cultura

Crítica

Imma Merino

Amb un peu fora de camí

Com apunta el títol d'aquesta opera prima de l'argentí Martín Shanly, Juana té dotze anys, una edat en què se suposa que la infan­tesa deixa pas a l'ado­lescència. Una edat en la incer­tesa. Juana estu­dia en un col·legi anglès, que vol ser un cen­tre dis­tin­tiu en la for­mació dels nens i nenes de clas­ses benes­tants de Bue­nos Aires, i s'hi sent estra­nya. Pot­ser, però, es podria sen­tir estra­nya en qual­se­vol altre col·legi. De fet, no sabem si se sent estra­nya. Com no aca­bem de saber què li passa a Juana, que té unes notes pèssi­mes i sem­bla absent a les clas­ses, que no s'ha après ni una línia del text d'un musi­cal que es repre­sen­tarà al cen­tre, que no acon­se­gueix fer amics i sobre­tot cap­tar l'interès d'una nena nova al col·legi per la qual pot­ser sent un afecte o una curi­o­si­tat espe­cial, que està sola, com es mos­tra sovint en els enqua­dra­ments.

Aquest no aca­bar de saber què li passa a la pro­ta­go­nista de Juana a los 12 (inter­pre­tada per Rosa­rio Shanly, ger­mana petita del direc­tor) no és una man­cança del film, sinó un seu mèrit i, en tot cas, és la seva intenció en uns temps en què tots els com­por­ta­ments es tipi­fi­quen i qual­se­vol des­vi­ació de la norma és reduïda a una pato­lo­gia. Juana té un peu fora de camí, però Martín Shanly no pretén donar-ne una expli­cació o atra­par el per­so­natge en una cate­go­ria. Prou que hi estan dis­po­sats els met­ges i els psicòlegs que l'ate­nen, a instàncies d'una mare que, men­tre que el pare és una figura absent, delega en mes­tres de suport i espe­ci­a­lis­tes. No li fa prou cas aquesta mare que, quan la filla li diu que no dorm perquè el cap li dóna vol­tes, li retreu que no la deixa ester­nu­dar? Pot­ser sí. Però Shanly no subrat­lla res, no fa evi­dent res. Hi és tot implícit, com el fet que un col·legi d'elit és una màquina d'excloure. També són dis­crets els ges­tos de la rebel·lió, com ara quan Juana tre­pitja la gespa d'un jardí.

El cas és que Juana sem­bla que no comprèn el món i que aquest, indi­fe­rent, no la comprèn. En la seva vol­guda dis­creció, en la tona­li­tat menor en la qual dis­corre sense estridències, el film adqui­reix ell mateix una estra­nyesa, alguna cosa inqui­e­tant, un cert mis­teri. Què sug­ge­rei­xen els som­nis de Juana, que es visu­a­lit­zen amb un for­mat més extens que el qua­drat que, opri­mint el per­so­natge, domina en el film? Hi ha una esca­pada al mar, com la que sal­vant totes les distàncies fa Antoine Doi­nel al final de Les 400 coups, fins arri­bar a un pre­ci­pici al qual s'aboca la fràgil Juana.

Juana a los 12
Direcció: Martín Shanly Intèrprets: Javier Burin Heras, María Passo, María Inés Sancerni, Rosario Shanly Gènere: Drama-comèdia País: Argentina, 2014


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia