Cinema

Mirador

Amb Barbie, tothom hi guanya

El debat és molt antic. Aca­bada la revo­lució, els teòrics del comu­nisme dis­cu­tien com fer un cinema revo­lu­ci­o­nari que arribés al públic. Ser­gei M. Ein­sens­tein creia que s’havia de tren­car amb els pro­ces­sos d’iden­ti­fi­cació que havia creat Hollywood, men­tre que Vso­vo­lod Pou­dovkin volia seguir els postu­lats del cinema ame­ricà. Seria molt ago­sa­rat afir­mar que Bar­bie de Greta Gerwig és una pel·lícula revo­lu­cionària.

Bar­bie és, en pri­mer lloc, un block­bus­ter esti­uenc apa­dri­nat per l’empresa mul­ti­na­ci­o­nal de jogui­nes Mat­tel, basat en una nina cre­ada l’any 1959 per Ruth Hand­ler. Bar­bie és, però, també una pel·lícula de tesi molt i molt dis­cur­siva que aposta per fixar de manera molt clara algu­nes de les idees clau de l’ano­me­nada quarta onada femi­nista.

Per enten­dre-ho hem de fer un breu recor­re­gut sintètic i par­cial per les ona­des que des del temps de les sufra­gis­tes han mar­cat la lluita femi­nista. En la pri­mera, la lluita estava cen­trada en els drets polítics de les dones. En la segona onada es va inci­dir sobre­tot en la lluita pels drets sexu­als i de repro­ducció. La ter­cera es va situar als anys vui­tanta i es va cen­trar en com el fet de ser dona implica una lluita per la diver­si­tat de classe i ètnia. Final­ment, la quarta onada s’ha pro­po­sat recu­pe­rar la dona com a sub­jecte polític, forçar l’agenda de la pari­tat en tots els àmbits i sobre­tot denun­ciar la con­fi­gu­ració del patri­ar­cat, com a sis­tema de poder on s’exer­ceix la violència con­tra les dones, tant la violència física, com l’econòmica i labo­ral.

Com es pot donar forma a aques­tes idees en una pel·lícula comer­cial basada en una nina este­re­o­ti­pada que ha pro­mo­gut l’anorèxia i el culte des­me­su­rat al cos?

Greta Gerwig ens pre­senta amb intel·ligència un resum de les tesis del femi­nisme actual sota uns codis nar­ra­tius molt sim­ples i esquemàtics, embol­ca­llats d’una estètica rosa que pro­mou i ven l’estètica lle­pada de la marca Bar­bie. Les idees que pre­senta Bar­bie són sim­ples, clares i efi­ci­ents. La pel·lícula par­teix del fet que Bar­bie va tren­car amb la idea que per for­mar les nenes a ser dones havien de jugar a ser mares. A par­tir d’aquí ens pre­senta Bar­bi­e­land com un matri­ar­cat cons­truït a par­tir de l’este­re­o­tip. Les dones empo­de­ra­des no tenen per­so­na­li­tat, ni iden­ti­tat i els homes (Ken) no són més que tite­lles. La visita al món real ser­veix per mos­trar com el patri­ar­cat exer­ceix el poder a par­tir de múlti­ples tipus de violència con­tra les dones. Els homes de Bar­bi­e­land volen crear el seu patri­ar­cat i fra­cas­sen. A par­tir d’aquell moment les bar­bies fan la seva revolta que depèn de tro­bar camins que per­me­tin tro­bar una iden­ti­tat sin­gu­la­rit­zada, que puguin fer valer la diferència i des­truir els este­re­o­tips de gènere. Gerwig ens recorda que cal des­truir el patri­ar­cat per crear un món on la dona sigui res­pec­tada per com és i pel que és.

El dis­curs és clar però té man­can­ces. El món que des­criu és un món sense sexu­a­li­tats diver­gents i aquesta man­cança posa en con­tra­dicció el dis­curs sobre la cons­trucció d’iden­ti­tats sin­gu­lars. Amb tot, Bar­bie és una obra intel·ligent, ja que fa didac­tisme femi­nista par­tir de les eines de la indústria. En cap moment, les idees de la quarta onada femi­nista havien tin­gut una pla­ta­forma mediàtica a la seva dis­po­sició, que tingués tant de ressò i impacte en un públic ado­les­cent que ha de pren­dre consciència del pro­blema.

Greta Gerwig, com a autora, és cons­ci­ent que al món del negoci allò que interessa no és més que fer diners. A Mat­tel no li importa que els seus direc­tius apa­re­guin a la pel·lícula com uns éssers amb poc cer­vell que tot el dia van a la recerca del negoci fàcil, ni tam­poc els molesta que la cre­a­dora de Bar­bie sigui vista com la dipo­sitària d’una savi­esa antiga. El món del negoci és capaç de riure’s d’ell mateix si al final surt a la llum el millor i més ren­di­ble espot que s’ha fet sobre la marca. Al final, amb Bar­bie tot­hom hi gua­nya.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia