Gran angular

Créixer dins la crisi

Les empreses que
perduren en el temps
tenen unes finances conservadores

Sens dubte hi ha empreses que ho estan passant malament. La recessió està fent caure l'activitat econòmica. A més, hi ha sectors on s'estan produint transformacions radicals per la globalització (automòbil), pels canvis tecnològics (llibre digital), per la generalització del model de baix cost (línies aèries) o per les fusions (sector financer). Tot això provoca que a moltes empreses la facturació es redueixi i les pèrdues augmentin, fet que explica els tancaments, ERO, concursos de creditors...

Però, sorprenentment, hi ha empreses que segueixen creixent i fan augmentar la riquesa que generen. Recentment, l'Observatori de Prospectiva Industrial del Departament d'Innovació, Universitats i Empresa ha publicat l'estudi sobre les empreses d'alt creixement i gasela a Catalunya.

En aquest estudi es descriuen els trets diferencials de 260 empreses que estan aconseguint creixements molt importants de vendes al llarg del temps. Es tracta d'empreses com ara Desigual, Atrápalo.com o Infojobs. La majoria es distingeixen perquè dediquen molts més recursos que la resta de les empreses catalanes a temes de recursos humans (formació, incentius), a l'excel·lència en els processos (qualitat total), a la millora de la competitivitat (innovació) i al màrqueting (potenciació de la marca, internacionalització). Aquestes polítiques fa que tinguin models de negoci guanyadors.

El model de negoci ha de permetre que l'empresa disposi d'avantatges competitius. En uns casos, l'avantatge competitiu és en preu (Bon Preu). En uns altres és a través de la innovació (Torres), del disseny (Baguès), de la marca (Cola Cao), del control total del procés (Cunicarn), de la qualitat (AN Grup), de la política mediambiental (Ros Roca) o de la responsabilitat social corporativa (La Fageda).

Una característica comuna de la majoria de les empreses que perduren en el temps és que tenen unes finances que podríem considerar conservadores.

És a dir, financen la major part de les seves inversions amb aportacions dels accionistes o amb els recursos generats per elles mateixes. Aquelles empreses que han estat conservadores en els anys de bonança, és possible que ara puguin aprofitar-se de les oportunitats que porta la recessió, com ara comprar immobles amb descompte o adquirir empreses a bon preu.

La manca dels trets diferencials de les empreses que avancen pot permetre entendre per què hi ha empreses que ho estan passant molt malament. En uns casos és perquè tenen un model de negoci que ha quedat desfasat i han perdut competitivitat. En uns altres casos, és conseqüència d'una política financera que podríem considerar massa arriscada.

La crisi econòmica genera situacions difícils per a moltes de les nostres empreses. Però hi ha empreses que avancen, basant-se en les persones, la qualitat, la innovació, la internacionalització i les finances conservadores. Tot això pot semblar massa obvi, però no haver-ho portat a la pràctica és el que explica que hi hagi molts concursos de creditors i tancaments d'empreses.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Només la meitat de passatgers podran desembarcar dels creuers que venen de Roses

CADAQUÉS
economia

La inflació es modera al juliol i se situa en el 2,8%

barcelona
ECONOMIA

Un 40% de la superfície dels polígons de l’àrea de Barcelona està desocupada

Barcelona
Economia

Reus posa més autobusos per arribar als polígons

Reus
economia

CriteriaCaixa aconsegueix un préstec de 1.650 milions per les noves inversions

BARCELONA
Girona

Bon juliol per al turisme, tot i un inici una mica fluix

Girona
La Vall d’en Bas

Festes majors per promocionar el producte local

La Vall d’en Bas
Desirée Gómez Cardosa,
analista de Tendències Educatives i Innovació de la UOC

“Caldrà oferir una renda bàsica per als exclosos de la IA”

Barcelona
SALUT

La sanitat va crear 7.000 llocs de treball a l’àrea metropolitana

Barcelona