cultura

centenari del naixement de josep palau i fabre. Manel Guerrero

“El llegat de Palau i Fabre encara no és prou conegut”

Treballem amb Barceló per fer una exposició

Manel Guer­rero (Mataró, 1964), assa­gista i crític artístic i lite­rari, és el comis­sari de l'Any Palau i Fabre i, per tant, l'ideòleg del seu pro­grama d'acti­vi­tats. Va conèixer l'escrip­tor i intel·lec­tual als anys noranta i la seva amis­tat va per­du­rar fins a la seva mort.

“Si ens hagues­sin dit fa quinze anys que en Palau i Fabre rebria un comiat a la Gene­ra­li­tat no ens ho hauríem cre­gut, era ini­ma­gi­na­ble”. Això va dir vostè el dia del seu enter­ra­ment, durant el qual, per cert, el pre­si­dent Mon­ti­lla va pro­nun­ciar mala­ment el seu nom: Palau i Fabré...

Palau i Fabre va ser un per­so­natge pro­blemàtic, de fort caràcter, molt inde­pen­dent i indi­vi­du­a­lista, que va tenir con­flic­tes de tota mena tant durant la guerra com els pri­mers anys del fran­quisme. Hi ha la famosa anècdota del reci­tal de La sabata (1943), que el tit­llen de poeta anti­so­cial. Serà exclòs tant dels ambi­ents de la resistència cul­tu­ral cata­la­nista interns com dels externs. Estava sol. El 1961 torna a Cata­lu­nya i s'ins­tal·la a Llançà com un ere­mita. Es refu­gia en l'estudi de Picasso, dona per aca­bada la seva obra poètica i lluita per estre­nar tea­tre sense acon­se­guir-ho. Amb l'arri­bada de la democràcia reprèn el seu com­promís amb la soci­e­tat: es fa mem­bre del PEN català i és triat pre­si­dent. És, però, el moment d'altres escrip­tors, i ell no és que esti­gui mar­gi­nat, però sí que té poca relació amb els cer­cles lite­ra­ris. Era un gran defen­sor de l'avant­guarda i molt crític amb el nou­cen­tisme més encar­ca­rat, i això li va pro­vo­car un cert dis­tan­ci­a­ment amb el nucli cul­tu­ral de la Gene­ra­li­tat con­ver­gent. Queda fora del cànon lite­rari.

En quin moment es cap­gira la situ­ació i qui va con­tri­buir a res­ti­tuir-lo?

El canvi de per­cepció es dona amb la gene­ració dels setanta. Hi ha un fet deci­siu i és quan Vicenç Altaió i Jaume Creus li publi­quen Els qua­derns de l'alqui­mista i les tra­duc­ci­ons d'Anto­nin Artaud. És un pri­mer reco­nei­xe­ment a la seva radi­ca­li­tat. Hi haurà altra gent que el rei­vin­di­carà com a poeta, dra­ma­turg i expert en Picasso, i tots seran clau: David Cas­ti­llo, Julià Gui­lla­mon, Oriol Izqui­erdo, Her­mann Bonnín, Jordi Coca, Pilar Par­ce­ri­sas... El que és interes­sant de la recepció de Palau i Fabre és que la seva lec­tura s'ha reno­vat en cada gene­ració. El fes­ti­val Poe­sia i + que se cele­bra a la seva fun­dació ha reco­llit la nova gene­ració de poe­tes, Jaume Pons Alorda, Manuel For­cano, Sebastià Alza­mora i tants d'altres, que són fer­vents fans seus.

Els reco­nei­xe­ments ins­ti­tu­ci­o­nals van aca­bar arri­bant, però alguns molt tard, just abans de la seva mort, com el que li va fer el Museu Picasso quan va entrar Pepe Serra de direc­tor.

Com a estudiós de Picasso sem­pre va tenir la recança que no era prou valo­rat a Bar­ce­lona. Es quei­xava amb amar­gor que el museu no el tenia en con­si­de­ració. Inter­na­ci­o­nal­ment ho era molt, de reco­ne­gut. El cri­da­ven als Estats Units, a França... arreu, per fer con­ferències, men­tre aquí veia que no li feien cas. Els qua­tre grans volums de la bio­gra­fia de Picasso estan traduïts a les llengües més impor­tants del món: anglès, francès, italià, japonès, rus... Segu­ra­ment és un dels assa­gis­tes cata­lans que tenen més obra traduïda a d'altres llengües.

En tot cas, avui podem dir que és reco­ne­gut per tot­hom?

Jo crec que sí, que hi ha con­sens a con­si­de­rar-lo un dels grans escrip­tors i intel·lec­tu­als de la segona mei­tat del segle XX. Ara bé, mal­grat tot, el seu lle­gat encara no és prou cone­gut. El que més la poe­sia, poc l'assaig i el que menys, el tea­tre. Et diria que el seu lle­gat és poc i mal cone­gut perquè és polièdric i com­plex. Aquest és un dels grans rep­tes de l'Any Palau i Fabre.

Quin paper ha jugat la seva fun­dació a Cal­des en la pro­pa­gació del seu lle­gat?

Els dar­rers anys de la seva vida, Palau i Fabre bus­cava el màxim reco­nei­xe­ment social. I la cre­ació de la fun­dació es va con­ver­tir en la seva prin­ci­pal obsessió. Durant molts anys va bus­car diver­sos llocs sense èxit. Jo sem­pre vaig pen­sar que no s'aca­ba­ria de fer mai. Ell mateix par­lava de mira­cle el dia de la inau­gu­ració. La seva ober­tura, el 2003, va mar­car un abans i un després, sens dubte. És un dels cen­tres cul­tu­rals, artístics i poètics més esti­mu­lants que s'han cons­truït les dar­re­res dècades a Cata­lu­nya, fora de Bar­ce­lona. I aquesta és l'altra raó de ser del pro­grama de l'any com­me­mo­ra­tiu: con­so­li­dar aquesta ins­ti­tució tan impor­tant en la vida cul­tu­ral del país.

Òbvi­a­ment, serà l'espai prin­ci­pal de la cele­bració del cen­te­nari.

Amb uns recur­sos molt modes­tos, es faran actes a tots els llocs on va viure i va crear Palau i Fabre: Bar­ce­lona, París, Llançà i Cal­des d'Estrac, que efec­ti­va­ment serà l'epi­cen­tre. La pri­mera expo­sició, Poe­mes de l'alqui­mista, comis­sa­ri­ada per Julià Gui­lla­mon, s'obrirà aquesta pri­ma­vera a la Fun­dació Palau i l'any que ve es veurà al Palau Robert de Bar­ce­lona. El que ens agra­da­ria és que l'expo­sició de clau­sura de l'any com­me­mo­ra­tiu la fes Miquel Bar­celó. Un dels artis­tes actu­als que Palau i Fabre més admi­rava era Bar­celó. Es van conèixer i volia haver fet una expo­sició seva a la fun­dació, que al final no va poder ser. Recor­dant aquest desig, li vaig pro­po­sar que fes el logo­tip del cen­te­nari, i l'ha fet. Bar­celó no ha estat mai a la Fun­dació Palau i aquest any el con­vi­da­rem a venir perquè s'ima­gini quina expo­sició hi podria fer. El veiem molt ben pre­dis­po­sat.

Els con­tin­guts tras­puen mol­tes com­pli­ci­tats, fins i tot amb la Casa Natal de Picasso a Màlaga per fer una expo­sició. En canvi, es troba a fal­tar alguna apor­tació relle­vant del Museu Picasso de Bar­ce­lona, pre­ci­sa­ment.

S'ha sumat a la cele­bració a través del III Congrés Inter­na­ci­o­nal sobre Picasso, que un dels tres dies es des­plaçarà a Cal­des i, natu­ral­ment, abor­darà el Palau i Fabre expert de l'artista. El que ha pas­sat és que el Museu Picasso ha tin­gut un canvi de direcció recent. El nou direc­tor, Emma­nuel Gui­gon, és espe­ci­al­ment recep­tiu amb Palau i Fabre i té molt interès a donar-li més presència. El museu i la Fun­dació Palau sig­na­ran aviat un pro­to­col de col·labo­ració. Gui­gon, a més, ens aju­darà per poder fer alguna cosa amb el Museu Picasso de París. Pel que fa a l'expo­sició que hem coproduït amb Màlaga, Palau mira Picasso, és un pro­jecte del peri­o­dista Víctor Fernández basat en mate­rial fotogràfic de Palau i Fabre sobre Picasso. Es veurà pri­mer a Màlaga i després, a la tar­dor, a Cal­des.

El focus de l'acti­vi­tat tea­tral del pro­grama intenta, com ha dit abans, repa­rar un immens silenci.

Fixa't si és fort: el gran cicle tea­tral de Palau i Fabre, el Don Joan, s'ha estre­nat a Madrid en cas­tellà perquè Mario Gas l'hi va pro­po­sar a Her­mann Bonnín. Però no s'ha repre­sen­tat mai en català a Cata­lu­nya. La Fun­dació Palau no té mit­jans per fer una gran pro­ducció, però sí que hem pro­pi­ciat que es facin alguns espec­ta­cles: als fes­ti­vals Grec i Tem­po­rada Alta i a La Seca, Poe­mes de l'alqui­mista; con­jun­ta­ment amb Òmnium Cul­tu­ral, La lla­vor de l'amor; i en el marc del Fes­ti­val Poe­sia i +, Esti­mat Picasso, un pro­jecte que comença com una lec­tura dra­ma­tit­zada i que, si tot va bé, es trans­for­marà en un espec­ta­cle tea­tral i en una pel·lícula. És un pro­jecte ambiciós però a llarg ter­mini.

L'Any Palau i Fabre, doncs, té corda per estona, més enllà dels dotze mesos d'acti­vi­tat ofi­cial.

Si aquests anys com­me­mo­ra­tius només ser­vei­xen perquè les ins­ti­tu­ci­ons i els polítics puguin fer-se fotos, no tenen cap sen­tit. L'impor­tant és que ser­vei­xin per revi­sar crítica­ment les figu­res i per incen­ti­var la relec­tura de les seves obres. I, sí, el nos­tre serà un any ina­ca­bat. Gui­lla­mon està pre­pa­rant la bio­gra­fia de Palau i Fabre i es pre­sen­tarà més enda­vant. Els estu­di­o­sos tenen feina a fer a l'arxiu que cus­to­dia la fun­dació, perquè encara hi ha molt mate­rial inèdit per publi­car, de tea­tre, assaig i alguna cosa de poe­sia.

Un any beneït per Sant Jordi
L'Any Palau i Fabre és una iniciativa de la fundació de l'artista que de seguida va trobar un ferm suport de la Generalitat, tot instaurant-lo com a una de les commemoracions culturals oficials del 2017. Els actes d'obertura coincidiran amb els dies previs i el mateix dia de Sant Jordi. El divendres 21 (13 h) es col·locarà una placa a la seva casa de Barcelona, al carrer Bruc, 99. Poetes, actors i amics seus el llegiran i el recordaran. L'endemà dissabte (18 h), la festa es desplaçarà a la Fundació Palau de Caldes. Maria del Mar Bonet i Biel Mesquida, amb Dani Espasa, cantaran i recitaran Bartomeu Rosselló-Pòrcel i Palau i Fabre. La veu del poeta també serà molt present durant la diada. I el dilluns de ressaca (19.30 h), al Museu Picasso, s'escenificarà l'espectacle La llavor de l'amor, compost per poemes, textos i cançons, a càrrec de l'actriu Montse Guallar i el músic Max Sunyer.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia