Nissan planteja prejubilar i acomiadar 500 treballadors
Els sindicats es reuniran amb la direcció de la companyia nipona dimarts vinent a la planta de la Zona Franca
La planta produeix al 30% de la seva capacitat i podria baixar encara més
La plantilla de Nissan a les plantes de la Zona Franca de Barcelona i de Montcada i Reixac afronta unes setmanes crítiques que podrien culminar en una reestructuració de plantilla que reduiria els efectius en més de 500 persones, segons han informat els sindicats després de mantenir converses informals amb responsables empresarials. Segons han explicat les diferents fonts, l’empresa podria plantejar la prejubilació d’uns 400 treballadors i les baixes incentivades i voluntàries d’un centenar més, de manera que l’afectació seria del 17% de la plantilla actual, integrada per poc més de 3.300 persones. Amb tot, els plans de la multinacional japonesa es podrien concretar dimarts vinent, quan està prevista una reunió a la planta de la Zona Franca entre els representants dels sindicats i els directius del grup, entre els quals hi ha confirmada l’assistència de Gianluca de Ficchy, president de Nissan Europa; el vicepresident executiu mundial de fabricació i logística de Renault i vicepresident executiu adjunt de l’aliança Renault-Nissan-Mitsubishi per a Europa, Euràsia, l’Amèrica Llatina, el Pròxim Orient i l’Índia, José Vicente de los Mozos (que va ser director de la planta catalana), i Genís Alonso, conseller director general de Nissan Motor Ibérica.
La destrucció de llocs de treball s’emmarcaria, segons la multinacional, en la reestructuració prevista a les plantes catalanes per rellançar la productivitat amb un pla de competitivitat que n’asseguri la continuïtat.
De fet, els sindicats van alertar a principis d’any que les plantes estan treballant amb un nivell de producció inusualment baix, de vora el 38%, i que aquest indicador podria baixar si no s’inicien nous projectes.
Al febrer, la direcció va comunicar al comitè que la planta de Barcelona reduirà la seva producció en uns 10.000 vehicles en la primera part del seu any vinent fiscal (que comença a l’abril). En canvi, però, Nissan va anunciar aquesta setmana una inversió de 10 milions d’euros per començar a produir a partir de l’abril una nova caixa de canvis.
Entre els factors que motiven el descens de l’activitat hi ha l’evolució del mercat dels diferents productes que es fabriquen a les plantes catalanes, tot i que els sindicats entenen que menystenen la planta. Així, la línia 1 deixarà de fabricar al juliol els models de combustió de la furgoneta NV200, per centrar-se només en el model elèctric, amb produccions més modestes. I a la línia 2, en què Nissan fabrica les furgonetes pick-up, fonts de la multinacional van reconèixer que les vendes d’aquests models reflecteixen la volatilitat dels models als quals s’adrecen, els països del Golf i Turquia.
LA XIFRA
Temor per les condicions per sortir
El representant de la secció sindical de Sigen-USOC a la Zona Franca, Enrique Saludas, expressava ahir en declaracions a agències de premsa la seva preocupació per la possibilitat que l’empresa intenti imposar unes condicions econòmiques per a les prejubilacions inferiors a les que s’apliquen actualment, i que garanteixen el 90% del seu sou actual. Per Saludas, els sindicats rebutjarien un pla que apuntés en aquesta direcció.
Els representants dels treballadors denuncien que la multinacional planteja un ajustament de plantilla que no va acompanyat d’un pla industrial, ja que, de moment, no està sobre la taula cap encàrrec en els pròxims tres anys per acoblar un nou vehicle. “Podríem trobar-nos en un escenari en què surtin ara desenes de treballadors amb prejubilacions i que, d’aquí a tres anys, ens tornin a caldre quan arribi l’adjudicació d’algun vehicle”, va dir.