art
Desarticulen una banda que havia robat obres de Dalí
La Fundació del pintor ha autentificat dos carbonets de 1922 que tenien els detinguts
Els Mossos han desmantellat també un taller de litografies falses del mateix Dalí i de Picasso a Badalona
Els Mossos d’Esquadra han desarticulat un grup criminal, liderat per tres germans, especialitzat a robar obres d’art, entre les quals dues peces originals de Salvador Dalí valorades en 300.000 euros. Es tracta de dos carbonets de 1922 que l’artista hauria fet per encàrrec de l’escriptor Pere Coromines per il·lustrar el llibre Les Gràcies de l’Empordà i que s’han pogut autentificar gràcies a la col·laboració de la Fundació Gala Salvador Dalí. A més, la Unitat Central de Patrimoni Històric dels Mossos també ha desmantellat un taller de falsificacions de litografies d’artistes com el mateix Dalí i Picasso situat a Badalona i que hauria distribuït material fraudulent en almenys dotze països com ara Austràlia, Bèlgica, Canadà, Suïssa, Xile o Xina. Es tracta d’un dels punts de distribució d’obres gràfiques falses amb més activitat a tot l’Estat, i operava a través d’un portal web especialitzat, Litografies.net, que ja està tancat.
Totes dues investigacions han estat desenvolupades per agents de la Unitat Central de Patrimoni Històric els Mossos i, segons ha explicat el sergent José Luis González, en el cas de l’operació Gresca la investigació va començar el gener del 2022, arran del robatori de dues obres de Salvador Dalí en un pis del districte de Sarrià-Sant Gervasi de Barcelona. Els investigadors van determinar que es tractava d’un grup criminal liderat per tres germans amb antecedents que haurien comès almenys set robatoris en domicilis de zones d’alt poder adquisitiu de Barcelona, Sant Cugat del Vallès, Rubí i Premià de Mar mitjançant el mètode de la palanca o el bec de lloro. “Els seus robatoris estaven orientats a buscar obres d’art”, ha assenyalat el sergent, que ha afegit que actuaven de forma molt coordinada i fent servir marcadors i rutines de vigilància per assegurar-se que no hi hagués ningú als domicilis on entraven.
El sots inspector de la Unitat Central de Patrimoni Històric de la Divisió d’Investigació Criminal dels Mossos, Jonatan Herrera, ha recordat que els robatoris en què els lladres s’emporten obres d’art són molt poc habituals: “Només representen el 0,5% del total de robatoris amb força a domicilis”, ha assegurat. L’objectiu principal de la unitat sempre és “recuperar les obres”, ha dit González, motiu pel qual, un cop identificats els lladres, es va posar en marxa un dispositiu de seguiment i vigilància que va durar dos mesos. El sergent ha relatat que el mes de maig van rebre una trucada “inquietant” per part d’una persona que inicialment es va presentar com a col·laboradora però que finalment va acabar sent detinguda per la seva implicació en els fets. Aquesta persona havia alertat la policia que s’estaven intentant vendre unes obres d’art rellevants a través del mercat il·legal. La investigació va conduir primer cap a un ciutadà portuguès interessat en les obres, i després, cap un grup d’empresaris xinesos establerts a Catalunya. Aquell mateix mes es van fer diversos registres en immobles de Granollers, les Franqueses del Vallès i Berga, les localitats on residien els detinguts, i van ser arrestades dues persones més que feien tasques de receptació. Com a resultat d’aquests escorcolls, els Mossos van recuperar cinc obres gràfiques atribuïdes a Joan Miró però que no s’han autentificat perquè no existeix cap denúncia de la seva desaparició; 55 rellotges, alguns d’alta gamma; diverses col·leccions de monedes i bitllets de diferents països i èpoques, i plomes, bolígrafs i objectes de valor. A més, també es van intervenir quatre armes de foc llargues. Els tres germans detinguts van ingressar en presó preventiva per ordre del jutge, i actualment es troben en llibertat amb mesures cautelars, mentre que els dos receptadors van quedar en llibertat amb càrrecs.
Els carbonets de Dalí van ser localitzats, en bon estat i amb els marcs originals, en un traster de la Regió Metropolitana Nord. Montse Aguer, directora dels Museus Dalí, ha explicat que la Comissió d’Autentificació i Catalogació de la Fundació Gala- Salvador Dalí va encarregar-se d’analitzar aquestes dues obres de manera minuciosa, “amb tècniques microscòpiques”, i després de quatre mesos d’estudi van confirmar que eren originals “de la primera època de Dalí, en què es mostra més naïf i menys abstracte i que es vinculen amb el noucentisme”.