Cultura

Crítica

jazz

Ocasió perduda

En un llo­a­ble intent per afron­tar nous rep­tes, Chano Domínguez s'ha embar­cat en un pro­jecte que suposa un des­a­fi­a­ment a les coor­de­na­des que ell mateix va esta­blir en la unió entre el jazz i el fla­menc. El resul­tat ha estat Piano ibérico, un tre­ball en què adapta al seu llen­guatge com­po­si­ci­ons d'autors clàssics com ara Albéniz, Gra­na­dos, De Falla i Mom­pou –“els pri­mers mes­tres del piano fla­menc”, segons declara–. Edi­tat per Blue Note, ha estat la dis­cogràfica mateixa la que s'ha fet càrrec de la pre­sen­tació en directe de la pro­posta i l'ha inclòs en el cicle Jazz in Blue. Per tot ple­gat, resulta encara més incom­pren­si­ble que siguin els matei­xos impul­sors d'aquesta pro­ducció els res­pon­sa­bles sub­si­di­a­ris de mal­me­tre-la en la seva trans­lació a l'esce­nari. Es fa difícil d'enten­dre que un disc de fac­tura gai­rebé impe­ca­ble, que pot esde­ve­nir una nova pedra de toc en la car­rera d'un músic inquiet com Chano Domínguez, tin­gui una tra­ducció en viu tan des­vir­tu­ada i poc res­pec­tu­osa amb la seva essència ori­gi­nal. Una ampli­fi­cació exces­siva, i fins i tot inne­cessària, va con­ver­tir el piano ibèric en histèric; el quejío de Blas Córdoba, en xis­clet, i les sub­ti­le­ses del Piraña a la per­cussió en cops de bastó. L'opció acústica –i una reco­ma­na­ble con­tenció d'un Chano amb peri­llosa tendència a l'excés– pot­ser hau­ria permès que l'ocasió no fos mala­gua­nyada. La nit la va tan­car l'esti­lisme gui­tarrístic de l'africà Lio­nel Loueke, però la sen­sació de frus­tració encara res­so­nava de manera ampli­fi­cada.

Chano Domínguez / Lionel Loueke
Cicle Jazz in Blue
Artèria (Barcelona), 1 de març


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.