Arquitectura

Núria Poch i Galdric Santana

Comissaris de l’Any Gaudí 2026

“L’any 2026 es produirà a Barcelona la tempesta perfecta”

Coincidirà l’Any Gaudí, en el centenari de la mort de l’arquitecte, i el fet que Barcelona serà Capital Mundial de l’Arquitectura

Tots dos comissaris destaquen que, “paradoxalment”, “encara hi ha molta distorsió” sobre el que es coneix de Gaudí

Fal­ten encara molts mesos, però el món que roda a l’entorn d’Antoni Gaudí i de l’arqui­tec­tura ja s’està pre­pa­rant per a “la tem­pesta per­fecta” que les pre­vi­si­ons apun­ten per a l’any 2026: la com­me­mo­ració del cen­te­nari de la mort de Gaudí i la coin­cidència amb el fet que Bar­ce­lona serà la Capi­tal Mun­dial de l’Arqui­tec­tura i aco­llirà el Congrés de la Unió Inter­na­ci­o­nal d’Arqui­tec­tes. I encara més: a finals del 2025 hau­ria d’estar enlles­tida la torre de Jesu­crist de la Sagrada Família, que també s’inau­gu­rarà el 26. Per tot això, Gal­dric San­tana i Núria Poch, comis­sa­ris de l’Any Gaudí, ja tre­ba­llen pel que serà un any que ha de ser­vir per difon­dre el geni i la seva obra “des de la seri­e­tat objec­tiva”, perquè “encara hi ha molta dis­torsió del que es coneix sobre Gaudí”, segons San­tana. Els comis­sa­ris estan bas­tint una cele­bració que par­tirà del con­text “acadèmic i científic”, de manera que tot allò que es difon­gui “tin­gui la veri­fi­cació i, d’aquesta manera, es pugui enten­dre amb seri­e­tat què sig­ni­fica aquest artista”, imdica San­tana, que afe­geix que les dis­tor­si­ons sobre l’arqui­tecte es deuen al fet que “no s’han fet gaire recerca científica sobre els seus ele­ments bàsics. Tot està basat –algu­nes vega­des posi­ti­va­ment, però d’altres no–, en les pri­me­res publi­ca­ci­ons. I com que tot­hom va copi­ant i re-copi­ant, acaba sem­blant el joc del telèfon, en què al final la infor­mació que arriba no té res a veure ni tan sols amb la de la font ori­gi­nal. S’han fet mol­tes males inter­pre­ta­ci­ons, i això fa que no s’acabi ente­nent el que real­ment és aquest artista”.

Per Núria Poch, la intenció és “fer una lec­tura des del nos­tre temps, amb els nos­tres ulls d’ara i amb les noves tec­no­lo­gies”, de Gaudí. “L’arqui­tec­tura con­tem­porània ha de redes­co­brir Gaudí, per exem­ple, en temes de sos­te­ni­bi­li­tat, de canvi climàtic..., perquè, per exem­ple, ja feia la reco­llida de l’aigua o la ven­ti­lació en els edi­fi­cis”, indica Poch. “Para­do­xal­ment i sor­pre­nent­ment, que­den mol­tes coses per des­co­brir; per això el que es pretén amb aquest Any és fer difusió dels nous des­co­bri­ments i de les noves relec­tu­res”, afe­geix San­tana.

Una expo­sició i un congrés

A banda dels actes ins­ti­tu­ci­o­nals d’inau­gu­ració i de clo­enda, les dues acti­vi­tats prin­ci­pals de l’Any Gaudí 2026 seran una expo­sició, “que farà aquesta nova lec­tura” del geni, i un congrés científic, que divul­garà i pro­mourà els tre­balls de recerca. Expo­sició i congrés dona­ran “un punt de vista trans­ver­sal” de l’obra de Gaudí: “Volem anar una mica més enllà, perquè té la sin­gu­la­ri­tat que és un per­so­natge que el que ha fet en la seva obra és apli­car la ciència i la tec­no­lo­gia a les arts. No es pot trac­tar només des d’una única dis­ci­plina com pot ser l’arqui­tec­tura”, asse­nyala San­tana. “Més que un arqui­tecte, és una mena d’artista glo­bal”, hi afe­geix Poch.

El pro­grama d’acti­vi­tats no està tan­cat, i per això encara no volen avançar els detalls, però ja avan­cen que hi haurà pro­pos­tes de cadas­cuna de les enti­tats i ins­ti­tu­ci­ons que se sumen a la com­me­mo­ració al cos­tat del Con­sell Gaudí, que és qui impulsa i marca el full de ruta de l’Any Gaudí. Aquest con­sell, creat fa deu anys com un òrgan con­sul­tiu de la Gene­ra­li­tat, està for­mat pels ges­tors dels edi­fi­cis de Gaudí, tant públics com pri­vats. Núria Poch des­taca la importància d’aquest ens que fins ara ha anat “tre­ba­llant a porta tan­cada”: “Ens hem anat conei­xent, i ara hi ha una relació que ens fa únics en la gestió del lle­gat d’un per­so­natge impor­tant com és Gaudí. Crec que no hi ha cap altre arqui­tecte o cap altre artista en què tots els seus ges­tors tre­ba­llin ple­gats”, asse­gura Poch, que l’any 2013, amb motiu del 130è ani­ver­sari de la cons­trucció de la Nau Gaudí, va impul­sar amb l’Ajun­ta­ment de la ciu­tat la Decla­ració de Mataró, el pri­mer mani­fest en defensa de la con­ser­vació, el man­te­ni­ment i la difusió del lle­gat del mes­tre, a par­tir del qual es va crear, l’any següent, el Con­sell Gaudí. Aquesta unió de tots els ges­tors situa el Con­sell com l’òrgan ofi­cial del lle­gat de l’arqui­tecte i per­met que el 2026 es pugui donar una visió més glo­bal, “a par­tir d’un argu­men­tari nou que, per comp­tes de pre­sen­tar els edi­fi­cis un per un, els pre­senti tots amb uns argu­ments trans­ver­sals, amb punts que unei­xen els dife­rents aspec­tes de l’arqui­tec­tura de Gaudí, per tal de poder enten­dre millor la tra­jectòria del mateix Gaudí”, indica la comissària.

Només la Sagrada Família va rebre l’any pas­sat 4,7 mili­ons de visi­tants, un 85% dels quals pro­ce­dien d’arreu del món. Les obres de Gaudí són un pol d’atracció per al turisme com poques altres, i Bar­ce­lona segu­ra­ment no s’enten­dria sense Gaudí. Però avui dia la seva obra queda ente­lada pel turisme mas­siu. Aquí entra en joc una balança de pros i con­tres i, per allu­nyar la per­cepció dels seus edi­fi­cis com a mer objecte turístic, els comis­sa­ris volen, “sobre­tot, apro­par Gaudí a la ciu­ta­da­nia”: “Perquè és un per­so­natge envol­tat de turisme i de tota una para­fernàlia que de vega­des no et per­met veure bé la seva obra; per això una de les nos­tres inten­ci­ons és tor­nar a apro­par a la ciu­ta­da­nia aquest lle­gat”, des­taca Núria Poch. Per ella, les acti­vi­tats que es des­ple­ga­ran el 2026 han de ser­vir “perquè se’l torni a mirar per la seva obra i no tant per altres temes, de vega­des fins i tot pels pro­ble­mes que genera”. Gal­dric San­tana rei­tera: “Un dels objec­tius de l’Any és aquest apro­pa­ment a la gent local, per tal que l’enten­guin d’una altra manera i que siguin cons­ci­ents del patri­moni que tenen i per què té el valor que té.”

Des de la Càtedra Gaudí, en repre­sen­tació del Con­sell, s’ha pre­sen­tat la sol·lici­tud al Minis­teri de Cul­tura per decla­rar la com­me­mo­ració del 2026, a escala esta­tal, com esde­ve­ni­ment d’excep­ci­o­nal interès públic, fet que faci­li­ta­ria la par­ti­ci­pació dels edi­fi­cis que són de fora de Cata­lu­nya.

Els comis­sa­ris també tre­ba­llen coor­di­na­da­ment amb la Fun­dació Mies van der Rohe, que és l’ofi­cina tècnica de Bar­ce­lona 2026 Capi­tal Mun­dial de l’Arqui­tec­tura. Entre febrer i desem­bre d’aquell any, la ciu­tat es con­ver­tirà en l’epi­cen­tre mun­dial de l’arqui­tec­tura.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia