Aires de revolució
El Festival de Peralada estrena una nova producció de l'òpera ‘Andrea Chénier', l'escenografia de la qual s'ha construït íntegrament al municipi empordanès
“Fet a casa.” Aquesta és la particularitat de la nova coproducció que presenta avui el Festival Castell de Peralada amb l'Abao-Olbe de Bilbao. Es tracta de l'òpera d'aires revolucionaris Andrea Chénier, d'Umberto Giordano, un clàssic del repertori que, tanmateix, no es programa amb gaire regularitat.
L'escenografia i els decorats s'han construït, doncs, a la mateixa localitat de Peralada, sota la direcció tècnica de Vicenç Colomer. Tots els elements d'attrezzo i vestuari també han estat fabricats per diversos tallers del país, com ara Damaret (les perruques) i Cornejo (vestuari).
La direcció d'escena, d'Alfonso Romero Mora, promet ser espectacular. Només cal dir que el terra de l'escenari està inclinat. De moment, en els primers assajos encara no s'ha queixat cap intèrpret. “Volia crear la sensació que els personatges estan com en un vaixell que s'està enfonsant”, argüeix Romero. Qualificada de “naturalista” pel director, la posada en escena mostra en el primer acte un saló d'un palau francès ple de miralls. Quan esclata la Revolució Francesa el mateix espai, ara mig derruït i brut, s'acaba convertint en la presó que reclourà els nobles de l'Antic Règim en el segon acte. “Hi apareixen referències a Auschwitz amb piles de perruques i roba dels aristòcrates guillotinats, com li va passar al mateix Chénier.”
En el paper principal de Gérard hi trobem el baríton Carlos Álvarez, un habitual de Peralada (el 2012 va rebre la medalla del festival). “El meu personatge pertany al poble baix i la lectura –en lloc del que passa habitualment– li ha fet molt de mal. Un cop s'ha desencantat de l'acció política, ell mateix n'és víctima.” Segons Romero, “Gérard és l'etern idealista que vol canviar el món, però al final s'adona que cau en els mateixos vicis que intentava corregir”.
Conxita Garcia, assistent de direcció del cor del Gran Teatre del Liceu, va recordar que aquesta òpera serà la darrera que dirigirà José Luis Basso abans de marxar a França per incorporar-se a l'Òpera de París la temporada 2014/15. “Andrea Chénier és una òpera important que es va estrenar al teatre de la Scala de Milà el 1896. La segona vegada que es va representar va ser a Barcelona”, va explicar Garcia. Més anècdotes: resulta que el personatge real, Andrea Chénier, va ser guillotinat un 25 de juliol (del 1794), “just un dia abans que s'estreni l'òpera a Peralada”.
Després de Peralada, la coproducció del festival es programarà en la temporada de l'Òpera de Bilbao, tot i que no hi ha data tancada, tal com va explicar en la roda de premsa de presentació de l'espectacle fa uns dies a Barcelona Cesidio Niño, de l'Abao. Amb tot, va sostenir que ja hi ha diversos teatres de l'Estat i de l'estranger que s'hi han mostrat interessats: “És una producció molt fàcil d'exportar.”
El baix Carlos Álvarez va destacar el fet que es tracta d'una iniciativa privada: “Malgrat la situació de crisi en què ens trobem, Peralada i l'Abao assumeixen una responsabilitat que pocs assumeixen, i això és d'agrair.” Álvarez, que ja va encarnar el rol de Gérard en la darrera producció que es va fer al Liceu la temporada 2007/2008, cantarà al costat de dos cantants que debuten a Peralada: el tenor Marcelo Álvarez, en el paper del poeta Andrea Chénier, i la soprano Csilla Boross, en el de Maddalena di Coigny. “És una soprano spinto amb totes les de la llei, té una veu fantàstica i tenim tota la confiança que funcionarà molt bé”, va dir Oriol Aguilà, director del festival. Boross substituirà Eva-Maria Westbroek, que ha hagut de cancel·lar la seva actuació per motius de salut. “Es pot dir que estem molt satisfets del canvi.”
Pel que fa a la direcció de l'Orquestra del Gran Teatre del Liceu, l'assumirà Marco Armiliato, que ha dirigit en diverses ocasions formacions diferents a Peralada, la darrera l'Orquestra Filharmònica de Praga el 2006 amb Rolando Villazón.