Art

art

El MNAC ingressa una escultura de Parvine Curie

L’escultura Première mère (1969-1970), de Parvine Curie (Nancy, 1936), ha entrat al Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) gràcies a la donació que n’ha fet el col·leccionista Antonio Sagnier per contribuir a enriquir la col·lecció d’art català de postguerra i segona avantguarda, que s’està conformant.

És una peça en bronze característica de l’estil de Curie en plenitud. En la línia de l’abstracció d’Oteiza, Chillida o Barbara Hepworth, l’artista explora el potencial expressiu de l’objecte tridimensional: volum, massa, superfície i buit. Curie li aporta la dimensió simbòlica amb la referència a la maternitat a través d’estructures arquitectòniques que són com cases que protegeixen el seu nucli interior.

Recentment, l’obra de Curie s’ha incorporat a la col·lecció permanent del Centre Pompidou de París, que l’ha inclòs a l’exposició Elles font l’abstraction. També darrerament el MNAC ha ingressat diverses obres seves: una sèrie de tres escultures de ceràmica, a través de la Col·lecció Nacional d’Art Contemporani de la Generalitat, i una sèrie de dibuixos donats per la mateixa creadora. En ambdós casos es tracta de treballs corresponents a la seva primera època, quan vivia a Catalunya i encara signava amb el nom d’Arlette Martí, el cognom del seu primer marit, l’escultor català Marcel Martí (1925-2010).

Francesa d’origen iranià, Parvine Curie va viure, treballar i establir vincles profunds amb Catalunya, on va arribar el 1956. Aquesta part de la seva carrera va quedar soterrada pel fet que va fer les seves primeres exposicions amb el nom d’Arlette Martí, que canviarà posteriorment per Parvine Curie. És la descoberta de l’art romànic el que la va portar a fer un viatge per Catalunya i a instal·lar-se a Barcelona. La influència del romànic de Sant Pere de Rodes és cabdal per a aquesta artista, que va muntar el seu primer estudi a la Vasa de les Punxes i va tenir-ne un segon just davant de l’església de Santa Maria del Mar.

Amics fotògrafs com Xavier Miserachs o Colita la van fotografiar i, a través de les seves imatges, queda constància d’un esperit creatiu particular, amb màscares en ceràmica i materials trobats de caràcter imaginatiu i monstruós.

El 1969 s’instal·la a París i a partir d’aquest moment la seva obra i la seva carrera adquiririen plenitud. Curie ha mantingut un vincle constant amb Catalunya. A partir dels anys seixanta passa els estius a Cadaqués, on l’arquitecte Lanfranco Bombelli li va dissenyar el seu taller. El seu fill, el poeta i artista David Martí (1960-2007), va ser una figura de la bohèmia del poble empordanès.

El 1999 es va presentar una exposició de Curie al Monestir de Pedralbes i a la galeria Maeght. El MNAC ha exposat les seves obres en ocasió de les exposicions Maternasis (2022) i Quina humanitat? (2023).

El Punt Avui la va entrevistar l’estiu del 2023. Podeu llegir-la aquí .



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia