Regals, com més aviat millor
La crisi de les matèries primeres i el transport marcarà la campanya de Nadal
Pot haver-hi problemes amb les novetats tecnològiques o les joguines de moda
Els preus pujaran entre un 5 i un 10%
Si l’any passat era la crisi sanitària la que marcava una campanya de Nadal insòlita, n’hi ha una de nova que posa en perill la temporada de vendes més forta de l’any: la crisi de les matèries primeres i el transport. Els comerciants intenten llançar un missatge de calma, assegurant que els clients podran aconseguir la majoria de regals perquè s’han avançat i fa mesos que han fet les seves comandes, però admeten que hi pot haver problemes de subministrament en el cas dels productes més demanats, sobretot els tecnològics. No només pot ser que costi trobar un mòbil o una consola si es vol l’últim model d’una marca concreta o la joguina que aquestes festes es posi de moda, sinó que la majoria de preus pujaran.
Fins ara, les empreses i els botiguers han anat absorbint l’encariment del transport internacional –els preu dels contenidors de mercaderies s’ha multiplicat per més de deu– i de les primeres matèries –un 95% en només un any i mig–, però avisen que ja han de traslladar les alces al tiquet de compra. La majoria d’associacions de comerciants parlen d’augments d’entre el 5 i el 10%. L’última setmana de novembre, les ofertes del Black Friday donaran el tret de sortida d’una campanya de Nadal que si aconsegueix salvar aquests obstacles es preveu que sigui bona gràcies al consum que durant mesos ha estat retingut. Dijous passat se sumava un nou motiu d’alerta, la vaga de transportistes que hi ha convocada tres dies abans de Nadal, entre el 19 i el 22 de desembre.
Suma de problemes
“A priori la campanya hauria de ser bona perquè la gent té ganes de comprar, la qüestió és la capacitat que tindrem, sobretot determinats sectors, de tenir prou estoc o de rebre a temps les comandes per fer front a una demanda tan potent com la de Black Friday o Nadal”, resumeix David Sánchez, president de l’associació de l’empresa familiar de comerç minorista Comertia. Hi ha diversos problemes que s’han ajuntat i han perfilat un escenari que preocupa: hi ha molts productes –microxips, joguines, electrònica, roba, plàstic o cartró per fer envasos o embolicar...– que venen d’Àsia, on les fàbriques han estat molts mesos parades i ara tenen talls en el subministrament elèctric. Tot plegat coincideix amb una gran recuperació del consum, molt més ràpida i intensa del que s’esperava, i el resultat és que hi ha més demanda que oferta, el cost de les primeres matèries també s’ha enlairat i, a més, hi ha problemes logístics: el transport marítim és el mitjà més utilitzat en el comerç internacional i la reducció del nombre de vaixells fa que sigui molt difícil –i molt car– trobar lloc per transportar els productes d’Àsia cap a Europa.
Si les botigues no van fer les comandes amb molta antelació, es poden trobar que els productes no arriben a temps per Nadal (i en alguns casos, malgrat que ho gestionessin amb molta anticipació). De fet, les marques de joguines acaben de treure els seus catàlegs de Nadal i ja avisen que algun dels regals no estaran disponibles a les botigues fins a finals de novembre. El temor és que hi hagi coses que no arribin a temps o massa justes. O que els productes, models i talles més demanats s’esgotin els primers dies i no hi hagi prou marge per reposar el gènere.
“Hi ha comandes que no arribaran o ho faran a un preu molt més alt”, explica Sánchez, tot i que llança, com la resta de botiguers, un missatge de tranquil·litat: “Pot haver-hi problemes, però seran puntuals i sobretot amb els productes que són de referència, com ara la consola d’últim model, el telèfon mòbil d’última generació o la joguina que tots els nens vulguin aquest any.”
Client flexible
El president de Comertia deixa clar que cal evitar alarmismes innecessaris “perquè tothom va llavors corrents a buscar la mateixa cosa i llavors sí que s’esgota, com va passar amb el paper higiènic durant el confinament”. Recomana, en canvi, tenir una “certa flexibilitat i fer una compra intel·ligent”, que significa que “la gent sigui prudent i no ho deixi tot per a l’últim moment, però que si no troba una determinada referència accepti una alternativa”.
En la mateixa línia es pronuncia Joan Carles Calbet, president de la Unió d’Entitats de Retail de Catalunya, RetailCat. Calbet admet que entre els comerciants hi ha “una certa preocupació perquè el tema sanitari està bastant encarat i no es preveuen noves restriccions, però entre els efectes de la pandèmia destaca una manca de matèries primeres i productes, un retard en les comandes i sobretot un increment de preus dels subministraments que pot afectar la campanya on els comerciants ens hi juguem bona part dels resultats de tot l’any”. Segons dades de Comertia, la campanya que va de Black Friday a Reis representa el 35% de les vendes, tot i que hi ha sectors com el de les joguines en què els percentatges es disparen fins al 70%. Des de RetailCat, Calbet assegura que es podrà fer una campanya amb “bastanta normalitat” i que, en tot cas, “cada any ja passa que no trobes el producte estrella o la joguina de moda si vas a comprar a última hora”. Aquest Nadal, avança, aquest problema pot ser “més acusat i afectar algun producte més”, de manera que aconsella que si algú té molt clar què comprar, ho faci ara, perquè “segurament després li costarà més de trobar i serà més car”. De fet, la qüestió dels preus és el que més preocupa el president de RetailCat. “Ens estem situant en nivells d’inflació que fa anys que no vèiem i això al final també afecta el marge del botiguer i la butxaca dels consumidors”, reflexiona. Tot i això, Calbet explica que les pujades de preu “no seran lineals” sinó que dependrà de “cada sector, de si la botiga té més o menys estoc i dels components que porti cada producte”.
Comertia calcula que els preus poden pujar en alguns casos entre un 5 i un 10% però “en altres casos veurem que no hi ha encariments perquè hi ha alternatives”. També Álvaro Otal, gerent de l’associació de centrals de compra Anceco, explica que fabricants i botiguers estan aplicant diverses estratègies, com ara mirar d’ampliar el ventall de proveïdors i fins i tot buscar una alternativa de proximitat, en els casos en què és possible. Otal admet que hi haurà casos on els preus hauran de pujar, sobretot si al botiguer li han pujat els costos i treballa amb un marge petit, tot i que també ens trobarem amb solucions com mantenir el preu però reduir la capacitat dels envasos. De fet, la OCU alerta que un 7% dels aliments envasats han reduït el seu pes per amagar pujades de preu, una pràctica comuna a la higiene o l’adrogueria.
Otal recorda que tot i que el consell per als clients és que no triguin a comprar els seus regals, en alguns casos no podran perquè moltes comandes estan arribant amb retard. En el cas de les centrals de compra, que serveixen molts petits comerços, el gerent d’Anceco descarta problemes d’abastiment perquè han fet les seves comandes amb molta anticipació.
Campanya d’ofertes per començar la temporada
Poques companyies admeten que estan patint per com anirà la campanya d’hivern, però sí que ho ha fet el fabricant de mòbils i ordinadors Lenovo, que ha explicat que ha decidit limitar les seves ofertes per Black Friday, Nadal i rebaixes per racionar el gènere. “No hi haurà disponibilitat de tots els productes per poder escollir”, ha advertit a Efe el responsable de producte i màrqueting de Lenovo Iberia, Fabio Capocchi. “El Black Friday pot ser molt bo i Nadal el salvarem, els problemes amb el proveïment de productes poden venir després, és més incert què passarà amb la campanya de primavera si persisteixen els problemes logístics i de primeres matèries”, opina el gerent de l’associació de centrals de compra Anceco, Álvaro Otal. “Hauria d’entrar nou gènere a les botigues al gener i al febrer per exposar-la entre el febrer i el març, i ara com ara no tenim cap certesa de si serà possible”, avisa.
La festa dels descomptes importada dels Estats Units genera sentiments contraposats entre els comerciants. Joan Carles Calbet, president de RetailCat, creu que la campanya ha patit “una davallada” els últims dos anys i preveu que menys comerciants s’hi sumin perquè “perden diners”. En canvi, per al president de Comertia, David Sánchez, “tot el que siguin campanyes que donin el missatge que és un bon moment per comprar són positives”, així que recomana als comerços “que col·laborin amb l’inevitable i s’adaptin reduint una mica el marge”.
En el cas d’algunes botigues, les ofertes es concentraran el dia 26, l’últim divendres de novembre com marca la tradició americana, però en altres casos s’aniran fent descomptes al llarg d’aquella setmana i fins i tot durant tot aquest mes.