PREMIS
Les veus femenines s’alcen amb els premis de Teatre Barcelona
‘Jauría’ (millor espectacle i autoria) ‘La plaça del diamant’ (millor direcció i adaptació), ‘Prima facie’ (interpretació) o ‘Imperatiu categòric’ (Especial del jurat) revelen dones protagonistes que s’enfronten al patriarcat de cada moment
Ahir es va fer la VII gala dels guardons a Barcelona
Els espectadors de Barcelona pensen en femení. Les obres premiades anit en la VII edició dels Premis Teatre Barcelona a Paral·lel 62 destaquen títols en què la dona protagonista ha d’enfrontar-se al masclisme dominant. Jauría (una obra inspirada en el judici de la Manada) va rebre el premi a millor autoria (Jordi Casanovas) i espectacle. Pel que fa a La plaça del diamant, (premi a la direcció i adaptació) amb direcció de Carlota Subirós i adaptació de Subirós i Ferran Dordal explica, amb una veu coral, les Natàlies que va escriure Mercè Rodoreda en la seva novel·la. El premi a la interpretació (no distingeixen entre gèneres) Vicky Luengo va rebre el guardó pel monòleg de Prima facie, un nou cas sobre una advocada defensora de presumptes abusadors quan pateixi ella la insensibilitat judicial.
El jurat va concedir un Premi Especial a L’imperatiu categòric, de Victòria Szpunberg, una comèdia àcida que ensenya la lluita d’una professora associada a la universitat davant de topades amb homes, que es posicionen sempre en un pla superior. Àgata Roca va rebre el Premi Margarida Xirgu, aquest estiu, per a aquesta intervenció. L’obra tornarà al Lliure de Gràcia aquesta temporada. També tornarà d’aquí a poques setmanes (en aquest cas, al Poliorama) Le Congrès ne marche pas, de La Calòrica. Roser Batalla ha rebut el premi intèrpret de repartiment pel seu treball en aquest muntatge. El premi revelació ha estat per a l’actriu Miriam Moukhles (avui és protagonista a Tots ocells, a la Biblioteca de Catalunya) per la seva actuació a Nodi: De gossos i malditos, estrenat al Maldà.
En el camp musical, Un amor particular s’endú el premi a Millor Musical i el de Mara Jiménez, premiada com a Millor Interpretació Musical. L’espectacle és una comèdia musical creada per Jumon Erra i Daniela Feixas amb música de Miquel Tejada. El musical de proximitat premiat va ser el Jo, travesti de Josep Maria Miró, interpretat per la companyia Roberto G. Alonso. Pols de Diamant, de Pau Coya (premi Revelació de la Crítica fa uns mesos), espectacle representat a la sala Versus Glòries, ha obtingut el premi a Millor Espectacle de Proximitat.
En dansa, es va premiar ahir Tempo, de Toni Mira- En la categoria de carrer s’ha destacat Una Taula de l’Agrupació Sr. Serrano. ‘Thauma’ ha guanyat el premi al Millor Espectacle d’Escena Híbrida, Glatir, de l’Ateneu Popular 9 Barris, el guardó a Millor Espectacle de Circ. I Engruna teatre va rebre la distinció familiar amb Dins el cor del món.
La proposta lírica guanyadora ha estat Turandot, dirigida per Núria Espert al Liceu, mentre que Strafalari, de Mag Lari, s’ha endut el premi a Millor Espectacle de Màgia i Andreu Buenafuente ha destacat amb l’espectacle La ràdio que em va parir, premiat com a Millor Espectacle d’Humor.
Els recomanadors del portal de ticketing i divulgador de la cartellera barcelonina va agrair la feina de Francesc Casadesús, director del Festival Grec entre els anys 2017 i fins al 2024, amb el Premi Especial per la trajectòria en la gestió cultural i la contribució al món de les arts escèniques.
Els protagonistes dels premis són, d’una banda, els més de 50 col·laboradors i periodistes culturals que habitualment recomanen espectacles o escriuen articles a la revista TeatreBarcelona i, de l’altra, els 108.000 espectadors registrats que formen la comunitat d’arts escèniques més gran del país amb 2.500.000 visitants.. Mentre els primers han estat els encarregats de nomenar els finalistes, els espectadors són els qui decideixen qui s’emporta el reconeixement, mitjançant votació pública a través del web.