Crítica
Vergonya aliena
Tenint presents les anteriors pel·lícules dirigides per Sean Penn, entre les quals El juramento i Hacia rutas salvajes, no era previsible el desastre de Diré tu nombre, que arriba amb la singularitat de ser el film pitjor valorat per la crítica internacional en pràcticament tota la història del festival de Canes. Sí, pot semblar massa contundent o visceral, però aquest film és un desastre que pot provocar vergonya aliena. Ho pot fer per la fatuïtat, la pretesa transcendència, amb què els protagonistes (una activista d'una ONG i un metge espanyol cooperant encarnats de manera respectiva per Charlize Theron i Javier Bardem en les possiblement pitjors interpretacions de cadascun fins al moment) refereixen els seus sentiments i la seva experiència en llocs de barbàrie i misèria situats a l'Àfrica central. Ho pot fer per la frivolitat, per no dir-ne clarament la immoralitat, amb què equipara el sofriment de milions de persones amb una relació amorosa difícil, que, a més, és abordada amb una cursileria de novel·la rosa.
Tot sembla fet desesperadament per commoure i així cada moment vol ser intens, però resulta d'una falsedat absoluta. A més, el punt de vista exhibeix una mena de superioritat moral: vol alliçonar-nos sobre la insensibilitat i desatenció pel que fa al malestar de tantes parts del món, però no té respecte per les víctimes d'aquest horror. En relació amb tot plegat, és una qüestió menor, però tampoc hi ha dret com, maltractant el seu personatge amb la reacció que té quan el metge l'abandona per una altra dona, desaprofita Adèle Exarchopoulos, que va revelar-se amb La vida de Adèle.