DANSA
Paloma Muñoz: “La dansa és sonora”
La coreògrafa estrena demà ‘La Quijá‘ una coproducció en què incorpora el so i la paraula com a element per al moviment
La producció del Mercat de les Flors, amb 10 ballarins a escena, preveu dos anys de gira per ampliar al màxim la seva projecció
Paloma Muñoz entén la dansa com una extensió del cos, i per tant de la dansa. Per això, en els seus treballs s’incorporen les respiracions i la paraula com a complement al moviment. Ara, després de fer un taller sonor amb El niño de Elche (amb qui es van conèixer casualment en un concert de C. Tangana), incorporaran les ressonàncies que es produeixen a la boca com un afegit al moviment en què 10 ballarins traslladen oníricament el paisatge de la seva Extremadura natal. Aquest estol de veus conformaran una mena de cor que balla. La quijá s’estrena demà al vespre i es podrà veure fins dilluns (amb una sessió matinal relaxada). És el primer títol de la temporada del Mercat de les Flors i forma part del cicle #Cél·lula amb què l’equipament, amb el suport del II Pla d’Impuls de la dansa, pot produir un espectacle de gran format.
Muñoz diu que, quan passeja amb el pare pels camps de la seva Extremadura natal sovint es troben cranis amb l’os de la mandíbula separat. El maxil·lar inferior es desarma i es pot confondre dels tipus d’animal o del temps fa que ronda desmanegat pel camp. Ara, en aquest passeig pel camp es traspassa la duresa i, fins i tot l’olor. En aquest sentit, els versos del seu conciutadà Juan Carlos Panduro, Romero recien cortao, han estat molt inspiradors. Muñoz, que ha optat per no entrar a l’escena per poder equilibrats els ritmes des de fora, admet que en el seu espai sonor també hi ha el silenci, que dur implícit un cert suspens.
La directora del Mercat, Àngels Margarit, va dissenyar el programa #Cèl·lula per aconseguir produir un espectacle ambiciós des d’aquesta Casa de la dansa. Són oportunitats perquè creadors contemporanis puguin fer un salt en el cos de ball. N’han participat anteriorment Albert Quesada, Pere Faura, Guy Nader/ Maria Campos i Núria Guiu. El treball de Paloma Muñoz compta amb tres funcions contractades per al 2025 i la intenció és que se sumin altres grans equipaments de Catalunya, així com festivals que, per ara, han mostrat interès (és el cas de Dansa València i Madrid en danza, tot i que encara no s’ha formalitzat). Per a Margarit, disposar d’aquestes plataformes facilita la projecció internacional d’uns artistes que ja han assolit un grau de maduresa per afrontar un repte de gran format. De fet, Muñoz (que ha ballat a IT Dansa, Metros de Ramon oller, Thomas Noone Dance i Norrdans a Suècia fins a crear la seva companyia, Sibèria, el 2018) ha estat coreògrafa convidada de companyies internacionals. Ara celebra aquesta oportunitat al Mercat perquè ha comptat amb ballarins amb els quals ha anat treballant de fa temps i planteja una peça de llarga durada (les altres no superen els 40 minuts) i amb una “profunditat” molt més fèrtil.