Cultura
El Festival de Sitges 2017 premia ‘Jupiter’s Moon’ com a millor pel·lícula i ‘Thelma’ s’endú el guardó del jurat
La directora francesa Coralie Fargeat rep el premi a millor direcció per la seva opera prima ‘Revenge’
El Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Sitges ha premiat en la seva 50a edició el film Jupiter’s Moon, de Kornél Mundruczó, com a millor pel·lícula. Es tracta d’un film hongarès que aborda la temàtica dels refugiats sirians que intenten passar de Sèrbia a Hongria. La pel·lícula també s’ha endut el guardó als millors efectes especials. D’altra banda, el premi especial del jurat ha recaigut en el thriller psicològic Thelma, del noruec Joachim Trier, un film que també s’ha emportat el guardó a millor guió, que signen Joachim Trier i Eskil Vogt.
La jove francesa Coralie Fargeat s’ha endut el guardó a la millor direcció per la seva opera prima Revenge. Els premis a la millor interpretació femenina i masculina han recaigut per a Marsha Timothy (Marlina the murderer in four acts) i Rafe Spall (The Ritual). El palmarès de la Secció Oficial del Festival de Sitges s’ha completat amb el premi a millor fotografia, que ha recaigut en Andrew Droz Palmero per A Ghost Story, mentre que el Gran premi del públic ha anat a parar al curtmetratge R.I.P, de Pintó & Caye.
El jurat oficial de la cinquantena edició del Festival de Sitges estava format per cinc personalitats de l’univers fantàstic, tant en el seu vessant literari com cinematogràfic. Es tracta del realitzador nord-americà Gary Sherman; l’escriptor i crític cinematogràfic David J. Skal; el guionista i escriptor nord-americà Nick Antosca; el guionista i director de cinema Alberto Marini; i la productora independent Hattie Yu. Tots ells han estat els encarregats d’anunciar aquest dissabte al migdia en roda de premsa els noms dels films guanyadors de l’edició del 2017 del Festival de Sitges.
El palmarès de la 50a edició s’ha completat amb el guardó Focus Àsia, que ha recaigut en A special lady, de Lee An-kyu, mentre que s’ha fet una menció especial a Marlina the murderer in four acts, de Mouly Surya. El millor film del premi Òrbita ha estat per The vattleship island: director’s cut, mentre que Creeps 2 s’ha endut el premi Panorama Fantàstic i 78/52, de Alexandre O. Philippe, ha guanyat el premi Panorama Documenta.
La millor pel·lícula del guardó Anima’t ha recaigut en Tehran Taboo, d’Ali Soozandeh, mentre que el millor curtmetratge ha estat Hybrids, de Florian Brauch, Matthieu Pujol, Kim Tailhades, Yohan Thireau i Romain Thirion. El palmarès el completen Dave Made a Maze (Noves Visions One), Dawson City: Frozen time (Noves Visions Plus) i el curtmetratge Hoissuru (Noves Visions Petit Format).
Els altres guardons que s’han entregat són: As Boas Maneiras i The Killing of a sacred deer (Premi de la crítica- José Luis Guarner); Coralie Fargeat per Revenge (Premi Citizen Kane a la millor direcció novell); Brigsby bear (Millor pel·lícula Discovery); A ghost story i Anna and the apocalypse (Jurat Carnet Jove); Cuerno de Hueso (Premi Brigadoon Paul Naschy); Knives, Ray i Alteration (Samsung Sitges Cocoon); Thelma (Méliès d’argent a la millor pel·lícula); Expire (Méliès d’argent al millor curt); Madraza (Blood Window); Isabél Zuaa (menció especial Blood Window); Celebració (millor curt Premis SGAE nova autoria); Anna Agulló per Una caja cerrada (Millor guió Premis SGAE nova autoria); Joan Masats per Sesgo, una historia de prejuicios y golosinas (millor música original Premis SGAE Nova autoria); La fuga de los 45 (Menció especial Premis SGAE nova autoria).
Decisió “unànime”
Un dels integrants del Jurat Oficial, Alberto Marín, ha explicat durant la roda de premsa que la decisió d’atorgar el guardó de millor pel·lícula a Jupiter’s moon va ser “unànime”. Marín ha dit que “no vam haver de discutir molt per decidir el títol de la pel·lícula” i ha subratllat que els va agradar especialment “la manera en què el director explica narrativament i visualment una història tant delicada i compromesa socialment”. A més, aquest membre del jurat ha destacat també la “valentia de fer una pel·lícula fantàstica sobre un tema social que està tant a l’ordre del dia”.
Pel que fa la tria de Marsha Timothy (Marlina the murderer in four acts) i Rafe Spall (The Ritual) com a millor interpretació femenina i masculina, un altre integrant del jurat, Gary Sherman, ha relatat que allò que han valorat ha estat la “importància que tenien les interpretacions en el conjunt de la pel·lícula”. En aquest sentit, Sherman considera que tant un com l’altre van ser el “motor de la pel·lícula i van aportar una enorme força al personatge”. Amb tot, Sherman ha dit que el debat per escollir aquests guardons va ser “molt intens, ja que hi havia excel·lents interpretacions”.
De la seva banda, el director del Festival de Sitges, Àngel Sala, ha destacat l’aposta d’enguany del certamen pel cinema fantàstic femení. Sala ha celebrat que “hem obert les portes a la mirada femenina en el cinema fantàstic, ja que abans era un gènere on la dona no hi tenia entrada ni temàticament ni tampoc com a realitzadora i creadora”.
Sala també ha destacat que el palmarès de la 50a edició del festival respon a una “tendència clara” de la programació del certamen que és “buscar un cinema fantàstic obert i d’autoria”. Sala ha lamentat que en altres festivals de cinema europeu com Cannes, Berlín i Venècia “s’oblida d’un cinema fantàstic, compromès i valent amb clares arrels en aquest vell continent”. Per això, ha dit Sala, a Sitges “recuperem títols que han estat molt maltractats en altres festivals i aquí els hi donem una segona vida o una segona oportunitat”.
Xifres rècord
L’edició del 2017 del Festival de Sitges ha aconseguit unes xifres rècord amb un augment del 10% en la venda d’entrades. Segons les dades provisionals, el festival ha tingut un total de 200.000 espectadors -tant d’entrades de pagament com lliures- i s’han venut 66.136 entrades, mentre que l’any passat les entrades venudes van sumar 61.010.
De fet, Sala ha celebrat que en els últims tres anys el festival ha incrementat un 30% la venda d’entrades i això demostra, segons ell, l’interès del públic pel cinema fantàstic.