cultura

any pompeu fabra / entrevista. Jordi Ginebra Serrabou

David Paloma. Comissari de l’Any Fabra

“La llengua ha perdut centralitat en el discurs de la identitat nacional”

“Tenim molt poca cosa material de Fabra”
“L’Estat faria desaparèixer la llengua catalana”

Jordi Gine­bra i Ser­ra­bou (Bar­ce­lona, 1961) és catedràtic de filo­lo­gia cata­lana a la Uni­ver­si­tat Rovira i Vir­gili. És espe­ci­a­lista en història de la llen­gua, nor­ma­tiva i estàndard. El 2008 es va fer seva la frase “Ara ja em puc morir” per haver escrit amb Joan Solà el lli­bre Pom­peu Fabra: vida i obra (Teide). Acaba de publi­car una guia pràctica sobre la nova nor­ma­tiva gra­ma­ti­cal i ortogràfica de l’Ins­ti­tut d’Estu­dis Cata­lans. No parla en nom de l’IEC ni el repre­senta. La guia és el resul­tat d’una feina per­so­nal de lec­tura i anàlisi.

En quin moment un lingüista i his­to­ri­a­dor de la gramàtica cata­lana com vostè des­co­breix l’obra de Fabra?

Abans d’entrar a la uni­ver­si­tat ja havia lle­git que Fabra era el “seny orde­na­dor de la llen­gua cata­lana”, però va ser la pro­fes­sora Lídia Pons, a ter­cer de car­rera, i sobre­tot el pro­fes­sor Joan Solà, a quart, que em van fer ado­nar de la soli­desa del tre­ball lingüístic de Fabra. A més, hi ha també un com­po­nent emo­ci­o­nal, biogràfic. Quan jo era nen, el català era la llen­gua de casa, i prou. Jo no sabia que era un idi­oma que es podia escriure. Saber que el català tenia lite­ra­tura i gramàtica va ser un des­co­bri­ment. I saber que la per­sona que havia codi­fi­cat el català actual havia pas­sat per un vivència sem­blant em va impac­tar.

El 2005 es va publi­car el pri­mer volum de les obres com­ple­tes de Fabra i ben aviat se’n publi­carà el desè i últim. Amb les obres com­ple­tes gai­rebé com­ple­tes, aug­men­tarà l’interès per estu­diar Fabra?

Sobre­tot aug­men­tarà la pos­si­bi­li­tat d’estu­diar-lo crítica­ment i, per tant, de valo­rar-lo. Hem de pen­sar que l’interès també crei­xerà. De fet queda encara prou feina per fer: encara no tenim, per exem­ple, la gran bio­gra­fia de Fabra. Seria con­ve­ni­ent, a més, que aques­tes obres com­ple­tes esti­gues­sin pen­ja­des a la xarxa i es pogues­sin con­sul­tar telemàtica­ment.

Creu que l’Any Fabra 2018 superarà els reco­nei­xe­ments ante­ri­ors dedi­cats al seny orde­na­dor de la llen­gua cata­lana?

Hau­ria de ser així, però no sabem què pas­sarà. Avui tenim més ins­tru­ments que mai per valo­rar i reconèixer l’obra de Fabra, però la llen­gua ha per­dut cen­tra­li­tat en el dis­curs de la iden­ti­tat naci­o­nal cata­lana. D’altra banda, la ter­ri­ble situ­ació política actual de Cata­lu­nya fa que tot sigui una incògnita. La repressió ha començat per dalt (Govern, Par­la­ment), i no sabem fins on pot arri­bar: l’Estat espa­nyol, si pogués, faria des­a­parèixer la llen­gua cata­lana. Pot­ser els aspec­tes de l’obra de Fabra que hau­rem de reconèixer (i rei­vin­di­car) no són els que tenen a veure amb el seu tre­ball de gramàtic i lexicògraf, sinó els que tenen a veure amb el seu com­promís cívic i la seva resistència a l’exili.

Per a l’any que ve hi ha pre­vista una ruta a Prada i una ruta a Bil­bao per res­se­guir les pas­ses de Fabra. Qui­nes cir­cumstàncies més dife­rents van por­tar el mes­tre a viure en aquests llocs...

Van ser dife­rents, però tenen una cosa en comú: en tots dos casos Fabra era al lloc no ade­quat. ¿Per què se’n va anar a Bil­bao? És poc creïble que a començament del segle XX un engi­nyer supe­rior no trobés feina a Bar­ce­lona. També hi ha diferències, evi­dent­ment. En el segon cas Fabra fugia del fei­xisme i de l’odi.

Hi ha una vin­tena de pobla­ci­ons cata­la­nes que, al llarg dels anys, han dedi­cat un monu­ment a Pom­peu Fabra. És un bon moment per rei­vin­di­car una placa com­me­mo­ra­tiva en algun dels llocs que Fabra va freqüentar a Bar­ce­lona?

Sí. Si no es fa ara, ¿quan es farà? Fabra va néixer a Gràcia, lla­vors muni­cipi inde­pen­dent, i va anar a viure a Bada­lona quan va tor­nar de Bil­bao. Però era un gran bar­ce­loní. Bar­ce­lona té un deute amb Pom­peu Fabra.

El 30 de maig del 2013 es va inau­gu­rar l’Espai Fabra a l’Ins­ti­tut d’Estu­dis Cata­lans. Seria pos­si­ble, algun dia, tenir un Museu Pom­peu Fabra?

Sí. Podria venir d’una pro­gres­siva ampli­ació i ins­ti­tu­ci­o­na­lit­zació de l’Espai Pom­peu Fabra. De tota manera, un dels pro­ble­mes que hi ha és que tenim molt poques coses mate­ri­als de Fabra. Cal­dria fer un gran esforç de recerca i d’orga­nit­zació perquè el resul­tat fos real­ment digne. Si no, no val la pena. Però és pos­si­ble, com s’ha demos­trat amb altres ini­ci­a­ti­ves recents, com la ruta Pom­peu Fabra de Bar­ce­lona, que és una gran cosa.

Els fabris­tes són un col·lec­tiu prou ben avin­gut. Vull dir que no tenen des­a­vi­nen­ces gaire relle­vants. O sí?

Entre els estu­di­o­sos no hi ha des­a­vi­nen­ces relle­vants. Tam­poc és un col·lec­tiu gaire extens (tot i que això no vol dir res: podríem ser pocs i mal avin­guts). Ara: en el debat sobre l’estàndard sí que hi ha des­a­cords a l’hora d’inter­pre­tar l’herència de Fabra. N’hi ha que hi apel·len per defen­sar un model més acos­tat a la llen­gua par­lada, i n’hi ha que hi apel·len per no apar­tar-se del model escrit tra­di­ci­o­nal. I en aquests des­a­cords hi ha posi­ci­ons extre­mes, que es des­qua­li­fi­quen mútua­ment.

Què en pensa dels qui con­ti­nuen uti­lit­zant la tira­llonga de diacrítics? Reme­ten a Fabra sense tenir en compte que també el mes­tre va aca­bar adop­tant algu­nes gra­fies que no li feien el pes...

No és sols això. En orto­gra­fia la posició de Fabra era alta­ment fun­ci­o­na­lista. Volia con­ser­var les dis­tin­ci­ons gràfiques que es cor­res­po­nien amb dis­tin­ci­ons fonètiques. Si volia man­te­nir la v era per poder recu­pe­rar, a la llarga, el so de la labi­o­den­tal fri­ca­tiva sonora. No era per roman­ti­cisme, ni per con­ser­var una tra­dició ortogràfica. Si avui con­si­de­rem que el fonema labi­o­den­tal fri­ca­tiu sonor és irre­cu­pe­ra­ble per a la llen­gua estàndard, lla­vors no té sen­tit que con­ser­vem la lle­tra v. Això és el que a mi em sem­bla que s’adiu amb el pen­sa­ment de Fabra. S’equi­vo­quen del tot els qui pen­sen que la com­ple­xi­tat ortogràfica, en ella mateixa, és un valor, i també els qui pen­sen que la riquesa de la llen­gua depèn del nom­bre d’accents diacrítics.

Diu el calen­dari de l’Any Fabra que el 16 de desem­bre del 1998 va tenir lloc el I Col·loqui Inter­na­ci­o­nal ‘Lalingüística de Pom­peu Fabra’ a la Uni­ver­si­tat Rovira i Vir­gili. Avanci’ns alguna sor­presa per al V Col·loqui...

Volem que el V Col·loqui sigui el pri­mer gran fòrum dedi­cat a l’estudi científic de la nova nor­ma­tiva de l’Ins­ti­tut d’Estu­dis Cata­lans. Cal tenir en compte, per exem­ple, que ja s’ha afir­mat en una revista espe­ci­a­lit­zada en filo­lo­gia cata­lana que la nova gramàtica de l’IEC no segueix els plan­te­ja­ments de Fabra. ¿És cert, això? Si és que sí, caldrà demos­trar-ho científica­ment. El debat està ser­vit.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia