei té 400 estacions, hi ha un total de 192.000 abonats.
LES DADES
Gairebé la meitat dels catalans creuen que la bici és un mitjà de transport perillós
el puntQuatre de cada deu catalans opinen que la bicicleta és un mitjà de transport perillós, que disposa de poques infraestructures i que actualment no té una bona convivència amb els vehicles de motor. Aquesta és una de les conclusions que es desprèn del Baròmetre de la bicicleta, un estudi impulsat per la Generalitat. Segons aquest treball, en un any han augmentat d'un 35,4% els desplaçaments quotidians al país i, en tres anys, hi ha un 57,1% més de ciclistes que usen la bici per anar a la feina.
L'enquesta conclou que el 19,9% dels enquestats considera que circular en bicicleta és perillós, el 12,6% veu el trànsit com a problema, perquè no es garanteix la seva convivència amb els vehicles motoritzats, i el 9,8% opina que manquen vies per a ciclistes. Així, el 42,3% dels catalans creu que la bicicleta és un mitjà de transport perillós i amb poques infraestructures. El secretari per a la Mobilitat de Política Territorial i Obres Públiques (PTOP), Manel Nadal, va recordar en la presentació de l'estudi que el govern preveu la creació de 1.200 km de xarxa bàsica de bicicleta a Catalunya. A més, també estudien la possibilitat de limitar el trànsit a algunes carreteres i fer-les, durant el cap de setmana, de pas exclusiu o prioritari per a bicicletes. El perfil dels usuaris de bicicleta determina que són principalment homes (62,1%), joves d'edat compresa entre els 25 i els 39 anys (el 35,2%), amb estudis mitjans o alts (69,7%) i que treballen (56,9%).