art i literatura
Barceló, Kerouac i Augiéras, units en la mostra “més important” de Les Bernardes
És la primera vegada que es pot veure una exposició del pintor mallorquí a les comarques gironines
La Casa de Cultura Les Bernardes de Salt estrena demà divendres una mostra que uneix Miquel Barceló, Jack Kerouac, François Augiéras, Regine Sahmel i Roger Biosca. Amb el títol La vida és un viatge interminable, és l’exposició “més important” que ha acollit fins ara el centre, segons ha ressaltat el coordinador de Les Bernardes, Robert Fàbregas.
En aquest sentit, Fàbregas també ha afegit que els artistes estan units per la idea del viatge, “però no com a turisme, sinó com a experiència, com la voluntat de voler explorar la vida”. A més, és la primera vegada a les comarques gironines que es podrà veure una exposició del pintor mallorquí, que inclou imatges amb el cineasta Isaki Lacuesta durant el rodatge de Los pasos dobles.
Cinc artistes de viatge
Cinc artistes units per un viatge empíric.A la primera planta està reservada per Jack Kerouac. És també el primer cop que a les comarques gironines es podran veure les seves pintures, gràcies a la cessió gratuïta que n’ha fet el propietari, Arminio Sciolli. A més, també s’exposen la seva màquina d’escriure i algunes de les peces de roba que solia portar.
Per a Sciolli, hi ha dues obres que són les joies de la col·lecció. D’una banda, The Slouch Hat (1960), que “l’havia comprat l’actor Johnny Depp”, però al final no van arribar a un acord. I, d’altra banda, Truman Capote (1959), un retrat que Kerouac va fer “amb ironia” per la seva “enemistat” amb l’escriptor.
La segona planta està reservada per Miquel Barceló i François Augiéras. El mallorquí també ha cedit les seves obres de manera gratuïta, un gest que ha agraït el coordinador de la Casa de Cultura Les Bernades, Robert Fàbregas. Aquesta és la primera vegada que exposa les seves pintures de forma individual a les comarques gironines. “Ens encoratja i ens fa molt contents que Barceló estigui present a l’exposició, i que artistes del seu nivell vulguin exposar aquí”, ha admès el Fàbregas.
Entre les peces més destacades del mallorquí, hi ha obres com Jument qui acouche (1997), o les fotografies i imatges del rodatge Los pasos dobles d’Isaki Lacuesta. “Augiéras i Barceló estan units per Lacuesta: la pel·lícula està basada en les novel·les d’Augiéras, i està interpretada pel mallorquí”, ha recordat Fàbregas.
L’últim viatge, la mort
En una altra sala, la mort pren el protagonisme a través de les fotografies de Regine Sahmel. La fotògrafa va immortalitzar tota una sèrie de nínxols i tombes del cementiri de Montjuïc i, segons Fàbregas representa “l’últim viatge que tots farem: el viatge de la mort”.
Per últim, a la segona planta, es poden contemplar els retrats que Roger Bisoca va fer durant un viatge al Senegal, i que mostren diferents rostres de persones en blanc i negre.
Per poder dur a terme aquesta mostra, el coordinador de Les Bernardes ha subratllat que han hagut de fer una inversió econòmica important en mesures de seguretat. “Per mostrar obres de Barceló, Auigiéras o Kerouac s’han de complir uns requisits, però ara podrem continuar oferint artistes d’aquest nivell gràcies a aquestes millores que s’han fet en l’últim any”, ha ressaltat Fàbregas.
L’exposició La vida és un viatge interminable s’estrena demà i es podrà veure fins al 31 de juliol. L’entrada és gratuïta.