Reportatge

història

lola badia

Jaume Roig, un clàssic que riu i que fa riure

Lola Badia, professora de la UB i membre de la Reial Acadèmia de Bones Lletres de Barcelona, analitza l'edició crítica d'‘Espill' que ha fet Antònia Carré

Narra un seguit d'experiències matrimonials catastròfiques
Roig era fill de metge, nét de notari i tenia parents clergues

L'Espill, de Jaume Roig, és una auto­bi­o­gra­fia fictícia de 16.249 ver­sos apa­ri­ats de qua­tre síl·labes, escrita als anys sei­xanta del segle XV per un metge valencià ben docu­men­tat. El vers curt, la freqüència de les rimes i la sin­taxi sin­co­pada res­po­nen a unes tries for­mals inten­ci­o­na­des de l'autor, que posseïa una vasta cul­tura teològica, científica i clàssica i que mos­tra una ambició literària de les més exi­gents. Roig esmola tots els recur­sos here­tats de l'antic gènere de la sàtira i els con­cen­tra obs­ti­na­da­ment en una vitu­pe­ració de les dones d'ines­go­ta­bles efec­tes còmics. En la ficció l'adver­sari furi­bund del gènere femení escriu quan té cent anys i no fila del tot fi: la seva feblesa senil és un fil­tre que posa en crisi sub­til­ment el debat lite­rari a favor i en con­tra de la dona i con­vida a múlti­ples lec­tu­res de l'Espill, esti­mu­lants i polièdri­ques, com escau a una obra de cre­ació con­ce­buda des la pers­pec­tiva de la sàtira.

Així comença el capítol 19 dedi­cat a l'Espill de Jaume Roig, al ter­cer volum de la Història de la Lite­ra­tura Cata­lana, en procés d'edició, que publica Enci­clopèdia Cata­lana en coe­dició amb l'Edi­to­rial Bar­cino i l'Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona. La segu­re­tat de les afir­ma­ci­ons del dis­curs acadèmic sobre una de les obres més sin­gu­lars de les lle­tres cata­la­nes de tots els temps des­cansa sobre mol­tes hores de recerca paci­ent i de con­trol de tes­ti­mo­nis i docu­ments. És una feina callada que reque­reix pre­pa­ració i, sobre­tot, vocació: la que té Antònia Carré, que ha dedi­cat mitja vida a enten­dre i a fer enten­dre gene­ro­sa­ment als altres l'espe­rit i la lle­tra de la genial cre­ació del metge valencià. L'edició crítica de l'Espill que ha apa­re­gut enguany a la sèrie Els Nos­tres Clàssics, en efecte, va pre­ce­dida per un Espill, edi­tat, traduït i comen­tat punt per punt per Antònia Carré, que Qua­derns Crema va publi­car el 2006. Totes dues edi­ci­ons arren­quen d'una tesina i d'una tesi, de les quals més val no recor­dar la data; és molt més esti­mu­lant com­pro­var que la tena­ci­tat pot arri­bar a por­tar a con­clusió pro­jec­tes que sem­bla­ven del tot fan­ta­si­o­sos.

L'edició crítica de l'Espill garan­teix la lec­tura de totes i cada una de les parau­les que com­po­nen els 16.249 ver­sos de l'obra a par­tir del manus­crit únic que l'ha con­ser­vada, aca­rat a les edi­ci­ons del segle XVI. La gra­fia en què s'ofe­reix el text és l'ori­gi­nal i els diver­sos acci­dents de la còpia que­den regis­trats en notes a peu de plana. Una edició crítica no està pen­sada per a la lec­tura pla­ent, sinó per al con­trol estricte de la tra­dició del text, i per això pot resul­tar fins pedant i antipàtica quan, apli­cant cri­te­ris de rigor, afe­geix dos ver­sos que havien estat dei­xats de banda per error: és el cas dels 1655-1656, que alte­ren la seqüència de l'ante­rior edició, la del 2006, la que va acom­pa­nyada de tra­ducció i comen­ta­ris còmoda­ment expli­ca­tius de les difi­cul­tats inter­pre­ta­ti­ves del text.

Però una edició crítica també demana anar com­pen­di­ada amb una col·lecció exhaus­tiva dels mate­ri­als eru­dits que envol­ten el text. Per això Antònia Carré ha produït una intro­ducció de més de cent pàgines on ordena i com­pleta tota la docu­men­tació bibli­ogràfica cone­guda sobre Jaume Roig i la seva família. L'autor de l'Espill degué néixer a València cap a començaments del segle XV i sabem del cert que morí el dia 1 d'abril del 1478. Era fill de metge, nét de notari i estava empa­ren­tat amb cler­gues que ocu­pa­ven càrrecs impor­tants (vegeu l'arbre genealògic dels Roig a la pàgina 118); tot i que el patri­moni fami­liar era con­si­de­ra­ble, els docu­ments que ha reu­nit Antònia Carré mos­tren que l'autor de l'Espill va tenir pro­ble­mes econòmics gene­ra­dors de con­flic­tes seri­o­sos. Pel que fa a la seva car­rera pro­fes­si­o­nal, sabem que va tenir cura de la salut de la reina Maria de Cas­te­lla, que va ser exa­mi­na­dor de met­ges i de la ciu­tat de València i que va estar rela­ci­o­nat amb diver­sos hos­pi­tals i con­vents mas­cu­lins i feme­nins d'aquesta ciu­tat. També sabem que Jaume Roig es va casar amb Isa­bel Pelli­cer –l'única dona que mereix elo­gis a l'Espill al cos­tat de la Verge Maria–, que li va donar set fills i que va morir durant una epidèmia de pesta el 1459.

Totes aques­tes dades no són només xafar­de­ria històrica: ser­vei­xen per demos­trar que l'auto­bi­o­gra­fia del pro­ta­go­nista de l'Espill, que parla en pri­mera per­sona i que es con­fon amb l'autor, és com­ple­ta­ment falsa, perquè el Jaume Roig de la ficció repre­senta que té cent anys el 1460 i que, nas­cut d'una família humil, s'ha fet ric llui­tant a França durant la guerra dels Cent Anys. També s'atri­bu­eix un seguit d'experiències matri­mo­ni­als catastròfiques, pen­sa­des per fer riure esti­rant el fil dels llocs comuns que pre­sen­ten el cantó fosc de la natura de la dona.

Tots els tes­ti­mo­nis del text

La intro­ducció d'Antònia Carré també conté un estudi deta­llat de tots els tes­ti­mo­nis del text de l'Espill, començant pel manus­crit que es con­serva a la Bibli­o­teca Vati­cana (Vat. lat. 4806) i que el lec­tor pot veure a les repro­duc­ci­ons facsímil de les pàgines 113 i 114. Per tota la resta haurà de fer con­fiança a l'edi­tora, que l'ha com­pa­rat amb tots els exem­plars exis­tents de les edi­ci­ons que se'n van fer al segle XVI i l'ha estu­diat en tots els seus detalls per arri­bar a la con­clusió que no és autògraf, però sí pro­per als temps de la redacció. L'apli­cació dels cri­te­ris de la crítica tex­tual per­met d'esta­blir la història de la trans­missió del text i de depu­rar-lo d'errors (vegeu les pàgines 72 a 83).

La inno­vació més des­ta­ca­ble de les edi­ci­ons és l'afe­git de cent qua­tre ver­sos dedi­cats a la imma­cu­lada con­cepció que, òbvi­a­ment, no s'han inclòs en l'edició crítica, sinó que es con­sig­nen en un apèndix a les pàgines 349-350. Els apèndixs també inclo­uen docu­ments diver­sos, una bibli­o­gra­fia extensa, un glos­sari i un índex de noms.

Les pàgines des­ti­na­des a des­criure els recur­sos lite­ra­ris de l'Espill no són gai­res. Carré explica la noció de comèdia tal com s'ente­nia al segle XV, que és com l'empra Roig quan parla de “noves rima­des come­di­a­des”: un relat pro­ta­go­nit­zat per per­so­nat­ges d'extracció baixa que pro­du­eix hila­ri­tat.

També explica l'abast de la sàtira com a gènere lite­rari pen­sat per denun­ciar els defec­tes del com­por­ta­ment humà i per­fila els con­torns de la misogínia i de la misogàmia medi­e­vals, amb les seves arrels teològiques i mèdiques. Jaume Roig s'enfronta al repte de bas­tir una obra que torna a pro­po­sar els temes més vells i tran­si­tats de l'antic odi con­tra la dona: l'Eva que pacta amb el dia­ble per amar­gar per sem­pre més la vida del com­po­nent mas­culí de la huma­ni­tat. L'èxit de l'empresa és en la seva enorme capa­ci­tat de cre­ació lingüística sot­mesa a la dic­ta­dura bru­tal dels apa­ri­ats de qua­tre síl·labes. Però això és pre­ci­sa­ment el que no pot expli­car una edició crítica. Cal ara que el lec­tor s'endinsi en el com­plex món que la feina filològica li ha exhu­mat, orde­nat i inter­pre­tat. I Antònia Carré ja té pre­pa­rada la crossa per a qui se senti flui­xe­jar en l'empresa: pot recórrer a la tra­ducció i els comen­ta­ris de l'edició divul­ga­tiva de Qua­derns Crema.

Espill
Jaume Roig
Edició crítica: Antònia Carré Editorial: Barcino, Enciclopèdia Catalana i l'Ajuntament de Barcelona Pàgines: 418 Preu: 30 euros


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia