cultura

sense fronteres

marta monedero

El sempre canviant port de les aromes

La narració atrapant de la novel·la El port de les aromes, de John Lanchester, es mou entre el Londres i el Hong Kong que van dels anys trenta fins a finals del segle XX, quan la colònia britànica torna a mans xineses. Una trama absorbent i una ambientació excel·lent ens traslladen a una ciutat cosmopolita, vertiginosa i sofisticada, que reuneix mons diferents i encarna com poques què vol dir la globalització. Però en els darrers anys aquesta urbs de trànsits constants ha viscut alguns canvis frenètics. “Res dura eternament a Hong Kong”, assegura l’antropòleg Gordon Mathews, un estudiós de les Chunking Mansions, cinc blocs on hi viuen unes cinc mil persones, que reprodueix a petita escala la vida en aquesta metròpoli vital i innovadora, coneguda pels molts gratacels, un eficient sistema de transports, una inacabable oferta gastronòmica i unes universitats que atreuen estudiants dels cinc continents.

La revista Altaïr Magazine dedica el seu últim monogràfic a aquesta ciutat del delta del riu de les Perles, on el més vell i el més nou conviuen amb alguna fricció i li atorguen una imatge única. La revista ofereix una interessant entrevista amb Gordon Mathews i ens porta de viatge guiats per alguns hongkonguesos per mostrar-nos com batega un espai condicionat per l’escassedat de sòl. Hong Kong creix cap amunt fins al punt que és la ciutat amb més gratacels del planeta, tot i que sota els apartaments construïts durant la dècada dels cinquanta encara hi ha botiguetes i petits negocis que ocupen un pam de terreny i lluiten per no desaparèixer enmig de la selva de ciment. Una selva molt transitada pels humans. A Hong Kong, com diu l’arquitecte Joseph Ng en un dels articles, “mai camines sol pel carrer”. I això condiciona la manera de viure-hi.

Dels reportatges del monogràfic sobresurt una reflexió de la professora i traductora noruega Cecilia Gamst Berg, resident a Hong Kong des de fa dècades. Ella denuncia les hores baixes de la cultura i la llengua cantoneses davant la piconadora del mandarí que imposa Pequín i que estén cap als territoris amb una identitat diferenciada com són ara el Tibet, la Mongòlia Interior i Yunnan. Durant anys, a les escoles s’ha castigat els nens i nenes que parlessin cantonès i s’obliga els mitjans de comunicació a passar-se al mandarí. Explica també Gamst Berg que les principals empreses de la Xina continental s’estan instal·lant a Hong Kong i no canvien els logotips. Tota una cultura està en vies de desaparició. I el pitjor és que als habitants de Hong Kong ja els sembla bé acceptar-ho. Si bé Altaïr dedica espai al conflicte lingüístic, en canvi passa d’esquitllentes per un fenomen com és la Revolució dels Paraigües, el moviment impulsat per universitaris que reclama més democràcia per a un lloc singular com Hong Kong.

Prefereix la nova etapa d’aquesta publicació de factura cuidada i generosa oferta de continguts audiovisuals fer una aposta més decidida pels reportatges gastronòmics, sobre disseny i cinema, sense oblidar l’aportació d’un viatger català a tot arreu com és l’incombustible Xavier Moret. Cal destacar-ne, per acabar, un reportatge sobre grafits firmat per Jordi Brescó, que trepitja carrer i n’aporta detalls curiosos com ara que a Hong Kong no hi ha bancs (ningú té temps per aturar-s’hi i asseure-s’hi) tot recuperant l’alè del periodisme literari que sovint impregna el llarg recorregut d’aquesta revista de capçalera per als viatgers.

Hong Kong. La ciudad mundo
Editorial: Altaïr Barcelona, 2018
Pàgines: 176
Preu: 19 euros


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia