cultura

Crítica

teatre

Despullar un drama de Guimerà i trobar-hi més colors

Aquest clàssic, construït
en l'essència, connecta amb
el segle XXI

Al drama intens del Manelic, que descobreix l'engany de la seva dona, la Marta, la del molí, és molt vistosa l'escena més folklòrica dels pagesos celebrant el casament o rient-se de les banyes que li posarà en Sebastià la mateixa nit de noces. L'aventura de Lluís Homar, amb Pau Miró, com a primer còmplice, és la de desbrossar les emocions i contradiccions dels personatges principals. Despullen tota concessió en la funció amable, aparentment, eliminant la família dels Perdigons (a excepció de la Nuri, que serveix de contrapunt del triangle amorós entre Manelic-Marta-Sebastià) i del poble. Però la interpretació d'Homar és tan senzilla com efectiva. Atrapa el públic quan, sense ni canviar de veu, adopta cada un dels quatre personatges seleccionats. Els fa parlar, els fa patir, els fa estremir-se i odiar. Sense que hi hagi gaire terrabastall, ni crits, ni baralles. El mèrit és que, des de la contenció, el públic entra al codi d'anar endevinant quin personatge encarna Homar per anar avançant la trama, uns plecs que es revelen més profunds i alhora més humans. Homar fa de tots els papers i no en fa cap. Els adopta des de la seva humanitat.

L'actor té uns altres companys de viatge notables. Com ara la cançó de Sílvia Pérez Cruz, que punxa ben endins amb la seva veu, tot i que també opten per donar-li un volum discret. Si aquesta peça no es pot considerar monòleg, sinó simfonia a quatre veus interpretades per un mateix actor, és, molt, a causa de l'aportació silenciosa en l'escenografia, l'espai sonor i la il·luminació. Tres paràmetres que reforcen la nuesa i alhora mostren els relleus de la profunditat dels personatges. En aquest pou, s'hi troben els colors, la frescor, la veritat, la tendresa i les pors dels quatre personatges i, alhora, d'Homar i de tot el públic. És un clàssic fet en essència que connecta amb el segle XXI.

Terra baixa
Adaptació i direcció: Pau Miró
Actor: Lluís Homar
Municipal de Girona, dissabte, 8 de novembre. Temporada Alta. Fa temporada al Teatre Borràs de Barcelona des del 13 de novembre fins a l'11 de gener.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

El Danseu converteix un paller de les Piles en un teatre

BARCELONA
Andreu Martín
Novel·lista i guionista de còmics

“Vaig aprendre a llegir amb la col·lecció ‘La Cua de Palla’”

Barcelona
Luz Casal
Cantant

“El més important per a un artista és la sensació de llibertat”

Barcelona
ARTS EN VIU

Caixafòrum programa una vetllada de circ a Casaramona

BARCELONA
ARQUITECTURA

‘Parlaments d’aigua’, la proposta catalana per a la Biennal d’Arquitectura

BARCELONA
ART

L’artista Refik Anadol estrena una quarta obra exclusiva per a la Casa Batlló

BARCELONA
Cultura

Primeres cinc figures de la imatgeria festiva declarades Bé Cultural d’Interès Nacional

Vilafranca del Penedès
Cinema

El cinema Truffaut renova la seva identitat visual corporativa

Girona
Música

Julieta i Mushkaa col·laboraran juntes en un nou tema

barcelona