Cinema

Crítica

Una font inesgotable d’entreteniment

Els directors han volgut fer una pel·lícula més a prop d’‘El guepard’ que de ‘Batman

Amb l’impuls fona­men­tal de la Pathé, pro­duint i dis­tri­buint, la indus­tria cine­ma­togràfica fran­cesa sem­bla voler demos­trar la seva potència mains­tream repre­nent la tra­dició de les pel·lícules d’aven­tu­res fent-ho, a més, amb un gran pres­su­post. D’aquí, què millor que reme­tre a les novel·les fulle­to­nes­ques d’Ale­xan­dre Dumas (pare), un geni de l’entre­te­ni­ment molt abans que la pri­o­ri­tat sem­bli ser la d’entre­te­nir-nos per sobre de tot? És així que després de les dues pro­duc­ci­ons recents rela­ti­ves a Els tres mos­que­ters, D’Artag­nan i Milady, arriba una nova adap­tació d’El comte de Mon­te­cristo, pos­si­ble ins­pi­ració de tan­tes històries poste­ri­ors sobre un ven­ja­dor amb causa i d’alguna manera emmas­ca­rat.

Pre­sen­tada fora de con­curs al dar­rer fes­ti­val de Canes, la pel·lícula diri­gida per Matt­hieu Dela­porte i Ale­xan­dre de la Pate­llière (guio­nis­tes, per cert, de D’Artag­nan) pre­senta, doncs, nova­ment l’aven­tura del mari­ner mer­cant mar­sellès Edmond Dantès, que, víctima d’un com­plot que el vin­cula amb el bona­par­tisme en temps de la Res­tau­ració borbònica, és con­dem­nat i empre­so­nat al cas­tell d’If; pas­sats catorze anys, esca­pant-se, retorna per ven­jar-se dels seus dela­tors havent adqui­rit una for­tuna en tro­bar, seguint les ins­truc­ci­ons d’un seu com­pany a la presó, un tre­sor ama­gat a l’illa ita­li­ana de Mon­te­cristo. Donat per mort, assu­mint diver­ses iden­ti­tats pel camí, arriba a París com l’enigmàtic comte de Mon­te­cristo, que, men­tre va exe­cu­tant una ven­jança con­tra els seus tres traïdors que havien tri­om­fat soci­al­ment, viu com un fan­tasma en un palau patint el dol per un amor irre­cu­pe­ra­ble: aquell que, abans de ser traït, va viure amb Mercè (d’ori­gen català, tot i que se l’ano­meni Mer­ce­des) Her­rera, casada amb un dels ene­mics de l’heroi amar­gat.

A la història, també inter­ve­nen prin­ce­ses des­tro­na­des, fills il·legítims i tota mena de cap­te­ni­ments cob­di­ci­o­sos i mise­ra­bles que duen al crim i a l’infor­tuni.

Amb aquests mate­ri­als, els direc­tors Dela­porte i de la Pate­llière han decla­rat que han vol­gut fer una pel·lícula més a prop d’El gue­pard que de Bat­man. El cas és que son tan lluny de la manera per­so­nal amb què Tim Bur­ton va adap­tar el cèlebre còmic com del bagatge cul­tu­ral, la inten­ci­o­na­li­tat política i la volun­tat estètica amb què Vis­conti, a par­tir de la novel·la de Lam­pe­dusa, va recrear una època en la seva com­ple­xi­tat. Sense gaire finesa literària, Dumas, en tot cas, és un escrip­tor amb una habi­li­tat nar­ra­tiva que enganxa amb tota mena de peripècies que com­bi­nen l’acció amb el dra­ma­tisme fulle­to­nesc desen­fre­nat. No és un dels novel·lis­tes que van pas­sar un mirall per les diver­ses capes d’una soci­e­tat i en els quals, com en el cas de Stend­hal i sense que en tin­gues­sin la culpa, va pouar aque­lla certa tendència del cinema francès dels anys qua­ranta i cin­quanta que els ales­ho­res crítics de Cahi­ers van asso­ciar a una qua­lité pol­se­gosa. I, bé, pot­ser no s’hi veu la pols, però alguna cosa té de qua­li­tat encar­to­nada, amb l’apli­cació d’una fórmula, aquesta nova versió d’El comte de Mon­te­cristo, on, començant per Pierre Niney com a intèrpret de Dantès, s’hi fan pre­sents alguns dels actors i actrius de moda (i gua­pos) del cinema francès actual. També és una mica gran­di­loqüent, emfàtica, sense una rea­lit­zació gaire ins­pi­rada, però això no vol dir que, amb tot, la nar­ració de Dumas segueixi sent una font d’entre­te­ni­ment.

El code de Montescristo
Directora: Matthieu Delaporte, Alexandre de La Patellière Intèrprets: Pierre Niney
França


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia