Arts escèniques

El Grec més fràgil

‘A tocar!’, dirigit per Baró d’Evel, obre avui una edició “incerta” però “necessària” del festival barceloní d’estiu, amb un cartell marcat pels embats de la Covid-19

El retorn de Liddell és un dels pocs muntatges internacionals del Grec d’enguany
Carme Portaceli convoca divuit artistes a l’amfiteatre, en una apocalipsi escènica
L’Agrupación Sr. Serrano indaga entre la veritat i la mentida a través del seu ‘live cinema’

El Grec s’ha atre­vit a remar con­tra una tem­pesta a la qual no s’han vol­gut enfron­tar altres car­tells inter­na­ci­o­nals com ara el d’Avinyó i el d’Edim­burg. El Fes­ti­val Grec arrenca avui amb una edició car­re­gada de noms de casa, per reforçar el suport als artis­tes locals i també per la pos­si­bi­li­tat que la majo­ria d’artis­tes inter­na­ci­o­nals no pogues­sin tras­lla­dar-se a Bar­ce­lona aquest juliol. El direc­tor, Cesc Casa­desús, admet que és l’edició més fràgil, perquè s’ha hagut d’anar refent a mesura que s’acos­tava, jugant amb tots els esce­na­ris pos­si­bles. Per inau­gu­rar, només se li acu­dia jugar amb la poe­sia. Baró d’Evel (Cami­lle Decourtye i Blai Mateu) diri­gei­xen l’espec­ta­cle A tocar!, en què des­fi­la­ran com­panys d’escena (des de l’actriu Imma Colo­mer, que hi posarà la paraula, fins al movi­ment de María Muñoz, l’art plàstic de Fre­de­ric Amat i la música de Raül Refree), amb la difi­cul­tat de man­te­nir la distància de segu­re­tat entre ells. Hi haurà tres gene­ra­ci­ons d’artis­tes: Tor­tell Pol­trona (pare d’en Blai) coin­ci­dirà amb la neta, que hi debuta, Rita Mateu Decourtye.

El que es pre­senta vul­ne­ra­ble busca la com­pli­ci­tat dels espec­ta­dors, que van col·lap­sar el web per acon­se­guir entra­des. En el Grec hi ha la gene­ro­si­tat dels artis­tes que s’atre­vei­xen a pre­sen­tar tre­balls encara molt ten­dres per les difi­cul­tats d’assaig. Tots els artis­tes tenen mol­tes ganes de tor­nar a escena, d’exca­var en les emo­ci­ons dels espec­ta­dors. Aquest és el repte d’A tocar!, que vol ser una cele­bració fes­tiva –enguany la sessió s’ha reser­vat als sani­ta­ris que han tre­ba­llat per fre­nar el con­tagi de la Covid-19– i alhora con­tro­ver­tida per la inca­pa­ci­tat d’abraçar-se entre els com­panys. Demà hi haurà una segona sessió d’A tocar!, també a l’amfi­te­a­tre del Grec.

Un dels pocs espec­ta­cles inter­na­ci­o­nals és el d’Angélica Lid­dell, La letra escar­lata. Feia una dècada que l’artista no actu­ava a Bar­ce­lona, tot i que ja fa un temps que sovin­teja el Tem­po­rada Alta i que el TNT, a Ter­rassa, va mun­tar una expo­sició el 2015. A Bar­ce­lona, la dar­rera actu­ació va ser el 2011, amb La casa de la fuerza. Ara pre­senta La letra escar­lata, estre­nada fa uns anys, que ha hagut d’adap­tar a les cir­cumstàncies. Casa­desús con­fia que aquest retorn es pugui repe­tir amb més faci­li­tat en els pro­pers anys, i sense neces­si­tat de retocs de la peça ori­gi­nal. Per poder pre­sen­tar-la, tots els actors s’han fet pro­ves PCR per cons­ta­tar que donen nega­tiu i, tot i així, han mirat d’evi­tar algu­nes acci­ons de con­tacte. Lid­dell juga amb una imatge cor­pre­ne­dora i un text que acla­para i que en aquesta ocasió té també ins­tants d’una ele­vada mor­da­ci­tat, comenta Casa­desús. Es repre­senta del 2 al 4 de juliol a la Fabià Puig­ser­ver del Tea­tre Lliure.

Més sort han tin­gut la pare­lla Laida Azkona i Txalo Toloza. Amb Tea­tro Ama­zo­nas, com­ple­ten la seva tri­lo­gia sobre els efec­tes del capi­ta­lisme en les comu­ni­tats indígenes de l’Amèrica Lla­tina. Ho van fer ante­ri­or­ment amb el desert d’Ata­cama (Extraños mares arden) i la Patagònia (Tier­ras de Sud SA). Tot i que van tenir la sort d’inves­ti­gar entre les tri­bus de l’Ama­zo­nes (quan encara no hi havia Covid; “ara ja no hi queda ni un metge, a la zona”, alerta Azkona: els indígenes han que­dat a mercè del virus), ente­nen que l’epidèmia serà més catastròfica encara que els incen­dis per­me­sos pel pre­si­dent del Bra­sil, Jair Bol­so­naro. Si en els dos tre­balls ante­ri­ors es feia crítica de les famílies Gug­gen­heim i Benet­ton, que eren mece­nes a Europa gràcies a la riquesa que van acu­mu­lar explo­tant els recur­sos natu­rals d’Amèrica, ara s’asse­nya­len mol­tes altres fir­mes que, a través de l’art, blan­que­gen una part d’allò que han acon­se­guit amb total des­pre­o­cu­pació envers la natura i els indígenes. Es repre­senta del 15 al 17 de juliol al Lliure de Montjuïc.

En el procés de cons­trucció del mun­tatge, la pare­lla d’artis­tes es docu­menta molt bé per a cada cas i prova de tras­lla­dar-lo en forma de metàfora (i lúdica­ment i pedagògica­ment a través d’un audi­o­vi­sual que com­pleta la posada en escena). Tea­tro Ama­zo­nas és el nom que es va posar a una sala de la població de Manaus, feta ins­pi­rant-se en els tea­tres d’òpera cen­tre­eu­ro­peus i que es van cons­truir per donar fama a la ciu­tat. Aquest mun­tatge, que arriba amb només cinc set­ma­nes de pre­pa­ració a la sala d’assaig (quan s’hi estan qua­tre mesos per com­ple­tar-lo) s’estre­narà l’octu­bre vinent al Tea­tre de la Ville de París, en el seu fes­ti­val de tar­dor. De fet, Azkona i Toloza hi pre­sen­ta­ran la seva tri­lo­gia amb deu dies de diferència. Encara no hi ha data a Bar­ce­lona per a una pre­sen­tació com­pleta, però sí que té con­fir­mada data al TNT aquest octu­bre.

Carme Por­ta­celi, per la seva banda, també ha accep­tat l’encàrrec de Cesc Casa­desús de fer una peça eclèctica amb la paraula com a ele­ment cab­dal, però sense obviar l’audi­o­vi­sual, l’espai escènic, la cançó i la dansa. Segons Casa­desús, aquesta peça, amb divuit intèrprets a escena (també hi figu­ren els de la fitxa artística), ha obert un gènere nou, perquè té expres­si­ons artísti­ques ben vai­ra­des i res s’hi adiu total­ment. No passa cada dia que algú ens neces­siti (de fet, no és gens habi­tual que algú ens neces­siti) es podrà veure el 4 i 5 de juliol a l’amfi­te­a­tre del Grec.

L’espai escènic, fet amb sim­ples tari­mes del fes­ti­val, cons­tru­eix una mena de labe­rint per on els intèrprets tran­si­ten (Carme Conesa, Car­lota Olcina, Inma Cue­vas, Gabri­ela Flo­res, Pilar Matas, Rosa Renom, Car­lota Fer­rer, Jordi Collet, Fer­ran Car­va­jal, Nao Albet­Borja Luna, David Fernández Fabu, Moha­med el Bou­hali i Edu­ard Farelo, entre d’altres) inter­pre­tant tex­tos de Samuel Beckett (Tot espe­rant Godot) a Caryl Churc­hill, Char­lotte Brontë, Daniel Defoe (que des­criu el pas de la pesta per Lon­dres el 1722), o Isa­bel Allende, Shakes­pe­are i Wilde. Per Por­ta­celi, la peça és apo­calíptica, perquè s’hi des­cri­uen molts uni­ver­sos i es va tran­si­tant per les vores de la pandèmia actual sense fer-hi, pràcti­ca­ment, menció directa. Hi ha un joc diver­tit, que inclou un home­natge a Pina Bausch (que pro­posa la core­o­gra­fia de Sol Picó) i que es com­pleta amb les cançons de The Sey Sis­ters.

L’Agru­pación Sr. Ser­rano és la pri­mera com­pa­nyia que ha tes­tat els pro­to­cols d’assaig del Tea­tre Lliure. També pre­senta una peça abans de l’estrena (pre­vista a l’octu­bre). La peça tan­cada es podrà veure al març al Lliure, en prin­cipi. The moun­tain juga amb l’uni­vers habi­tual de la com­pa­nyia: joc de live cinema i reflexió, tot seduint amb una història en què inter­ca­len La guerra dels mons d’Orson Welles, la trama d’un explo­ra­dor que pot­ser va pujar al cim de l’Eve­rest 30 anys abans que Edmund Hillary i un Vladímir Putin que ens increpa sobre què neces­sita una per­sona per con­si­de­rar creïble una men­tida.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia