Arts escèniques

Crítica

teatre

Comèdia àcida: l’òpera, per a qui se la treballa

L’empatia del públic va transitant d’un personatge a un altre

Eu Manzanares té un discurs en què reivindica una cultura popular i que l’òpera (i tota la cultura en general) sigui accessible per a tothom. Ho explica ben clarament, amb un to de comèdia, en una obra que passa distreta i que va apuntant des d’atemptats terroristes sanguinaris a discussions filosòfiques (dels herois de còmic per concretar bé la seva actuació). Al costat del sofà i la tele engegada amb la Ruleta de la Suerte s’hi discuteix la responsabilitat d’una farmacèutica que s’ha enriquit després d’experimentar amb sang de persones pobres. “La terra, per a qui la treballa”, criden els proletaris des de fa segles. Eu Manzanares reivindica un exòtic clam:“Lòpera, per a qui hi ha pencat.”

La peripècia parteix d’una vergonya familiar real: la seva àvia anava a donar sang a canvi d’un cistell d’aliments. L’empresa que recollia la sang, avui és una de les que patrocinen ’òpera al Liceu. Per tant, el sil·logisme és meridià: gràcies a persones com la seva àvia que hi ha òpera al Liceu. El que denuncia l’obra és que ningú els ha agraït aquest sacrifici, que ha aportat un benefici econòmic i social.

Les tres generacions s’alternen en una acció que ficciona la història i que, sobretot, dona veu tant a l’àvia (Queralt Casasayas) quan es rebel·la per saber el final de Nessun Dorma; de la mare (Anna Barrachina), que aguanta la deshumanització de la família on va a netejar setmanalment, i de la filla (Tai Fati), que vol fer teatre per canviar el món. En aquest punt naïf, hi ha un embrió de comèdia àcida perquè ningú té la raó, i la productora (Júlia Truyol) centra les preguntes perquè l’obra interpel·li el públic burgès d’avui (no imagina cap revolta ni que el teatre pugui despertar passions entre els obrers). El paper del metge (Pepo Blasco) filantrop és prou ambigu per no caure antipàtic; l’empatia del públic transita d’un personatge a un altre. És en l’escolta que els personatges troben el final i que la peça guanya consistència. L’òpera és l’excusa, el miratge de la metàfora.

Nessun Dorma
Autoria i dir.: Eu Manzanares
Intèrprets: Anna Barrachina, Pepo Blasco, Queralt Casasayas, Tai Fati i Júlia Truyol
Dijous, 20 de juliol (fins al 27 de juliol) Sala Beckett


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
MÚSICA

Pearl Jam, a Barcelona després d’un mareig de preus dinàmics

BARCELONA

Liddell i Baró d’Evel sota el volcà francès a Avinyó

Avinyó
Xavier ‘Xevi’ Sala i Costa
Il·lusionista

“Un artista ha de seguir dalt de l’escenari mentre el cos aguanti”

Santa Cristina d’Aro
cultura

Mor l’artista d’avantguarda Gerard Sala als 82 anys a Badalona

música

L’holandès Tom Kerstens obre el 21è Festival de Guitarra Girona Costa Brava

Girona
música

La 17a edició del Vijazz porta Hiromi, Cory Henry i Lizz Wright a Vilafranca

vilafranca del penedès
Crítica

Una gravetat aleatòria

ARTS EN VIU

L’espectacle més gran de Dagoll Dagom, com a inici del comiat

BARCELONA
música

Mishima, Magalí Datzira, Ernest Crusats i Magalí Sare actuaran al terrat de La Fàbrica de Celrà

celrà