cultura

patrimoni

600 anys d'història

El monestir de Sant Jeroni de la Murtra culmina la celebració de l'aniversari amb una exposició al Museu de Badalona i un llibre sobre aquesta joia del gòtic català

Aplega peces de diferents procedències i períodes

La vall de Bet­lem, un entorn natu­ral aïllat tot i la seva pro­xi­mi­tat al nucli urbà de Bada­lona, va rebre ara fa 600 anys un con­junt de mon­jos jerònims que van esco­llir aquest indret per fun­dar el mones­tir de Sant Jeroni de la Mur­tra. El monu­ment, peça cab­dal del patri­moni bada­loní, una de les joies del gòtic català i bé cul­tu­ral d'interès naci­o­nal des del 2014, es manté tot i les difi­cul­tats per man­te­nir el con­junt, de pro­pi­e­tat pri­vada, adqui­rit l'any 1947 per Fran­cesca Güell, filla del mece­nes de Gaudí, Eusebi Güell.

Coin­ci­dint amb l'efemèride, el Museu de Bada­lona va inau­gu­rar ahir la pri­mera gran expo­sició tem­po­ral que es fa sobre el mones­tir i va ser el marc de la pre­sen­tació d'un lli­bre de divul­gació sobre l'edi­fici escrit per l'his­to­ri­a­dor Car­les Díaz i la his­to­ri­a­dora de l'art Anna Molina, amb fotos d'Anto­nio Guillén. Demà farà 600 anys del dia exacte de la com­pra del mas de la Mur­tra per part del mer­ca­der Ber­tran Nico­lau, tal com recull un docu­ment dipo­si­tat a l'Arxiu de la Corona d'Aragó. Aquest va ser l'inici de la presència monàstica dels fra­res jerònims a Bada­lona i el punt de par­tida de la història d'una comu­ni­tat que durant molts segles va ser pro­pera a les més altes esfe­res del poder. Una prova d'això són les esta­des de figu­res com ara els Reis Catòlics al mones­tir –on es diu que van rebre Cristòfor Colom en tor­nar del seu pri­mer viatge a Amèrica– o l'empe­ra­dor Car­les V. Del mones­tir també n'han sor­tit fra­res com ara Ramon Pané, que va acom­pa­nyar Cristòfor Colom en el seu segon viatge a ter­res ame­ri­ca­nes i es va con­ver­tir en el pri­mer estudiós de la llen­gua i la cul­tura taïnes, dels indígenes de l'illa His­pa­ni­ola.

La mos­tra del Museu de Bada­lona, titu­lada El mones­tir de Sant Jeroni de la Mur­tra: 600 anys d'història, també ser­veix per apro­par-se a figu­res des­ta­ca­des com ara fra Damià Vicenç, un monjo de Sant Jeroni que va arri­bar a ser un dels artis­tes més des­ta­cats del Renai­xe­ment català i pin­tor del retaule de Sant Martí de Tous. De fet, l'expo­sició inclou les tau­les del Nai­xe­ment i de l'Ado­ració dels Mags d'aquest retaule, que es podran veure per pri­mer cop a Bada­lona. La direc­tora del Museu de Bada­lona i comissària de la mos­tra, Mar­ga­rida Abras, des­taca l'opor­tu­ni­tat de veure peces de l'antic cenobi que for­men part de les col·lec­ci­ons del Museu de Bada­lona però que feia anys que no es mos­tra­ven al públic, així com altres de cedi­des per famílies de la ciu­tat que en són dipo­sitàries des de fa gene­ra­ci­ons, ja que els mon­jos en mar­xar del mones­tir les hi van dei­xar. Des­taca la pre­del·la del retaule gòtic de Sant Sebastià, dues pin­tu­res bar­ro­ques o diver­ses ceràmiques. La mos­tra, que es podrà visi­tar fins al 15 de gener, vol ser un recor­re­gut per la vida a Sant Jeroni i de les per­so­nes que hi han estat vin­cu­la­des a través dels sis segles d'existència. Es com­ple­men­tarà amb una sèrie de xer­ra­des monogràfiques, una visita guiada al mones­tir i una altra a la vila de Sant Martí de Tous (Anoia), que durant tres segles va ser una pos­sessió del mones­tir.

Jor­nada acadèmica

Els actes de cele­bració de l'ani­ver­sari inclo­uen una jor­nada acadèmica que dis­sabte aple­garà al mones­tir diver­sos estu­di­o­sos que pre­sen­ta­ran ponències rela­ci­o­na­des amb el cenobi bada­loní. En des­taca una que pre­senta el res­pon­sa­ble del mones­tir, Jaume Aymar, sobre la relació dels fra­res jerònims amb els jueus, i dues sobre l'heral­dista Jaume Ramon Vila i la seva relació amb Sant Jeroni de la Mur­tra. Les con­clu­si­ons de la jor­nada es publi­ca­ran en un número monogràfic de la revista Car­rer dels Arbres, edi­tada pel Museu de Bada­lona. Diu­menge, al mones­tir s'hi cele­brarà una euca­ris­tia solemne per com­me­mo­rar l'ani­ver­sari, que anirà seguida del des­co­bri­ment d'una placa que recor­darà l'efemèride.

Totes aques­tes cele­bra­ci­ons que posen el mones­tir en pri­mer pla no han ser­vit per des­en­ca­llar la redacció del pla direc­tor del con­junt, que ha de ser­vir per pri­o­rit­zar les millo­res que neces­sita el con­junt, que no són poques. La falta d'acord entre els actu­als pro­pi­e­ta­ris frena la sig­na­tura d'un con­veni amb la Dipu­tació de Bar­ce­lona, que ha mos­trat públi­ca­ment la volun­tat d'assu­mir la redacció del pla com a pri­mer pas per bus­car els fons neces­sa­ris per fer les millo­res pen­dents.

Recerca de fons per a la torre prioral

La consolidació del darrer pis de la torre prioral del monestir és el pròxim objectiu de l'Associació d'Amics de Sant Jeroni de la Murtra, que ha organitzat per al 3 de novembre una vetllada amb sopar per recollir fons. A la torre ja s'hi va haver d'intervenir d'urgència l'any 2012, quan es va esfondrar una part del terra del pis on hi ha les campanes. L'any passat es volia reprendre l'obra, però l'aparició d'una colònia de tèrmits els va obligar a prioritzar una inversió per fer front a aquest problema. Ara el tractament, que tindrà una durada de tres anys, ja està pagat i es torna a l'objectiu de consolidar la torre. La vetllada, que servirà per celebrar els 600 anys del monestir, té confirmada la presència del president de la Generalitat, Carles Puigdemont, i l'alcaldessa de Badalona, Dolors Sabater. Serà presentada per la periodista badalonina Lídia Heredia, es farà al Badalona Centre Internacional de Negocis i el preu del tiquet és de 45 euros.Hi ha oberta una fila zero per a tothom que no hi pugui assistir i vulgui fer aportacions. Es poden fer arribar als Amics de Sant Jeroni a través d'una transferència al compte bancari del BBVA Catalunya Caixa ES9501823172850200334902



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.