Llibres

Tres traumes, tres llibretes

Anna Maria Villalonga presenta ‘Els dits dels arbres’, protagonitzada per una autora jove aïllada del món

“Volia parlar de com, a vegades, ens costa transitar per la vida”, afirma l’autora

Anna Maria Villa­longa (Bar­ce­lona, 1959) és una filòloga, pro­fes­sora, inves­ti­ga­dora i, dar­re­ra­ment, comissària. Ho va ser de l’Any Pedrolo i des d’aquest any de Tiana Negra. És experta en el gènere negre i policíac i ha coor­di­nat i par­ti­ci­pat en algu­nes anto­lo­gies, com ara Elles també maten. Fins ara, tenia dues novel·les, La dona de gris i El som­riure de Darwin, que es movien pels mar­ges del gènere negre. Pre­senta Els dits dels arbres (Bro­mera), ja ober­ta­ment fora del gènere cri­mi­nal.

“La meva novel·la negra és poc negra. Sem­pre és fosc, el que escric, però no ben bé dins del gènere. Una cosa és estu­diar el gènere; una altra, sig­ni­fi­car-me com a autora de negre i policíac. Des del punt de vista cre­a­tiu, aquest enca­se­lla­ment no m’agrada. Un bon títol pro­ce­di­men­tal m’agrada lle­gir-lo, la inves­ti­gació, la intriga, però no m’agrada escriure’l”, admet l’autora.

A Els dits dels arbres pre­senta la història de la Irene, una noia que acaba de sor­tir de dos anys d’inter­na­ment en un psi­quiàtric. Viu sola i el psi­quia­tra –a qui odia– li reco­mana que, com que li agrada escriure –va gua­nyar un premi impor­tant de novel·la–, escri­gui el que li passi pel cap, com a teràpia. I ella ho fa en unes lli­bre­tes que són les que ani­rem lle­gint, menys en la part final.

“He par­lat amb psicòlegs, conec gent amb pro­ble­mes men­tals i vaig lle­gir molts tex­tos específics, però no volia que la pro­ta­go­nista fos una per­sona amb una malal­tia de base greu, que fos esqui­zofrènica, per exem­ple, i que això ho jus­ti­fiqués tot. El que la Irene té és estrès post­traumàtic”, no per un fet con­cret, sinó per fins a tres moments que se sumen i que no podem comen­tar, com altres girs.

Tot ple­gat la du a aïllar-se. “A aquests fets s’afe­geix que és super­do­tada, cosa que encara l’aïlla més. Però volia remar­car que és molt intel·ligent perquè, si no, costa de creure que parli d’ella mateixa amb la distància amb què ho fa.”

Amb tot, Villa­longa no ha pretès fer una novel·la sobre la malal­tia men­tal. Volia par­lar del fet cre­a­tiu, “com de vega­des la màgia cre­a­tiva et pot aju­dar”, des del punt de vista lite­rari i també del món de l’art de car­rer, dels gra­fits urbans. “Volia par­lar, també, de com, per qüesti­ons de què no som res­pon­sa­bles, a vega­des ens costa tran­si­tar per la vida.”

Tot i que hi ha punts en què es podria tro­bar reflec­tida, cons­ci­ent­ment o incons­ci­ent, només ha abo­cat un estat d’ànim. “De cap manera volia fer auto­ficció, però sí que hi ha un estat d’ànim toca­det que no puc negar, que es deriva de la meva viu­de­tat, bas­tant recent, quan vaig començar a escriure aquesta novel·la”, con­fessa.

El que va posar en marxa l’obra, curi­o­sa­ment, és el que menys ho sem­bla. “De vega­des, hi ha coses molt impor­tants per a l’autor, dins la novel·la, que després no són les que des­ta­quen els lec­tors. Va par­tir de par­lar de l’art de car­rer i de l’amis­tat entre la pro­ta­go­nista, la Irene, i la pin­tora, la Bruna.”

Què suposa més pressió: ser comissària de l’Any Pedrolo, de Tiana Negra, edi­tora de reculls, escrip­tora...? “L’Any Pedrolo va ser molt bèstia. Una gran experiència, magnífica, me’n sento orgu­llosa, però va reque­rir un esforç molt gran. La res­pon­sa­bi­li­tat la vaig ento­mar bé, però les acti­vi­tats es van des­bor­dar i em van repre­sen­tar un gran des­gast físic i intel·lec­tual.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia