Art

Chancho, depurat i essencial

La galeria Ana Mas Projects descobreix en una exposició l’obra en blanc i negre d’aquest artista puntal de l’abstracció

“Per mi són peces igual d’importants que les de color. Però me les havia guardades”
“Treballo al marge de les direccions en què va tot. I vaig fent: a l’art no l’atura res”

Per Joa­quim Chancho (Riu­doms, 1943), el color és “la memòria de les experiències visu­als”. Els amants de la seva obra, que són molts, no la poden dis­so­ciar del color, que ha dotat d’un pen­sa­ment i d’un sen­ti­ment sin­gu­lars. Però en el silenci del taller, aliè a tot allò que s’espera d’ell, Chancho ha anat cre­ant un altre món propi en blanc i negre per, al cap i a la fi, expres­sar el mateix però amb els ele­ments més sim­ples.

Els artis­tes, els bons artis­tes, sem­pre ama­guen tre­sors en algun racó dels seus espais de cre­ació. Sovint, els rete­nen perquè els costa des­pren­dre’s de coses que els han acom­pa­nyat durant molts anys. “Les obres sense color me les havia guar­da­des per a mi.” Aquest Chancho depu­rat, però, no és del tot des­co­ne­gut. S’havia mani­fes­tat tímida­ment en diver­ses expo­si­ci­ons. Però és ara, gràcies a la con­fiança que li ha fet la gale­rista Ana Mas, que pro­ta­go­nitza una mos­tra sen­cera. Valenta i llu­mi­nosa mos­tra. Joa­quim Chancho en blanc i negre se sub­mer­geix en l’essència de l’art d’aquest pun­tal de l’abs­tracció. Es pot visi­tar fins al 16 de març a Ana Mas Pro­jects de l’Hos­pi­ta­let de Llo­bre­gat.

El color és una neces­si­tat bàsica de la pin­tura de Chancho, però el blanc i negre ha mar­cat deci­di­da­ment els seus moments cre­a­tius de parèntesi. Entre pro­jecte i pro­jecte, el cos li dema­nava una pausa per fer net, per no començar res exci­tat pel que dona per aca­bat. Una pausa que en ell, incan­sa­ble tre­ba­lla­dor de l’art, no pot sig­ni­fi­car de cap manera que­dar-se atu­rat. “El blanc i negre ha ocu­pat els meus períodes de tran­sició d’un canvi, men­tre lle­gia, escol­tava música o em dedi­cava a pen­sar”, explica. En certa manera, un entre­na­ment: “És com el músic que, abans de la gran sim­fo­nia, com­pon el quar­tet de cor­des.”

Això no vol dir que els con­si­deri tre­balls menors o una mena de pas­sa­temps d’escàs mèrit en espera de tro­bar la ins­pi­ració o l’estímul per a una nova sèrie. No. “Per mi són obres igual d’impor­tants. M’hi he sen­tit molt bé sem­pre fent-les.” I no és pas una dèria recent: les peces més anti­gues de l’expo­sició són dels anys setanta (les més actu­als, del 2017). Anti­gues per l’edat que acu­mu­len, però en abso­lut des­fa­sa­des. “Una de les grans satis­fac­ci­ons que em pro­du­eix tor­nar-les a veure és que m’adono que han resis­tit el pas del temps. Totes se sos­te­nen. Les podria haver pin­ta­des ahir, avui mateix. Aquesta és la prova de la qua­li­tat.” Prova que poden fer els visi­tants de l’espai d’Ana Mas, orfe de car­tel·les.

Les pin­tu­res, de mitjà i gran for­mat, són com­mo­ve­do­res, vibrants i harmòniques, fidels als espais de reflexió íntima tan carac­terístics de l’obra de Chancho. Però la gran família de papers que ha engen­drat sota aquesta res­tricció colo­rista no és per a res sub­sidiària. Chancho és un artista que estima el paper: el cuida, l’escolta i li sap treure el millor. “El paper és un tre­ball de la mà, la pin­tura és més cor­po­ral. Sem­pre dic que dibuixo amb la mà i pinto amb els peus.” Pinta ver­ti­cal i dibuixa pla. El paper ha anat adqui­rint una pre­e­minència sobre­tot des de l’expo­sició que va fer, el 2014, al cen­tre d’art Tecla Sala de l’Hos­pi­ta­let, cen­trada exclu­si­va­ment en aquest mitjà. “Actu­al­ment, dibuixo més que no pinto. El paper em té atra­pat. En tinc més desig perquè és més directe. I humil: si no m’agrada, l’estripo.”

Amb o sense color, el sen­tit del seu art és, remarca, “el mateix”. La ten­dresa, la sen­su­a­li­tat o el des­as­sos­sec aflo­ren amb la mateixa inten­si­tat. “Per mi és evi­dent. Com ho és que he estat cons­tant al llarg de la meva tra­jectòria, tot i que alguns diuen que he fet massa can­vis. Jo no els veig, no.”

Chancho està en un moment dolç de la seva car­rera. Però els seus segui­dors s’han hagut d’espe­rar set anys per tor­nar a veure una expo­sició seva en una gale­ria. És nor­mal això trac­tant-se d’un dels cre­a­dors cata­lans més relle­vants que, a més, no té res a enve­jar a les pri­me­res espa­ses de l’abs­tracció inter­na­ci­o­nal? “Hi ha poca memòria en aquest país. I no és només un pro­blema meu, sinó de tota la meva gene­ració. Avui, tot és molt nou, s’ha de saber fer anar Ins­ta­gram (que jo no sé ni què és) i els pòsits es dilu­ei­xen.”

Parla sense recança. De fet, diu que no tro­bava a fal­tar fer una expo­sició. “Estic més pre­o­cu­pat pel que estic fent, que sigui el que neces­sito fer. La pro­jecció, si hi ets o no hi ets, no m’atri­bola.” En aquests temps de des­in­terès, sent el seu estudi com un refugi: “Hi ets tu amb tu mateix, i en fas prou. Tre­ba­llo al marge de les direc­ci­ons en què va tot. I vaig fent perquè, mal­grat tot, a l’art no l’atura res.” “La pin­tura és una manera de viure”, con­clou.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia