Art

Surrealisme antivíric

Els museus Dalí tornaran a obrir de l’11 de juliol al 13 de setembre, dos mesos durant els quals la fundació perdrà mig milió d’euros i rebrà suport institucional

El Teatre-Museu de Figueres reobrirà amb l’exposició ‘Dalí: el surrealisme soc jo’
El seu president, Jordi Mercader, anuncia un pla a llarg termini per garantir el futur de la fundació

Els tres museus que la Fun­dació Gala-Sal­va­dor Dalí té a Figue­res, Púbol i Cadaqués tor­na­ran a obrir les por­tes el dis­sabte 11 de juliol, gai­rebé qua­tre mesos després del seu tan­ca­ment per l’emergència sanitària. A més, els museus esta­ran oberts aquest any durant dos mesos, fins al 13 de setem­bre, una tem­po­rada que és inèdita­ment curta en el cas del Tea­tre-Museu Dalí de Figue­res, en el qual sí que es con­si­dera una pos­si­ble fle­xi­bi­li­tat que l’allar­gui final­ment, si les con­di­ci­ons ho per­me­ten. Els museus reo­bri­ran amb les màximes mesu­res cer­ti­fi­ca­des d’higi­ene (“Serem un exem­ple”), per garan­tir la segu­re­tat dels visi­tants i dels emple­ats, a pesar de trac­tar-se d’uns recin­tes sin­gu­lars on no fal­ten racons i altres espais reduïts on sem­bla­ria impos­si­ble man­te­nir les distàncies.

Així ho va anun­ciar ahir el pre­si­dent de la fun­dació, Jordi Mer­ca­der, en una roda de premsa telemàtica que va tenir lloc després del ple del patro­nat de la fun­dació, en el qual es va infor­mar dels comp­tes de la de l’exer­cici pas­sat –4,2 mili­ons de bene­fici, el 2019–, però sobre­tot de com afronta la fun­dació un futur, tant a curt com a llarg ter­mini, que es pre­senta ple d’incer­te­ses: la pre­visió de pèrdues per a aquest any és de 4,5 mili­ons d’euros i només els dos mesos d’ober­tura d’aquest estiu cos­ta­ran a la fun­dació mig milió d’euros, per la pèrdua de visi­tants i les res­tric­ci­ons d’assistència a una ter­cera part de l’habi­tual. Entre altres mesu­res, la fun­dació ha hagut d’apli­car un ERTO a tots els seus emple­ats, uns 116 –amb reta­lla­des pro­gres­si­ves en funció dels sala­ris– i no en des­carta d’altres més enda­vant. Per pri­mera vegada en la seva història, la Fun­dació Gala-Sal­va­dor Dalí ha hagut de dema­nar suport econòmic a les ins­ti­tu­ci­ons i han res­post a la seva crida l’Ajun­ta­ment de Figue­res, la Dipu­tació de Girona, el Depar­ta­ment de Cul­tura de la Gene­ra­li­tat i el Minis­teri de Cul­tura espa­nyol.

Com va recor­dar Mer­ca­der, el 85% dels ingres­sos de la fun­dació pro­ve­nen de la venda d’entra­des i de les boti­gues dels museus, i el 80% dels visi­tants són estran­gers que es con­cen­tren tra­di­ci­o­nal­ment entre Set­mana Santa i el 30 de setem­bre. L’epidèmia ha pro­vo­cat que aquest estiu des­a­pa­re­gui de cop bona part d’aquesta demanda inter­na­ci­o­nal. Per com­pen­sar-ho, la fun­dació posarà en marxa una política “més sofis­ti­cada” per atreure al màxim de visi­tants pos­si­ble, sobre­tot els “locals”, fent ser­vir tota una sèrie de recur­sos a través d’inter­net i les xar­xes soci­als per acce­dir a mig milió de visi­tants poten­ci­als.

A més, el Tea­tre-Museu Dalí ofe­rirà un al·lici­ent impor­tant en la seva reo­ber­tura: l’expo­sició tem­po­ral Dalí: el sur­re­a­lisme soc jo, que per­metrà veure jun­tes per pri­mera vegada dotze obres sur­re­a­lis­tes del fons de la fun­dació, repar­ti­des nor­mal­ment per dife­rents sales o pres­ta­des a altres museus. Entre aquests olis, hi ha Poe­sia d’Amèrica (1943), una obra en què, segons Mer­ca­der, Dalí s’anti­cipa, amb una posició anti­ra­cista, a la tensa situ­ació que estan vivint ara els Estats Units. En canvi, ha que­dat ajor­nada fins l’any vinent l’expo­sició anun­ci­ada fins al novem­bre al vol­tant del cèlebre obra El Crist (1951), que havia de viat­jar a Figue­res des de Glas­gow. És sig­ni­fi­ca­tiu que l’expo­sició Dalí: el sur­re­a­lisme soc jo s’hagi con­ce­but a par­tir d’obres del mateix fons de la fun­dació i amb mit­jans humans cent per cent pro­pis. La volun­tat d’inter­na­lit­zar al màxim els recur­sos i ser­veis forma part del pla de futur que Mer­ca­der vol pre­sen­tar a la con­si­de­ració del patro­nat abans de final d’any per afron­tar la crisi fins a final del 2022. Més enllà d’aquesta data, Mer­ca­der no s’aven­tura a inten­tar ende­vi­nar un futur que ja és volàtil i incert només a mesos vista. Sap que “aquesta no és una crisi con­jun­tu­ral, ha vin­gut per que­dar-se, i cal tre­ba­llar i posar-se en marxa aviat per fer-hi front”.

El pla de futur implica també poten­ciar el depar­ta­ment de drets; les expo­si­ci­ons a l’estran­ger –Rússia ha tor­nat a dema­nar la que es va fer recent­ment a Mos­cou per por­tar-la a Sant Peters­burg, i hi ha peti­ci­ons de Corea i el Japó–; les expo­si­ci­ons immer­si­ves com la que s’està fent a la Pro­vença , i les ini­ci­a­ti­ves edi­to­ri­als, com ara un gran lli­bre cro­nològic de l’obra dali­ni­ana, que Tasc­hen publi­carà el pri­mer semes­tre del 2021, i una ree­dició posada al dia de La vida secreta de Sal­va­dor Dalí. La fun­dació també donarà un impuls nou a la seva presència a les xar­xes soci­als. Per con­tra, que­den con­ge­la­des les noves adqui­si­ci­ons.

El pre­si­dent de la fun­dació con­si­dera que, a pesar de tot, la fun­dació té uns “actius molt ben pre­pa­rats”, després de les inver­si­ons fetes des del 2019 per “aug­men­tar la como­di­tat i la segu­re­tat” de tots els seus museus. I al final tot queda resu­mit en una frase: “La qua­li­tat, quan exis­teix, la gent la com­pra.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia